Ga naar inhoud

AEG Lavatherm 59850 opeens compleet dood (vervolg)


Aanbevolen berichten

  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic


Beste HarryO,Ook hier hetzelfde euvel: droger opeens compleet dood (geen display, enz.).Gezocht naar dit euvel op internet en zodoende op dit forum terecht gekomen. Inmiddels printplaat gedemonteerd en enkele foto's gemaakt (zie bijlage). Als ik het goed begrepen heb, moet ik een nieuwe weerstand R76 plaatsen van 100 Ohm (was 47 Ohm) en een nieuw chipje U4 "LNK304GN AC-DC omvormer" (verkrijgbaar op de site http://www.maakmijnwitgoed.nl/12-elektronica-componenten ). Klopt dit?
Link naar reactie

Met onze t55840 droger hebben wij hetzelfde probleem, hij doet helemaal niks meer. Stekkers gewisseld geen effect. Na het eruittrekken van de printplaat zie ik dat de R76 weerstand er "raar" uitziet namelijk licht verbrand bij een scheur..Zou het zo kunnen zijn dat dit de oorzaak is of wordt vervanging van de u4 ook geadviseerd?
Link naar reactie

Als die weerstand stuk is, is de LNK3x4 erachter ook kapot, dus altijd beiden vervangen!Even goed kijken wat er op jouw printplaat zit (zowel U4 als R76). Check vervolgens het advies voor welke weerstand te gebruiken op:http://www.maakmijnwitgoed.nl/content/6-welke-weerstandBestellen kan op:http://www.maakmijnwitgoed.nl/12-elektronica-componentenHandleiding zelf vervangen:http://www.maakmijnwitgoed.nl/content/7-stappenplan-zelf-lnk304-weerstand-vervangen
Link naar reactie

Beste HarryO,Had hetzelfde euvel: droger opeens compleet dood, na wel nog een kompleet programma te hebben gedraaid.Inmiddels printplaat gerepareerd met een nieuwe weerstand van 100 Ohm (was 47 Ohm) en een nieuwe U4 "LNK304GN AC-DC omvormer". Printplaat terug gemonteerd en alle stekkers op juist plaats terug gestoken. Bedieningsunit nog niet teruggemonteerd. Voorzichtig spanning erop en aan keuzeschakelaar gedraaid. Er begon een tikkend geluid als van een wekker, dat weer langzaam stopte indien de keuzeschakelaar op nul werd gezet. Ik kwam erachter dat dit uit het ronde onderdeel kwam met "TDK" erop en waarin een koperkleurig membraantje zit (hetgeen het tikkend geluid maakt). Verder geen display, ook niet na alle knoppen te hebben geprobeerd.Ik moet wel opmerken dat bij de vervanging van de LNK304GN door een mes een klasje op de printplaat is gekomen (lijkt niet diep).Kan dit aan verkeerd gemonteerde LNK304GN liggen? Te warme soldeerbout?Dank alvast.
Link naar reactie

Hier dan de foto's van de reparatie:Bij foto 2: let op krasje op printplaat links van 'S27'.Bij foto 3 is dit krasje ook te zien onder tekst 'S27' .Foto 4 is het 'speakertje' waar het tikkende geluid uit komt als de printplaat is aangesloten en de keuzeknop op een programma gezet wordt. Verder dus geen uitlezing op scherm of wat dan ook.
Link naar reactie

Het lijkt erop dat je er best wel wat moeite mee hebt gehad Kan het zijn dat de IC te lang aan de hitte van de soldeerbout is blootgesteld? Daar kunnen ze ook slecht tegen nl. ...Het krasje mag niet door de groene geleidende baan op je printplaat zijn gegaan. Dat kan je met een multi-metertje zo testen door de weerstand te meten tussen de 2 contactjes links en rechts van het krasje. Aan de ene kant bijv. het betreffende pootje van de IC en aan de andere kant bij S110. De weerstand moet nul zijn!
Link naar reactie

Ik ga eerst de weerstand meten. Als dat oké is ga ik nogmaals proberen de IC te vervangen (heb nog een nieuwe), maar dan met een veel betere/fijne soldeerbout.Stel de weerstand is niet nul. Kan ik dan een nieuwe verbinding maken met de S110 en het pootje van de IC?Dit is toch het middelste pootje van de IC aan de zijde waar er 3 zitten?Als ik de IC opnieuw vervang, is het dan beter alle soldeer weg te halen en opnieuw op te bouwen?Ik kom er op z'n vroegst vanavond pas aan toe.Bedankt tot zover!
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...