Ga naar inhoud

Nederlands


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nee Thijs.\r\nMaar je mag niet alle getallen afronden, je krijgt altijd een afrondingsverschil van 1 à 2 %. Soms is het handiger om 2 cijfers achter de komma te houden en dus op 2 cijfers achter de komma afronden. Zelf dan kom je nooit op 100% uit, maar wel veel dichterbij. ;-) \r\n\r\nMaar nu verder Nederlands, is toch een mooie taal.\r\nBestaande Nederlandse woorden moeten we in stand houden, anders verdwijnt onze taal en spreken we straks allemaal Engels, Duits of Frans.\r\n\r\nCru in plaats van bemanning.\r\nBoarding in plaats van instappen\r\nZoo in plaats van dierentuin\r\n\r\nZo zijn er honderden woorden, bestaande Nederlandse woorden, die in het Engels worden uitgesproken.\r\n\r\nDus ik bedoel hiermee niet nieuwe woorden of zogenaamde leenwoorden.
Link naar reactie
Reintje ik had net mondeling Nederlands, weet je over welk boek? Reinaert de Vos (proud) \r\n\r\nGrrr, ging dat mens allemaal dingen vragen als wanneer waren de middel eeuwen, ikz eg lang geleden zegt ze kan je niet iets specifieker zijn :S. Toen zij ik maar wat en toen moest ik ze nog indelen in 3 perioden, de vroege, late en ????.
Link naar reactie
[quote=Thijs]Reintje ik had net mondeling Nederlands, weet je over welk boek? Reinaert de Vos (proud) \r\n\r\nGrrr, ging dat mens allemaal dingen vragen als wanneer waren de middel eeuwen, ikz eg lang geleden zegt ze kan je niet iets specifieker zijn :S. Toen zij ik maar wat en toen moest ik ze nog indelen in 3 perioden, de vroege, late en ????.[/quote]\r\n\r\nLeuk hé?\r\nReinaert betekend Vos. (is dat niet grappig, Het boek Vos de Vos). ;-) :lol: (proud) \r\n\r\n[url=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=middeleeuwen&spell=1]Alles over de middeleuwen[/url]\r\n\r\nVroege Middeleeuwen\r\n (400-900)\r\n\r\nVolle Middeleeuwen \r\n(900 - 1300)\r\n\r\nLate Middeleeuwen \r\n(1300-1500)
Link naar reactie
[quote=Thijs]Reintje ik had net mondeling Nederlands, weet je over welk boek? Reinaert de Vos (proud) \r\n\r\nGrrr, ging dat mens allemaal dingen vragen als wanneer waren de middel eeuwen, ikz eg lang geleden zegt ze kan je niet iets specifieker zijn :S. Toen zij ik maar wat en toen moest ik ze nog indelen in 3 perioden, de vroege, late en ????.[/quote]\r\n\r\n (proud) Volgens mij weet je meer over mij, dan ik over mezelf..... (proud)
Link naar reactie
In oud-nederlandsch\r\n\r\n[url]http://huiswerk.scholieren.com/uittreksels/verslag.php?verslagid=8692[/url]\r\nboekveslag erover\r\n\r\nFragment:\r\n\r\n\'O wy, Tybeert, twi sidi bloode?\r\nWanen quam uwer herten desen wanc?\'\r\nTybeert scaemde hem ende spranc\r\nDaer hi vant groet ongherec,\r\nWant eer hijt wiste, was hem een strec\r\nOmme sinen hals harde vast.\r\nDus hoende Reynaert sinen gast.\r\nAlse Tybeert gheware wart\r\nDes strecs wart hi vervaert\r\nEnde spranc voert. Dat strec liep toe!\r\nTybeert moeste roupen doe\r\nEnde wroughede hem selven dor den noot.\r\nHi makede een gheroup so groot\r\nMet eenen jammerliken ghelate,\r\nDat Reynaert hoerde up der strate\r\nButen, daer hi alleene stoet,\r\nEnde riep: \'Vindise goet\r\nDie muse, Tybeert, ende vet?\r\nWiste nu dat Martinet,\r\nDat ghi ter taflen satet\r\nEnde dit wiltbraet dus atet,\r\nDat ghi verteert, in weet hoe,\r\nHi sauder u saeuse maken toe.\r\nSo hovesch een cnape es Martinet!\r\nTybeert, ghi singhet als ghi et.\r\nPleecht men tes coninx hove des?\r\n\r\nvertlaing:\r\n[color=yellow]\r\n\'Ach, Tibeert, waarom bent u zo laf?\r\nWaar komt deze schrik in uw hart vandaan?\'\r\nTibeert schaamde zich en nam een sprong…\r\ndie hem flink wat narigheid bezorgde,\r\nwant voor hij het wist, zat er een strik \r\nstevig om zijn hals.\r\nZo maakte Reinaert zijn gast te schande.\r\nZodra Tibeert de strik bemerkte,\r\nwerd hij bang\r\nen sprong naar voren. De strik trok aan!\r\nTibeert kon toen niet anders dan jammeren\r\nen zich in zijn nood verraden.\r\nHij zette het zozeer op een krijsen,\r\nmet zo\'n jammerlijk misbaar,\r\ndat Reinaert het buiten op straat,\r\nwaar hij helemaal alleen was, hoorde.\r\nHij riep: \'Vindt u de muizen lekker,\r\nTibeert, zijn ze vet genoeg? \r\nAls Martinet op dit moment wist\r\ndat u zat te tafelen\r\nen dit wildbraad zo verorberde\r\n- ik begrijp trouwens niet dat u het lust - \r\ndan zou hij er een saus voor u bij maken,\r\nzo\'n hoffelijke dienaar is Martinet wel.\r\nTibeert, u zingt terwijl u eet:\r\nis dat de gewoonte aan het hof van de koning?\'\r\n[/color]\r\nVoor alle duidelijkheid dit is Nederlands! En dan maken jullie een opmerking over MSN taalgebruik, dit is nog veel erger!
Link naar reactie
[quote=Thijs]In oud-nederlandsch\r\n\r\n[url]http://huiswerk.scholieren.com/uittreksels/verslag.php?verslagid=8692[/url]\r\nboekveslag erover\r\n\r\nFragment:\r\n\r\n\'O wy, Tybeert, twi sidi bloode?\r\nWanen quam uwer herten desen wanc?\'\r\nTybeert scaemde hem ende spranc\r\nDaer hi vant groet ongherec,\r\nWant eer hijt wiste, was hem een strec\r\nOmme sinen hals harde vast.\r\nDus hoende Reynaert sinen gast.\r\nAlse Tybeert gheware wart\r\nDes strecs wart hi vervaert\r\nEnde spranc voert. Dat strec liep toe!\r\nTybeert moeste roupen doe\r\nEnde wroughede hem selven dor den noot.\r\nHi makede een gheroup so groot\r\nMet eenen jammerliken ghelate,\r\nDat Reynaert hoerde up der strate\r\nButen, daer hi alleene stoet,\r\nEnde riep: \'Vindise goet\r\nDie muse, Tybeert, ende vet?\r\nWiste nu dat Martinet,\r\nDat ghi ter taflen satet\r\nEnde dit wiltbraet dus atet,\r\nDat ghi verteert, in weet hoe,\r\nHi sauder u saeuse maken toe.\r\nSo hovesch een cnape es Martinet!\r\nTybeert, ghi singhet als ghi et.\r\nPleecht men tes coninx hove des?\r\n\r\nvertlaing:\r\n[color=yellow]\r\n\'Ach, Tibeert, waarom bent u zo laf?\r\nWaar komt deze schrik in uw hart vandaan?\'\r\nTibeert schaamde zich en nam een sprong…\r\ndie hem flink wat narigheid bezorgde,\r\nwant voor hij het wist, zat er een strik \r\nstevig om zijn hals.\r\nZo maakte Reinaert zijn gast te schande.\r\nZodra Tibeert de strik bemerkte,\r\nwerd hij bang\r\nen sprong naar voren. De strik trok aan!\r\nTibeert kon toen niet anders dan jammeren\r\nen zich in zijn nood verraden.\r\nHij zette het zozeer op een krijsen,\r\nmet zo\'n jammerlijk misbaar,\r\ndat Reinaert het buiten op straat,\r\nwaar hij helemaal alleen was, hoorde.\r\nHij riep: \'Vindt u de muizen lekker,\r\nTibeert, zijn ze vet genoeg? \r\nAls Martinet op dit moment wist\r\ndat u zat te tafelen\r\nen dit wildbraad zo verorberde\r\n- ik begrijp trouwens niet dat u het lust - \r\ndan zou hij er een saus voor u bij maken,\r\nzo\'n hoffelijke dienaar is Martinet wel.\r\nTibeert, u zingt terwijl u eet:\r\nis dat de gewoonte aan het hof van de koning?\'\r\n[/color]\r\nVoor alle duidelijkheid dit is Nederlands! En dan maken jullie een opmerking over MSN taalgebruik, dit is nog veel erger![/quote]\r\n\r\nMSN gebruik is voor heel veel mensen niet leesbaar, Nederlands wel. Maar gele letters op een witte achtergrond weer niet.\r\nVolledig geschreven woorden lezen sneller dan afkortingen, klinkt vreemd, maar is wel zo. MSN zijn allemaal tekens en afkortingen. Maar iedereen heeft tegenwoordig, bijna iedereen, een breedbandverbinding, dus nog even leren typen en dan volledige woorden typen. ;-) ;-) ;-) ;-) (C) (C) (C) (C) (C) (C) (B) (P) (~)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...