Ga naar inhoud

Wat is de ideale kijkafstand voor je televisie?


Reijg
Ga naar oplossing Opgelost door Alex,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing

Hoi Reijg,

Welkom op de Kieskeurig community. Goede dat je deze vraag hier stelt. Het juiste schermformaat kun je als volgt berekenen.

- meet de afstand tussen jou en de tv. Dat is in jouw geval dus 3,5 meter.

- deel de afstand door 2. Je weet nu het ideale schermdiagonaal in centimeters.

- deel dit getal vervolgens door 2,54 en je weet het correcte schermdiagonaal in inches.

In jouw geval is dit dus: 68 inch. Als je dus voor een 65 inch televisie wilt gaan, is 3,5 meter dus een prima afstand tussen jou en je tv.

Heb ik je vraag zo beantwoord?

  • Like 2
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Deze berekening stoelt volgens mij op schermresolutie, wat vandaag de dag eigenlijk geen punt meer is, ook een 4K tv heeft resolutie genoeg om er vlakbij te zitten. Vroeger ging je, als je te dichtbij zat, de pixels onderscheiden. In de bios houd ik er persoonlijk ook van om tamelijk voorin de zaal te zitten, iets dat vroeger ontraden werd maar als je ervan houdt om je onder te dompelen, waarom niet? 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 4 weken later...
Op 17-4-2023 om 14:13, Lampje zei:

Ik denk dat deze test van de consumentenbond een goede duidelijkheid geeft:

Kijkafstand TV Vuistregel: 2,4 keer de schermdiagonaal ondernemers

Ondanks de hoge resolutie van zowel tv's als monitoren is het noodzakelijk om afstand te houden. Ik heb al ervaren hoe het zicht beïnvloedt, zelfs met monitoren van goede kwaliteit.
 

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...