Ga naar inhoud

AEG T59850 warmtepompdroger, mijn reparatie ervaringen


Aanbevolen berichten

1305484739_AEGT59850.thumb.jpg.5f46e077e7f56c21f3cd47d979f2e48d.jpg

Op Marktplaats werd deze warmtepompdroger gratis aangeboden, met als opmerking dat het condenswater niet in de container terecht kwam.

Dat was nagenoeg dezelfde machine als, die ik al jaren, tot volle tevredenheid, zelf in gebruik heb.

Ik dacht dat wordt weer een uitdaging, om deze weer aan de praat te krijgen. En kan mijn vriendin ook een zuiniger wasdroger krijgen, want die heeft nog zo'n energie vreter van het dubbele aantal watts.

Heb contact gezocht en de machine werd me vergund.

En heb hem dezelfde middag opgehaald en plat in de auto vervoerd.

De man vertelde me, dat hij hem op Marktplaats had gekocht, maar dat hij toch niet zo goed werkte, omdat het water niet verpompt werd.

Het was een pracht van een machine en zag er keurig uit.

Dus thuis gekomen, wel nieuwsgierig, maar er moest wel 24 uur gewacht worden, tot de compressor weer tot rust was gekomen.

Want door het liggen, kan de aanwezige smeerolie in de kamers van de compressor zijn gelopen. En raakt de compressor defect bij het opstarten.

En daar ben ik vanmiddag aan begonnen.

De machine was echt zichtbaar brandschoon, ook de condensor.

Het leek er op of de condensor van de machine schoongemaakt was met de hogedruk spuit.

Dus maar eens gaan testen in de service mode.

Het is handig om daarbij de bovenplaat te verwijderen, door 2 schroeven aan de achterzijde los te draaien de deksel iets naar achteren te schuiven en te liften.

De Keuze knop op stand nul

De startknop en de knop direct daarnaast samen indrukken en vasthouden en de keuzeknop naar positie 1 draaien.

Als de signaleringen gaan lopen, de knoppen los laten.

In stand 2 worden de koelventilator van de compressor en de condenspomp met de vlotterschakelaar aangestuurd.

Ga naar stand 2 met de knop.

De ventilator gaat draaien, de pomp loopt nog niet, pas al je een wijnfles vol water (0,75 l) in de ruimte voor de condensor giet, zal de vlotterschakelaar het signaal hoog afgeven en de pomp zal starten. (Mag ook in de reservoir ruimte worden gegoten)

Hoe te controleren of de pomp voldoende presteert?

Dat is het makkelijkst door het condensreservoir er uit te trekken. (er van uitgaande dat de afvoer niet naar het riool gaat) Anders de afvoer in een emmer hangen.

Een keer ging het goed, een tweede keer werd er niet gestart.

De rechter zijde los gemaakt en toen werd duidelijk dat hier niets aan gedaan was. Alles vol stof en vies.

Met een grote kwast en de stofzuiger alles gereinigd.

De vlotter en pompunit los gekoppeld en 3 schroeven verwijderd en de twee slangen van de pomp afgehaald.

Door het geheel rechtsom te kantelen kun je de unit verwijderen.

Daar was alles vol vieze blubber die de werking van de vlotter tegenwerkte.

Dit goed met de natzuiger uitgezogen en met een kleine kwast de hoekjes en gaatjes los gewoeld.

 

20220402_153326.thumb.jpg.54cadfe9ef08893ce509b57a3fdc6e4e.jpg

 

De vlotter en pompunit weer samen gebouwd en in de diagnostische mode uit getest.

En hoe kom je uit de service mode?

Draai de knop naar nul stop daar 5 seconden, draai de knop naar 1, ELE verschijnt op het display.

Ga direct terug naar nul en de machine is weer in de bedrijfsstand.

Hoe reset je de foutcode?

Ga in de servicemode naar stand 10 dan wordt de laatste fout getoond.

Druk start en de daarnaast liggende knop voor een paar seconden en de fout is weg en staat op 000

Dit ging nu wel goed en de pomp presteerde goed.

Met een paar natte handdoeken verder proefgedraaid.

De compressor werd opgestart, maar de heetgasleiding van de compressor werd niet snel heet.

De stroom die de trommel aandrijving trekt is 0,7 A

De stroom die trommelaandrijving, ventilator en compressor samen trekken is slechts 2,7 A.

Terwijl op het machineplaatje een vermogen wordt gegeven van 1050 W

De compressor presteert dus niets, en wordt alleen zelf maar warm.

Ik moest helaas constateren dat er helemaal niets verdampt werd, dus er ook niets te condenseren viel en het dus niet aan de pomp lag maar aan de compressor.

Het vervangen van een compressor is zo'n dure operatie, die economisch niet haalbaar is. 

Dus nu heb ik alle waardevolle onderdelen maar in een doos gelegd en de rest van het karkas gaat maandag naar de stort. Kan mijn machine nog veel langer mee gaan reservedelen genoeg!

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...