Ga naar inhoud

Geef me Info


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[quote=Sent_NL][...]\r\n\r\nEn dan toch maar mijn vraag. Ik denk niet zo moeilijk, maar hoe hard draait een generator in een enregiecentrale?[/quote]\r\n\r\nDe generator staat stil :mrgreen:\r\n\r\nNee even zonder gekheid, het bewegende deel van een generator schijnt zo\'n 3.000 toeren per minuut te maken, tenminste, dat las ik [url=http://www.energysaver.nl/espages/algemeen/overige/energie/opwekkingdistri.htm]hier[/url]
Link naar reactie
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat klopt als je van de nederlandse spanning uitgaat,wij hebben in huis 230 V met 50 Hertz ( het aantal keer dat de spanning van richting wisselt per seconde) Dus 50 maal per seconde, 60 in een minuut dus 50x60= 3000 tpm\r\n\r\nEn het bewegende deel is een grote magneet.\r\nEr was geen vraag gesteld dus deze is voor de echte techneuten, Is het mogelijk om oneindige electriciteit op te wekken?\r\nDus een generator aansturen via zijn eigen spanning en dan ook nog energie aan het net leveren?\r\n\r\n\r\n*spoiler* Voor de echte techneuten een makkelijk antwoord.*
Link naar reactie
[quote=Thijs]Ongetwijveld[/quote]\r\nDat vind IK géén goed genoeg antwoord. Zo maak je jezelf er erg makkelijk vanaf. Mijn antwoord op jou vraag zou dan kunnen zijn: [b]Jij hebt een keer tentamen in dat ene lokaal[/b]. Da\'s niet de bedoeling, vind ik.\r\n\r\nKan het? JA of NEE én een kleine uitleg waarom en/of een link naar een pagina waar de uitleg staat.\r\n\r\n[size=2][i]Ik weet het antwoord wel, maar plaats het (voorlopig in ieder geval) niet. Ik werk op een energiecentrale en ben daardoor, naar mijn mening, niet de techneut die Leon bedoeld.[/i][/size]
Link naar reactie
[quote=Leon]Dat klopt als je van de nederlandse spanning uitgaat,wij hebben in huis 230 V met 50 Hertz ( het aantal keer dat de spanning van richting wisselt per seconde) Dus 50 maal per seconde, 60 in een minuut dus 50x60= 3000 tpm\r\n\r\nEn het bewegende deel is een grote magneet.\r\nEr was geen vraag gesteld dus deze is voor de echte techneuten, Is het mogelijk om oneindige electriciteit op te wekken?\r\nDus een generator aansturen via zijn eigen spanning en dan ook nog energie aan het net leveren?\r\n\r\n\r\n*spoiler* Voor de echte techneuten een makkelijk antwoord.*[/quote]\r\n\r\nVolgens mij niet, dan heb je een \"PerpetumMobile\" en voor zover ik weet zijn die (nog) niet realiseerbaar.\r\n\r\nNu ben ik geen techneut, maar slechts een HAVO-klantje met wis- en natuurkunde in het pakket.
Link naar reactie
Op aarde is zoiets onmogelijk: interne wrijving kost namelijk ook energie. Luchtweerstand ook. Wellicht ook zwaartekracht. Of het in de luchtledige ruimte lukken kan weet ik niet maar ook daar heb je te maken met (wel héél kleine) zwaartekracht invloeden. Zelfs de maan, die toch al miljoenen jaren rond de aarde draait zonder dat energie wordt toegevoegd (verbruikt) verliest stilletjesaan hoogte en zal ooit, eens, in een hele verre toekomst, op aarde neerstorten.
Link naar reactie
[quote=Sent_NL]\r\n[size=2][i]Ik weet het antwoord wel, maar plaats het (voorlopig in ieder geval) niet. Ik werk op een energiecentrale en ben daardoor, naar mijn mening, niet de techneut die Leon bedoeld.[/i][/size][/quote]\r\n\r\nDas bijna hetzelfde :mrgreen: \r\n\r\nJammer Thijs dat je niet gezocht hebt, en voor de rest idd het is (nog) niet mogelijk door interne weerstand, frictie, etc.
Link naar reactie
We gaan er dus vanuit, dat de energie die de generator opwekt, geheel gebruikt wordt om deze te laten \'draaien\'. Dat zal dan middels een motor moeten gebeuren, omdat het technisch onmogelijk is een generator tegelijk als motor én generator te laten fungeren. Eerst als motor en dan als generator kan wel, maar niet tegelijk.\r\n\r\nGoed, we hebben dus een motor die de generator aandrijft. Er vanuitgaand dat we géén verliezen hebben, dan praten we dus over een generator met een 100% rendement en de motor heeft ook 100% rendement.\r\n\r\nZelfs in dat geval kunnen we naast de energie die opgewekt wordt voor de aandrijving, geen energie aan het net leveren. Immers, dan moet je meer energie opwekken dan nodig is voor de aandrijving en dan praten we over een rendement van de generator van meer dan 100%. Als dat wel zo zou zijn, dan zijn we het stadium \'Perpetüm Mobilé\' al voorbij. Die levert immers genoeg energie om zichzelf aan de gang te houden, niet meer en niet minder.\r\n\r\n[color=red]Het is dus onmogelijk oneindig energie te leveren.[/color]\r\n\r\nWe zijn op aarde en hebben dus wel degelijk te maken met verliezen. Het maakt trouwens niet uit waar we zijn, want overal hebben we te maken met verliezen. Ook in de ruimte. Navy gaf het al aan. De maan verliest stilletjes aan hoogte en verbruikt energie. Niet veel, maar verbruikt het wel. Kijk naar kometen. Die staart wordt veroorzaakt doordat ze door de \'zonnewind\' o.i.d. gaan en er wordt energie verbruikt. Ze worden langzaam kleiner en verliezen snelheid. Een deel van die snelheid winnen ze weer als ze aangetrokken worden door een hemellichaam (zon) maar verliezen dat weer als ze ervandaan gaan. En de ruimte schijnt helemaal niet zo ledig te zijn als wij denken. Er zweven genoeg deeltjes waar andre hemellichamen mee botsen. Ze remmen af en verbruiken dus energie. Dit allemaal hééééél langzaam, dat wel.\r\n\r\nMaar ik dwaal af. We hebben wel verliezen in de vorm van luchtweerstand en warmte die vrijkomt.\r\n\r\nSimpel gezegt dus: Als het al niet kan in een verliesvrije toestand, dan kan het al helemaal niet als we wel te maken hebben met verliezen.
Link naar reactie
Hier komt nog bij dat een dynamo een spoel is, die iedere vorm van stroomverandering tegen wil gaan. Dus als je begint te draaien, wil de dynamo gaan tegenwerken. Dit veroorzaakt ook dat je zwaarder moet trappen als je bijvoorbeeld je dynamo zou kortsluiten: een (bijna) oneindige belasting. Met je fiets merk je dat misschien nog niet zo, maar bij een auto is bijvoorbeeld de koplampen een goed voorbeeld. Dit zijn gigantische stroom-vreters. Zet de auto maar eens stationair met de lampen uit. Zet vervolgens de lampen aan. Je zult waarchijnlijk merken dat de auto iets meer toeren gaat maken, omdat hij niet af wil slaan door de toegenomen belasting.\r\nWat ik hier mee wil zeggen is dat hoe zwaarder je de motor (een sneller draaiende) maakt die de dynamo aan moet drijven, hoe meer kracht dat hij moet leveren. Die tegenwerkende kracht moet je dus ook opheffen.
Link naar reactie
[quote=BlackTiger]Of maak ik dan een denkfout?[/quote]\r\nNee, je hebt deels gelijk.\r\nIk wilde alleen maar aangeven, dat als je, puur theoretisch, géén verliezen zou hebben, waar slijtage een gevolg van is, het ook al niet zou gaan.\r\n\r\nPuur theoretisch, zou je de lagers, waarin de rotor van de generator en motor draaien, kunnen vervangen door een zwevend lager m.b.v. héle sterke magneten. Je hebt dan geen mechanisch aan slijtage onderhevige onderdelen meer. Denk aan de zweeftrein. Echter, zulke sterke magneten zijn er niet en die moet je dus net als bij diezelfde zweeftrein opbouwen met spoelen en die vragen weer energie, die je bij de generator vandaan haalt en dus weer een verlies hebt.\r\n\r\nMaar ik vindt dat herbert er als eerste aardig in de buurt zat en dus de volgende vraag mag stellen. Wat jij Leon? Jij was immers diegene die de vraag stelde.
Link naar reactie
[quote=Eagle_Erwin]Hier komt nog bij dat een dynamo een spoel is, die iedere vorm van stroomverandering tegen wil gaan. Dus als je begint te draaien, wil de dynamo gaan tegenwerken. Dit veroorzaakt ook dat je zwaarder moet trappen als je bijvoorbeeld je dynamo zou kortsluiten: een (bijna) oneindige belasting. Met je fiets merk je dat misschien nog niet zo, maar bij een auto is bijvoorbeeld de koplampen een goed voorbeeld. Dit zijn gigantische stroom-vreters. Zet de auto maar eens stationair met de lampen uit. Zet vervolgens de lampen aan. Je zult waarchijnlijk merken dat de auto iets meer toeren gaat maken, omdat hij niet af wil slaan door de toegenomen belasting.\r\nWat ik hier mee wil zeggen is dat hoe zwaarder je de motor (een sneller draaiende) maakt die de dynamo aan moet drijven, hoe meer kracht dat hij moet leveren. Die tegenwerkende kracht moet je dus ook opheffen.[/quote]\r\n\r\nLOL. Andersom kan ook. In mijn ouwe Corsaatje kan ik de felheid van de koplampen bij staionair draaiende motor regelen met het gaspedaal (proud). Het is allemaal niet meer in tiptop conditie na bijna twintig jaar trouwe dienst hè?
Link naar reactie
Nintendo Entertainment System\r\nEindelijk, arcade kwaliteit games in je huiskamer! Met een CPU van een dikke 1,7 Mhz, 8 bit processor, een resolutie van 256x240 en met maarliefst 52 kleuren knalt de Nintendo Entertainment System van je TV scherm af! \r\n\r\nEven ter vergelijking, de Xbox: 733 Mhz, 128 bit processor, max resolutie 1920x1080 en ruim 6 miljoen kleuren. Zo zie je maar hoe snel het gaat in game land. Dat neemt niet weg dat de eerste Nintendo console een absolute doorbraak was, in ieder geval commercieel gezien! De NES stamt uit 1983, dat is nog voordat ik geboren was! Toen heette het apparaat echter nog de Famicom en het was alleen verkrijgbaar in Japan. Europa was in 1986 aan de beurt en voor ons westerlingen noemde ze het apparaat maar Nintendo Entertainment System (NES). Wereldwijd gingen er meer dan 50 miljoen consoles over de toonbank en 350 miljoen (!) games. \r\n\r\nHet grote succes van Nintendo nu, heeft het bedrijf voor een groot deel te danken aan vroeger. Ga er maar vanuit dat als de NES in Amerika en Europa niet was aangeslagen, we nu helemaal geen Mario of Zelda zouden kennen. En dat zou vervelend zijn aangezien deze 2 grootheden worden beschouwd als de beste game series ter wereld. Ze dragen ook beide een hele hoop nostalgie met zich mee en dat heeft Nintendo te danken aan de NES en de GameBoy. \r\n\r\nSuper Mario Bros \r\nDe waarschijnlijk bekendste game voor de NES is wel Super Mario Bros. Het spel is min of meer de grondlegger van het platform genre. Iedereen kent het spel wel en we houden er allemaal van. De prinses was ontvoerd en Mario moest haar gaan redden. Dit was zeker geen gemakkelijke taak, zeker zonder een save functie of zonder cheats. Met een Gamegenie werd het wat makkelijker maar nog steeds kunnen weinigen zeggen dat ze het spel helemaal hebben uitgespeeld. Voor de Snes is er later een Mario All stars game uitgekomen met Mario Bros. erop. Hierbij hadden spelers wel de mogelijkheid om te saven. \r\n\r\nAls je denkt dat illegale games van alleen van deze tijd zijn dan heb je het mis. In de tijd van de NES waren er letterlijk honderden games illegaal verkrijgbaar. Vaak kon men het verschil tussen een gekopieerde en een origineel niet meer zien. Toen kwam Nintendo met de Seal of Quality, zolang deze zegel op de doos prijkte was het een echte Nintendo game. Deze zegel is nu nog steeds terug te vinden op huidige Nintendo games. \r\n\r\nDat oude games nu veel meer opleveren dan toen blijkt ook hier weer. In 1990 hield Nintendo een kampioenschap en daarvoor werden 116 cartridges gemaakt met een speciale Tetris versie. Deze werden door duizenden gespeeld maar Nintendo hield de cartridges. Uiteindelijk raakten ze toch in de omloop en mocht je er nu een bezitten, ga dan maar vast naar een nieuwe scooter kopen want die cartridges zijn geld waard! \r\n\r\nDuck Hunt \r\nIn Europa verpakt in de Mario Bros. cartridge, in Japan gewoon los verkrijgbaar. Duck Hunt was Nintendo’s eerste game met een Lightgun. Met die gun kon je schieten op je TV en moest je een eend raken. De Hond onderaan ving de eend op. Je kreeg 3 kansen om de eend te raken. Jammer genoeg kennen we tegenwoordig bijna geen Lightgun games meer. Dit zal ook zeker te maken hebben met de 100 Hz TV die in Europa erg populair wordt. Een Lightgun werkt daar namelijk niet op! Desondanks wachten we met spanning op Duck Hunt 2! \r\n\r\nWie in de jaren 90 een Arcade binnen liep (uiteraard in Amerika) dan het je zeker wel een PlayChoice-10 gezien. Deze Nintendo arcade kast domineerde daar namelijk. De kast kon worden uitgerust met 10 verschillende games en had 2 schermen. Een scherm met het spel erop, een tweede scherm met instructies. Deze kasten kunnen tegenwoordig op internet worden gekocht voor rond de 750 Euro, maar dan heb je wel iets exclusiefs. Later heeft Nintendo de naam PlayChoice veranderd in Players Choice en gaf het label aan een budget reeks op de N64 en binnenkort de GameCube. \r\n\r\nBaloon Fight \r\nBaloon Fight is een van de toppers uit de eerste levensjaren van de 8-bit Nintendo. Je zal het spel nog vaak tegenkomen op illegale 100 in 1 cartridges. Het spel speelt verder fantastisch. Je kan vliegen en het is de bedoeling om alle balonnen van tegenstanders kapot te maken zodat ze op de grond vallen. Je prikt een ballon kapot door er bovenop te vliegen. Let wel op, de vijanden kunnen dat ook bij jouw doen. Vooral de 2-player optie is geweldig en zal nu nog steeds voor vele uren speelplezier zorgen. \r\nMetroid \r\nMetroid, een game waaraan de afgelopen jaren weinig is gedacht, te weinig. Maar Nintendo heeft met de aankondiging van Metroid Prime de games wereld weer opgeschud. De allereerste Metroid voor de NES wordt door puristen gezien als fenomenaal, grensdoorbrekend en simpelweg fantastisch. Mijn mening is dat we hier te maken hebben met een lichte vorm van overdrijving, nostalgische gevoelens die de overhand nemen. Desondanks is Metroid een spannende en lekkere game die helaas in een uurtje of 5 uit te spelen is. Super Metroid voor de SNES is wat mij betreft nog steeds de beste game uit de inmiddels 4 delen tellende serie. \r\n\r\nEr zweven nu nog te veel NES systemen rond om echt waardevol te zijn. Toch zou ik het apparaat houden als je er nog een bezit. Ten eerste omdat de games nog steeds geweldig zijn en ten tweede omdat het apparaat een nostalgische adem heeft die een gamer met historisch besef niet mag missen!\r\n\r\n\r\n1983 DUS
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...