Ga naar inhoud

Externe ZIP 100 IOMEGA


Aanbevolen berichten

Ik kom niet uit de bundel handleidingen en extra lectuur die ik heb buitgemaakt samen met een externe IOMEGA ZIP100, inclusief \"Tools\" schijfje en voldoende lege zipdisks; koppelingsmoer op ouderwetse printerpoort, grote brede plug.\r\n\r\nWat ik wil is, Windows installeren middels die zipdrive op een oud, kaalgeformatteerd laptopje zonder CD-toestel Compaq Armada 4150.\r\n\r\nKan dat en zo ja, HOE, welke stappen te ondernemen?
Link naar reactie
[QUOTE=Abraham54;334984]Ik weet niet hoe groot de hardeschijf in die Compaq is, ook weet ik niet welke Windows je bedoelt; maar als je via die zipdrive de installatiebestanden naar een tweede partitie op de Compaqhdd kunt kopiëren, moet het daarna mogelijk zijn middels opstartdiscette setup via \"D\" te starten.[/QUOTE]\r\nHoi, dank voor snelle reactie en ja, zoiets was ik ook van plan allemaal te doen maar NADAT ik antwoord op mijn vraag vind: HOE.\r\n\r\nSchijfje is 1,8 GB, partities C: (windows), D: (mapn_softw) en E: (swap) had ik er al op gemaakt.\r\n\r\nOm verder te komen moet de ZIPdrive, denk ik toch, eerst herkend worden op die oude laptop en een schijfletter krijgen.
Link naar reactie
Leuk allemaal - ik heb hier nog een IBM Travelstar DARA 20600, groot 6GB van juni 2000 -welk ik aan de straatstenen niet kwijt kan. Daarom heb ik dat ding in mijn notebook gezet, om een Hitachi Drive Fitness Test 4.09 zijn werk te laten doen. Is 100% gezond verklaard door vermeld tool. Iets voor jou? \r\nGeeft in ieder geval meer mogelijkheden. \r\nJe kunt een test uitvoeren. Want die Zipdrive moet in de setup dan \"F\" worden.\r\nAls je na opstarten in DOS \"DIR F:\" kunt doen, lijkt mij alles in orde, nietwaar.
Link naar reactie
Willem, \r\nDe Iomega drive heeft een Dosdriver nodig om herkend te worden in Dos. \r\n[URL=\"http://www.nix.ru/download_drivers_bios_firmware_manual.html?id=14311\"]Hier[/URL] kun je een zipbestandje downloaden dat je naar een bootdiskette moet uitpakken. ( Is wel een russische site, maar als je klikt op de blauwe lettertjes heb je het zipbestandje zo te pakken.)\r\nVervolgens je laptop opstarten met die diskette en dan zou je Zipdrive ook in dos benaderbaar moeten zijn.
Link naar reactie
OPGELOST, met hulp van enige kanten via MSN Messenger.\r\n\r\nStappen:\r\n\r\n- kale computer opgestart met bootfloppie W9x, daarna extra commando: SYS C: \r\n\r\nEr wordt dan iets op C: gezet waardoor de computer voortaan bij opstart-zonder-floppie zich meldt als C:>\r\n\r\n- op de andere computer, zipschijf TOOLS ingestoken en met Verkenner bekeken\r\n\r\n- map geopend : DOS stuff; inhoud daarvan gecopiëerd naar een gewoon floppie\r\n\r\n- floppie in de laptop gestoken, gekozen Installeren\r\n\r\n- de zipdrive op de printerpoort heeft nu een eigen schijfletter
Link naar reactie
[QUOTE=Toolman;335006]Willem, \r\nDe Iomega drive heeft een Dosdriver nodig om herkend te worden in Dos. \r\n[URL=\"http://www.nix.ru/download_drivers_bios_firmware_manual.html?id=14311\"]Hier[/URL] kun je een zipbestandje downloaden dat je naar een bootdiskette moet uitpakken. ( Is wel een russische site, maar als je klikt op de blauwe lettertjes heb je het zipbestandje zo te pakken.)\r\nVervolgens je laptop opstarten met die diskette en dan zou je Zipdrive ook in dos benaderbaar moeten zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nDank voor de moeite; ongetwijfeld exact het floppie dat ik gemaakt had. Ja, ik heb ook goede ervaringen met sommige Russische sites al gehad.\r\n:)\r\n\r\n\r\n[b]Edit:[/b] nee. lijkt mij toch een ander ding; ik heb op die laptop en die zipdrive geen USB, alleen SCSI= ouderwetse printerpoort LPT1.\r\nMaar in de beschrijvingsregel staat er ook \"LPT\" bij ... NIET echter in de bestandsnaam.\r\n\r\nO.k, voor de zekerheid gedownload want er gaat nu toch weer van alles fout, de \"gewonnen\" schijfletter verdween bij eerste de beste copiëer-opdracht en ik krijg hem ook niet meer terug, Het lijkt mij dat mijn gewone w9x bootfloppie op een te nieuwe versie van DOS gebaseerd is en dat daaruit een conflict resulteert.\r\nWéér bezig dus met C: formatteren; nu omgekeerde volgorde, opstarten met bootfloppy, C: formatteren, schijfje wisselen en IOMEGA-schijfje er achteraan installeren (A: dir/w kies/commandeer install.exe; computer een tijdje uit laten staan, weer opstarten, C: meldt zich niet, bootfloppy w9x er in, opstarten, commando SYS C: ....\r\n\r\nMaar ik ben bang dat er een echt te hevig conflict kan zijn tussen DOS-versies.
Link naar reactie
Sorry Willem, maar je maakt een klein foutje.\r\nScsi is geen LPT. \r\nVan die \"russische\" diskette heb je eigenlijk alleen de map LPT nodig en de regel in Autoexec.bat : \"LPT\\PARALINK.COM /i /LPT1\"\r\nDaarmee zou je de Zipdrive op je LPT-poort moeten kunnen activeren via je bootdisk zodat je de zipdrive toch kunt gebruiken om die laptop te installeren.
Link naar reactie
@Toolman: merci, weer; ik kom er nog wel eens achter want ik bewaar veel dingen (maar niet op die laptop) \r\n:)\r\n\r\nMijn gegokte volgorde-verlegging schijnt te hebben gewerkt: w98se staat momenteel te installeren!\r\n\r\nIk heb op Net gekeken, maar SCSI (scusi) en LPT schijnt toch wel 4 handen op 1 buik te zijn; hoe dan ook, \"scsi\" werd langdurig/afmattend geïnstalleerd en de LPT-poort doet zijn werk ..... tot zover ....\r\n\r\nWordt vervolgd.
Link naar reactie
Sorry Willem, Scsi en LPT zijn toch 2 totaal verschillende dingen...\r\nMaar het werkt nou. Misschien verstandig om meteen de installatiebestanden van Win98 naar de harde schijf te kopiëren?\r\nIs mijn ervaring dat er na de installatie van WIn 98 nog wel eens geroepen wordt om de Installatiebestanden als er nieuwe hardware wordt gevonden.
Link naar reactie
Stom, stom stom; W98 heb ik nu werkend op het laptopje danzij de zip-drive máár ik blijk de disk \"TOOLS\" te hebben gewist .... en vind die niet terug op Net, wel diverse drivers.\r\n\r\nIk wil zo graag precies datzelfde setje terug.\r\n\r\nHeeft iemand dat schijfje \"TOOLS\" van de [b]externe[/b] IOMEGA zip100 en kan mij een copietje sturen? E-mail = Messenger staat in het knopje onder mijn avatar en in \"profiel\" en ik heb PANDO-grote-e-mail-helper in mijn XP.
Link naar reactie
[QUOTE=Toolman;335070]Sorry Willem, Scsi en LPT zijn toch 2 totaal verschillende dingen...\r\nMaar het werkt nou. Misschien verstandig om meteen de installatiebestanden van Win98 naar de harde schijf te kopiëren?\r\nIs mijn ervaring dat er na de installatie van WIn 98 nog wel eens geroepen wordt om de Installatiebestanden als er nieuwe hardware wordt gevonden.[/QUOTE]\r\n\r\nJa, WIN98se moppert dat er alleen maar DOS-driver is geladen en waarschuwt dat dat vertragingen kan bewerken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...