Ga naar inhoud

Nederlands


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Wat is jullie mening over het verengelsen van onze Nederlandse taal?\r\n\r\nDate in plaats van afspraak\r\nThanks in plaats van dank je\r\nQuote in plaats van offerte\r\nSkate off in plaats van tweestrijd\r\nZoo in plaats van dierentuin\r\nEtc.\r\n\r\nEr zijn heel veel woorden die steeds meer in het Engels worden uitgesproken.
Link naar reactie
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb nog niet gestemd.... moet er nog even over denken *-) \r\nBij sommige woorden vind ik het niet zo heel erg... maar soms erger ik me wel. Hangt ook wat van mijn stemming af 8-) Waar ik me vooral erg aan kan ergeren is dat er voor veel beroepen steeds meer engelse taal gebruikt woord. Dat is volgens mij alleen maar om het deftiger te laten klinken :roll: \r\nEn soms is het ook een sport om nederlandse woorden te vinden voor de nu al zo ingeburgerde engelse woorden.... v.b. \'webstek\' i.p.v. website (proud)
Link naar reactie
Ik denk dat het prima is. Primair is taal een communicatiemiddel en het is juist handig om zoveel mogelijk dezelfde taal te gebruiken. Als je Engelse woorden moet gaan vertalen, alleen maar omdat het Engelse woorden zijn, dan zijn er nog wel een flink aantal woorden in het Nederlands die alsnog vertaald zouden moeten worden omdat ze origineel uit het Engels, Duits of Frans komen. Maar dat zijn woorden die we al zo lang gebruiken dat het Nederlands geworden is, hetzelfde zal met deze woorden gebeuren. Het is gewoon de natuurlijke evolutie van de taal die constant aan veranderdering onderhevig is juist doordat er constant communicatie is. Tegenwoordig is de communicatie in het Engels erg invloedrijk omdat de media (tv/film en het internet) overwegend Engelstalig is. Laten we in de wereld maar lekker naar 1 taal gaan, is een stuk eenvoudiger, voor iedereen en het scheelt een boel miscommunicatie.\r\nDe enige reden om geen buitenlandse woorden toe te laten in je taal is cultuur, maar cultuur veranderd mee met de taal. Niet andersom.
Link naar reactie
Ja dat zou kunnen, van dat schrijven... want ik vind ze absoluut niet beter nederlands spreken :roll: Ik erger me namelijk gek aan die Belg van 10 voor taal die dan steeds \'pur\' zegt i.p.v. \'per\' :-@ \r\nEn nee, hij is niet de enige Belg die dat doet, die hele vervelende Bart Peters doet dat ook :-@ \r\nMaar goed, dit moet niet zo\'n discussie worden (A)
Link naar reactie
Ik vind Engelse woorden in Nederland geen enkel probleem, maar ik vind het wel leuker dat de Nederlandse woorden blijven bestaan. Dus wat Kater beschrijft in zijn eerste bericht, vind ik niet zo leuk, maar website mag van mij gewoon website blijven heten.\r\nAls het gaat om films, zie ik ze het liefst in het Engels. Een Nederlands gesproken of Duits nagesynchroniseerde film vind ik een stuk minder leuk. En zoals een Nederlandse cabaretier eens mooi zei voor een zin uit een Nederlandse crimi: \"Ik pak je bij je lurven, schavuit\", dat klinkt ook niet.
Link naar reactie
[quote=Eagle_Erwin]Ik vind Engelse woorden in Nederland geen enkel probleem, maar ik vind het wel leuker dat de Nederlandse woorden blijven bestaan. Dus wat Kater beschrijft in zijn eerste bericht, vind ik niet zo leuk, maar website mag van mij gewoon website blijven heten.\r\nAls het gaat om films, zie ik ze het liefst in het Engels. Een Nederlands gesproken of Duits nagesynchroniseerde film vind ik een stuk minder leuk. En zoals een Nederlandse cabaretier eens mooi zei voor een zin uit een Nederlandse crimi: \"Ik pak je bij je lurven, schavuit\", dat klinkt ook niet.[/quote]\r\n\r\nDat van dat nagesynchroniseer ben ik direct met je eens! Zou verboden moeten worden!\r\nMaar ik vind wel dat \'men\' wat beter hun best moet blijven doen om niet overal gelijk een engels woord of term voor te gebruiken. Dat wat ik al eerder schreef over beroepsnamen.... woorden als manager, operator, etc, slingeren ze veel te gemakkelijk overal maar bij.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...