Ga naar inhoud

Dia's digitaliseren


Aanbevolen berichten

Hoi,\r\n\r\nIk wil dia\'s digitaal maken. Nu weet ik dat dit via (speciale) scanners kan maar de scanner die ik heb is vrij nieuw en kan dit niet :-( !\r\n\r\nVia Google ben ik er achtergekomen dat je ook iets kan bouwen voor op je camera.\r\nHeeft iemand een beschrijving hiervan? Het heeft in Computeridee nummer 16 uit 2003 gestaan(ik weet, lang geleden (cry) ).\r\n\r\nWie kan mij vertellen hoe en wat, dan ben ik heeeel :lol: !\r\n\r\nBedankt!
Link naar reactie
  • 4 weken later...
  • 4 jaren later...
  • 1 jaar later...
Ik kom toevallig dit oude bericht tegen.\nHeb zelf ook nog een stuk of 30 oude dia\'s liggen, het is Minox, het raampje zelf is 30 x 30, maar het zichtbare dia-tje is 8 x 12 mm.\nAllemaal piepklein.\n\nWil ik ook op de computer hebben want ze zijn een jaar of 40 oud.\nHeb het toestel nog steeds, maar daar doe je niets mee omdat de foto rolletjes en foto\'s peper duur zijn, als het nog te krijgen is.\nHeb nog wel een Minox diaprojector uit die tijd, áls het nog werkt.\nGeen scherm meer, maar kan ook ergens anders op, kussensloop of zo, strak spannen op een plaatje hout.\nEn er dan een foto van maken, zo dicht mogelijk bij de projector om vertekening klein te houden.\nIemand misschien een betere optie?\nAls het er nu honderden zouden zijn is het nog wel de moeite om iets te fabriceren, maar voor enkele tientallen!!!!\nWaarmee kun je de dia\'s zelf - dus uit het raampje - het beste schoonmaken?
Link naar reactie
Het zijn maar 30 dia\'s ,en ook nog erg klein ,waarschijnlijk ook nog eens erg slechte kwaliteit ,want de foto\'s destijds van die minox kameratjes waren ook bijzonder slecht.\n \nGewoon dus projecteren en daar foto\'s van proberen te maken.\nSchoon maken kan met water en spritus .(er is ook speciaal spul voor te koop bij een foto zaak)\n \nAls de kwaliteit tegen valt kun je het ook altijd ergens laten doen ,voor zo\'n klein aantal kan dat ook nooit erg veel kosten.\n \nHeb je een goede kamera met makro mogenlijkheid ,,leg de dia op een lichtbakje en maak er gewoon rechtstreeks een foto van (wel met statief natuurlijk)
Link naar reactie
[QUOTE=Animal;615050].......waarschijnlijk ook nog eens erg slechte kwaliteit ,want de foto\'s destijds van die minox kameratjes waren ook bijzonder slecht............Als de kwaliteit tegen valt kun je het ook altijd ergens laten doen ,voor zo\'n klein aantal kan dat ook nooit erg veel kosten............... ,,leg de dia op een lichtbakje en maak er gewoon rechtstreeks een foto van (wel met statief natuurlijk)[/QUOTE]\n\nJa zover ik mij kan herinneren waren de papieren afdrukken erg korrelig, en véél kleiner dan een ansichtkaart. \nHet huidige sleutelhanger dingetje wat ik nu heb voor nog geen 10 euri maakt mooiere plaatjes en films en is kleiner. zie plaatje.\nDe diakwaliteit zal niet erg verbeterde worden door een bedrijf, dag en nacht verschil zal het niet worden.\nAls je maar goed kan zien wat er op staat, is even het belangrijkste.\nNee een lichtbakje heb ik niet, iets van melkglas of zo.\n\nHeb wel goede fototoestellen, maar ja, tegenwoordig is dat ook al weer antiek, Canon A80 en Canon Powershot SX1 IS - ons ben zunig, geen krasje op en als nieuw - geen idee hoe het wordt, want je zit naast het brandpunt.\nProjector staat niet in de buurt, is opgeslagen.\n\nIk kwam de vraag van de topic starter tegen en dan schiet het je weer te binnen dat er nog een stel priegel dia\'s liggen, destijds uit de raampjes gehaald om de boel te verkopen, maar brengt niet veel meer op.\n\nIk kreeg toen wel van iemand een mail met het verzoek het serienummer door te geven, want er was bij hem ingebroken en van alles gepikt.\nIemand anders heeft niets met mijn nummer nodig natuurlijk, maar ik heb wel laten weten dat ik hem toen al 30 jaar had:D\nDat kon hem dan niet zijn, mailde hij.\nEn waar die aankoopbonnen zijn gebleven in 40 jaar, zou het niet weten, de meeste latere heb ik wel allemaal.
Link naar reactie
Nog een idee.\nDe dia\'s zijn te klein voor in een normale diascanner ,en waarschijnlijk ook voor de meeste foto zaken waar je het ook kunt laten doen.\nAls je een normaal diaraampje van kleinbeeld (met glas) hebt ,dan kun je daar 3 minox dia\'s naast elkaar in doen .\nDie scan je dan in ,of laat er een normale foto van maken (of probeer het zelf)\nJe hebt dan natuurlijk wel kleine fototjes(3 naast elkaar) ,maar dan valt de korrel niet zo op.\nIk heb dit wel eens gedaan met een paar stukjes smalfilm in een diaraampje en dat zag er prima uit. Koste toen 1 gulden per dia en dan had je een mooie 9x13 foto.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...