Ga naar inhoud

HCC


anoniem

Aanbevolen berichten

Goed, ik begin maar met een 'ontheffing' omdat ik het op de eerste pagina niet heb staan: "ik weet van nix!". De vraag is, wat is er aan de hand met de HCC dit jaar? Ik weet, alleen vragen over het forum en de site hier in de feedback, maar ik denk dat dit ook valt onder 'feedback' ivm HCC. [mocht men her er niet mee eens zijn, dan kan men dit topic sluiten cq deleten, en dan zijn we nog geen fuck wijzer] Ik denk ten eerste [om dit topic te verdedigen] dat deze vraag hier prima past, want veel meer opties hebben we niet. Hoe zit het nu? [edit] onnozel geneuzel. Imho betalen we er met z'n allen voor.
Link naar reactie
HCC dagen? Die waren echt toe aan een vernieuwing. Ik bedoel.. hoeveel inkt refill setjes heeft een mens nodig? Goedkope hardware was er ook al niet meer dankzij de webshops. En de HCC gg liep iedereen maar een beetje voorbij, of het moest de hardware check zijn. Ik vind het prima; even een pas op de plaats, en dan kijken hoe je de HCC dagen weer een nieuw toonaangevend evenement kan maken.
Link naar reactie
Wat is er met de HCC aan de hand? Heel simpel de HCC is een organisatie die niet meer weet wat hij zelf is. Aan de ene kant de managers/bestuurders die denken dat ze van de HCC een soort ANWB voor computergebruikers kunnen maken. Hierdoor wordt alles commercieler en schrapt men zonder meer de HCC-dagen en het verenigingsblaadje bij de C!T onder het mom van herpositionering. Ik weet dat er best wat aan te merken was op beiden, bijv. de HCC-dagen (weinig stands met dezelfde spullen (inkt-refill, trust usb-prut, geen stuntprijzen). Maar hoe je het ook wendt of keert het zijn wel de clubdagen van een vereniging en aan de leden is wel beloofd dat ze er gratis naar binnen mogen. Aan de andere kant zit de HCC met een verschrikkelijk wisselvallige achterban. Dit bestaat voor een deel uit de actieve achterban (gg's) die in mijn ogen vooral erg vergrijsd is en je kan je afvragen of het van deze tijd is om een keer per maand in een buurthuis te gaan zitten om gezamenlijk wat met computers te doen. Ik kan me voorstellen dat de managers hier eigenlijk van af zouden willen, maar met het dilemma spelen dat deze gg's de oorsprong van de vereniging vormen en je daar niet zo maar even de stekker uit trekt. Aan de andere kant een heel grote groep leden die niet zo zeer betrokken is bij de vereniging maar zich meer beschouwd als afnemer van een of meerdere diensten. Zelf ben ik 11 jaar geleden lid geworden omdat ik een abonnement op C!T wilde en dat je dan 3 vrijkaartjes kreeg voor de HCC-dagen, ooit een keer naar een gg-bijeenkomst geweest om te proberen maar dat was echt niks voor mij. Recent mijn lidmaatschap opgezegt, het C!T-abonnement is al langer vervangen door recentere info op internet en het niet doorgaan van de HCC-dagen was het laatste zetje om de opzegbrief maar eens op de post te doen. Ik kan begrijpen dat de HCC zich voordurend moet herpositioneren binnen het computerwereldje, door de ontwikkelingen van internet (actuele info & webshops) en het feit dat het HCC-lid steeds meer gebruiker en steeds minder hobbyist is. Het schrappen van toegezegde activiteiten om deze reden vind ik echter not done. Ik volg de ontwikkelingen daarom van een afstandje, en wie weet, wordt ik bij de hernieuwde HCC-dagen 2008 wel voor de deur lid ivm gratis toegangskaarten :wink: .
Link naar reactie
Ik denk niet dat 'de HCC' niet weet waar ze heen wil, maar dat ze zo gewend waren aan hun bestaan dat ze niet in de gaten hadden dat de hobby eigenlijk al jaren lang aan het veranderen is van 'experiment' naar 'gewoon'. De computer en al zijn eigenaardigheden is een [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Commodity]'commodity'[/url] ... en dat hebben (helaas) voor een groot deel te danken aan Bill Gates. Als ik een enkele oorzaak zou aanwijzen dan is dat het feit dat de gebrekkige belangsteling voor de ledenvergaderingen zowel van de diverse clubs als van de HCC zelf al jaren geleden een reeks alarm-signalen hadden moeten doen afgaan. Dat het management hierdoor een aantal 'foute' beslissingen neemt is ze wat mij betreft dus niet helemaal kwalijk te nemen. Ik zie mensen die hierover zeuren als dezelfde figuren die klagen over het kabinet, om vervolgens iedere verkiezingenen wel voor datzelfde kabinet te kiezen (als ze uberhaupt gaan stemmen ) ... ze zijn het zelf schuld. Overigens is dat een probleem waar iedere vereniging mee te kampen heeft. De consument heeft geen tijd voor de eisen die het lid zijn stelt, maar 'men' wil wel de voordelen ... (en het liefst nog gratis ook). Het is in zekere zin ook een bedrijf dat veel te lang als een amateur-club is aangestuurd en dat wordt dit jaar eindelijk eens zichtbaar voor het grote publiek. Ik zou zelf zeggen dat de HCC zich had moeten opheffen toen ze C!T als clubblad gingen gebruiken. Dat blad heeft gewoon niet het soort mensen aangetrokken die een vereniging groot konden houden. 'men' besefte schijnbaar niet dat een heel groot deel van de leden alleen maar een abonnement heeft op een computertijdschrift dat eens in het jaar een gratis computerbeurs organiseert. *zucht* ... ik vraag mij echt af of er nog wat te redden valt. Daar is het wat mij betreft al veel te laat voor. C!T was vroeger een aardig blad, maar ik heb het gehad met de manier waarop bepaalde dingen worden goedgepraat en dus laat ik mijn mening weten op de enige manier die het management en de club het beste voelt ... ( leden--; FreeAndNil(abonnement); dus ... )
Link naar reactie
[quote:5b03cb3ceb]Ik zou zelf zeggen dat de HCC zich had moeten opheffen toen ze C!T als clubblad gingen gebruiken. Dat blad heeft gewoon niet het soort mensen aangetrokken die een vereniging groot konden houden.[/quote:5b03cb3ceb] Aan de ene kant is dat wel de kracht geweest voor de groei van de HCC en met name de HCC-dagen. met de ouderwetse vereniging had je nooit de beroemde dagen van zeg maar 5 jaar geleden gehad (6 volle beurshallen met stands, >100.000 bezoekers). Dat is die tweesprong die ik bedoel, het streven naar een grotere organisatie met allerlei fancy diensten aan de ene kant en de hobbyist op woensdagavond in het buurthuis aan de andere kant. [quote:5b03cb3ceb] 'men' besefte schijnbaar niet dat een heel groot deel van de leden alleen maar een abonnement heeft op een computertijdschrift dat eens in het jaar een gratis computerbeurs organiseert. [/quote:5b03cb3ceb] Ik denk dat men dat wel degelijk beseft, alleen vindt/vond men dat wel best. De gratis toegang voor hcc-dagen kost niks (standhouders en betalende bezoekers dekken de kosten) en de C!T kost slechts een deel van het lidmaatschapsgeld, dus deze leden dragen allemaal voor ongeveer een tientje bij aan de verenigingskas. Schiet me opeens een ander vreemd punt te binnen, namelijk dat IDG als bladenleverancier momenteel een concurrent lijkt te worden met ZOOM. Via de zoom-website is men een aardige community aan het opbouwen (voorgaande 2 jaar erg prominent aanwezig op de hcc-dagen) en dat er zelfs ruimte is voor een tweedaags evenement in de jaarbeurs. Hetzelfde zag je voorheen al met het gamesgedeelte dat als gratis hal bij de hcc-dagen begon en nu een aparte betaalde beurs is. Beide dit jaar geheel op hun zelf in het weekend dat de hcc-dagen voorheen waren.
Link naar reactie
[quote:d33ef51154="PS"]Dit bestaat voor een deel uit de actieve achterban (gg's) die in mijn ogen vooral erg vergrijsd is en je kan je afvragen of het van deze tijd is om een keer per maand in een buurthuis te gaan zitten om gezamenlijk wat met computers te doen. Ik kan me voorstellen dat de managers hier eigenlijk van af zouden willen, maar met het dilemma spelen dat deze gg's de oorsprong van de vereniging vormen en je daar niet zo maar even de stekker uit trekt.[/quote:d33ef51154]Wat is hier mis mee? Waarom moet dit weg? Ik zie dit juist als een sterk punt.
Link naar reactie
Tja, wat is hier mis mee? Niets natuurlijk. Alleen is de vraag of je hier nu nog nieuwe mensen mee trekt. Ik ben zelf ongeveer 15 jaar lid, en zo'n 12 jaar geleden bezocht ik puur uit nieuwsgierigheid een keertje een afdelingsavond in Leeuwarden. Ik trof daar toen al een sfeer aan waarvan ik dacht "wat doe ik hier eigenlijk". De zaal werd voor een groot deel bevolkt door een aantal niet zo piepjonge mensen, toen nog uitsluitend heren, die om duistere redenen hun eigen PC mochten meenemen. Daar zaten ze zich geheel van de rest van de aanwezigen afgezonderd een beetje mee te vermaken. Ze keken niet op of om. Goed, het tweede deel van de avond was voor die tijd wel interessant, nl. een lezing door een IBM-medewerker over virussen. De zin van het eerste deel van de avond ontging me echter. Wel, die sfeer van 12 jaar geleden trof ik vorig jaar ook aan op de HCC-dagen die ik voor eens maar nooit weer bezocht. Zelfde type mensen bevolkten aldaar sommige stands van de HCC-gebruikersgroepen. Wederom helemaal met de rug naar het publiek gekeerd, verdiept in hun eigen speeltje. En dat op een beurs! In de rest van de bewuste Jaarbeurshallen zag ik eigenlijk alleen maar ontzettend veel troep, gewoon een wat uit de kluiten gewassen rommelmarkt. Al met al, ik zal niet de enige zijn die dit zo beleefde, en ik kan me de pas op de plaats levendig voorstellen. Dat zou kunnen inhouden om radicaal ermee te stoppen, als zijnde achterhaald, of een totaal (maar dan ook echt totaal) een andere opzet. Ik ben daar niet geweest, maar naar verluidt zouden de Hardware Info dagen in de RAI in Amsterdam het iets beter doen.
Link naar reactie
[quote:2523385066="Hans.Vosman"]Wat is hier mis mee? Waarom moet dit weg? Ik zie dit juist als een sterk punt.[/quote:2523385066] Ik basseer het punt dat de top van HCC de gebruikersgroepen niet zien zitten uit het feit dat de moederorganisatie zich steeds meer als consumentenorganisatie profileert en niet meer als hobbyclub (zie bv de links van FlvanSon hierboven). Als je als HCC die doelstelling hebt, moet je je richten op groei en die zal je niet bereiken via de gg's. Immers hoeveel van de 180.000+ leden komen er op regelmatige basis bij een gg? Ik zou verbaasd zijn als dat boven de 10% was (misschien zelfs maar 5%). In feite dus een activiteit waarop het gemiddelde hcc-lid niet zit te wachten. De reden waarom ik (en velen anderen) er niet komen zie je o.a. in de post van J. de Boer. De bijeenkomsten in de buurt zijn erg 50+, waar ik als eind twintiger de komende jaren absoluut niet tussen pas. ook de HCC-hal tijdens de dagen ademt de sfeer uit van een besloten clubje. Mensen zijn bezig met bekenden of in hun eigen hobby verdiept en en men richt zich niet of nauwelijks op de potentiele leden die langslopen. Voor een succesvolle nieuwe HCC zou je deze gg's fiks op de schop moeten nemen, de toekomst zit in internetcommunity's. (laagdrempelig, niet gebonden aan bijeenkomstplaats/tijd, spreekt een jonger publiek aan). Kijk maar hoe commerciele partij (IDG) in dit gat gesprongen is met ZOOM. In wezen een soort digitale fotografie gg, maar dan in een eigentijds jasje. PS.: Ik mis overigens de TS, maakt een discussie aan met zelfs een backup-locatie, maar laat helaas nergens zijn licht op de HCC. :wink:
Link naar reactie
Ik denk dat men moet kijken welke kan ze op willen. "Vroegah" was HCC echt wat de naam aangeeft: een club van computerhobbyisten. Zoals PS al aangaf is de computer tegenwoordig geen hobby-artikel meer. Het is net zo vanzelfsprekend om een computer te hebben als om een televisie te hebben. Er is totaal geen sprake meer van pioniers, het is een groep mensen die hun computer net iets meer en anders dan gemiddeld met hun computer omgaan. "Net iets meer dan gemiddeld" is natuurlijk heel iets anders dan waar de HCC van oudsher voor staat. HCC heeft op de oude manier geen bestaansrecht meer. Dan kun je dus 2 keuzes maken: Je stop ermee of je past je aan aan de tijdsgeest. Stoppen is natuurlijk heel radicaal, aanpassen aan de tijdsgeest lijkt dan de betere weg. Je kunt bijvoorbeeld kijken wat tegenwoordig nog gepionierd wordt op computergebied. Een nieuwe videokaart? Brengt weinig revoluties teweeg tegenwoordig. Triple core? Quad core? Leuk, maar weinig spannend. Een nieuwe computertaal is alweer een stapje meer. Ook het [u:b1a7930eae]zelf[/u:b1a7930eae] schrijven van software, in Java, PHP, C++ ofzo geeft weer een klein beetje het hobby-gevoel. Je bent dan niet meer alleen gebruiker, maar je maakt zelf wat. Open source software aanpassen, dat is ook lekker hobbyen. Ik denk dat een "Hobby Computer Club" zich op dat soort mensen moet richten. Bijeenkomsten zijn dan ook leuk. Zo weet ik dat een kennis van me een tijdje met een groepje steeds een wedstrijdjes heeft gehouden om binnen X tijd een programma te schrijven dat een bepaalde vooraf gedefinieerde functie had en dan zo weinig mogelijk bytes moest hebben. Daar kwamen programmatjes uit voort van nog geen 100 bytes. Dat is toch hartstikke leuk? OK, niet zo massaal als de HCC dagen, maar wat let de HCC om zoiets te organiseren? Stem daar ook de artikelen op af in je clubblad zou ik zeggen.
Link naar reactie
[quote:1f3a35e91c="PS"]........ De reden waarom ik (en velen anderen) er niet komen zie je o.a. in de post van J. de Boer. De bijeenkomsten in de buurt zijn erg 50+, waar ik als eind twintiger de komende jaren absoluut niet tussen pas.......[/quote:1f3a35e91c]Ik ben ook niet zo piepjong, ook toen al niet, maar ik voelde me in dat wat wereldvreemde milieu absoluut niet thuis. Ik kreeg er ook de indruk dat het nogal op beginnersniveau bleef hangen. Als zodanig niets mis mee, maar de wat meer gevorderden blijven al heel gauw weg, niet interessant meer. Je komt er tenslotte in de hoop er wat op te steken, en als dat ontbreekt, tja wat doe je dan een volgende keer?
Link naar reactie
Hmm, ik vind de reacties nogal eenzijdig. Het is natuurlijk niet goed te praten dat er niet aan de verwachtingen van de bezoeker werd voldaan. De andere kant is dat de opzet met eigen inzet, dat wel, uiteindelijk aan de wensen had kunnen voldoen. Het leeftijdsverschil zie ik zelf niet als een probleem, misschien dat de interesses wel teveel verschillen. Alleen was dat niet het argument.
Link naar reactie
De sterke groei van de HCC de laatste jaren is vooral toe te schrijven aan het internet gebruik. HCCNet was een uitstekende provider en velen werden lid en ontvingen daarbij ook nog eens het CT! blad en de gratis toegangskaarten. Maar heel veel van al die nieuwe leden kwamen er alleen maar bij om [b:c083a6a5bc]te consumeren.[/b:c083a6a5bc] Op de club-bijeenkomsten kwamen ze 1 of 2 keer en bleven dan weg als hun floppy's (ja zo ging dat vroeger) vol waren. Want als één van de "bejaarde" mensen iets had wat ze ook graag wilden dan stonden ze in de rij om er een copie van te krijgen. En op ledenvergaderingen, waar het beleid voor het komende jaar bepaald kon worden, waren ze al helemaal niet aanwezig dan heb je ook geen recht van spreken. In het Rotterdamse heb ik heel veel gezellige bijeenkomsten meegemaakt. Met anderen rond een pc staan die defect binnengebracht werd en die aan de praat gebracht moest worden. De een wist het nog beter dan de ander maar het resultaat was wel dat de bezitter naar huis ging met een werkende pc en een waslijst met goede adviezen. Ook was er bijna elke maand wel een lezing waar je soms wel en soms ook niet iets van opstak. Maar ja als je alleen komt om te consumeren en je eigen kennis niet wilt delen met anderen [i:c083a6a5bc][J.de Boer Ik ben ook niet zo piepjong, ......., maar ik voelde me in dat wat wereldvreemde milieu absoluut niet thuis, niet interessant meer. Je komt er tenslotte in de hoop er wat op te steken, en als dat ontbreekt, tja wat doe je dan een volgende keer?][/i:c083a6a5bc] Mijn HCC lidnr. is 7104 dus ik loop al een tijdje mee en ook ik vind het jammer dat alles zo is gelopen. Dat de organisatie niet meer kan zoals het is geweest moet door een ieder onder ogen worden gezien. Maar ik hoop toch dat in afgeslankte vorm de HCC blijft bestaan. En de H van hobby mag van mij blijven want er zijn nog genoeg hobbyisten die een ander willen helpen en soms/vaak zelf ook iets leren. Dit forum getuigt er van en zo zijn er nog vele andere forums te vinden.
Link naar reactie
Je kan tegelijk met die gameplay naar [url=www.zoomexperience.nl]Zoom Experience[/url] een soort digitale fotografiebeurs. Als je je gratis registreert op zoom.nl of hcc-lid bent, betaal je in de voorverkoop 12,50 voor twee kaartjes. Ik ga daar in ieder geval kijken, evt. ook naar de gameplay als er nog tijd is, al vindt ik 15,- dan wel weer prijzig(ook al is het een hal extra dan verleden jaar).
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik hoop niet dat ik ergens buiten de spelregels bezig ben (ik dacht van niet omdat het niet iets bevat wat niemand wist), in dat geval excuus, maar even een [u:521e5df423]geciteerd deel[/u:521e5df423] uit de laatste [b:521e5df423]WindowsGG nieuwsbrief[/b:521e5df423]: ---citaat--- [i:521e5df423]Met de moedervereniging, de HCC, gaat het nogal slecht. U merkt daar misschien niet zo veel van, want met de Windows GG gaat het uitstekend! De HCC gaat hopelijk niet failliet, maar we zijn wel met man/vrouw en macht bezig de vereniging weer op orde te krijgen. In het verleden is een aantal inschattingsfouten gemaakt. Daarnaast is er veel potverteerd en zijn de bakens niet op tijd verzet. Er komt te weinig geld binnen van de lidmaatschapsgelden: verreweg het meeste geld gaat naar IDG. Dit bedrijf maakt de bladen die u via ons in de bus krijgt. Het geld raakt op en dan moet er dus iets rigoureus gebeuren. De directeur is vertrokken, het Hoofdbestuur is in juni afgetreden. Daarvoor in de plaats is er een interim directeur, die het gehele kantoor omgevormd heeft tot een totaal nieuwe organisatie. En er is een tijdelijke commissie, die de taken van het Hoofdbestuur heeft overgenomen. De Ledenraad, waarin wij u vertegenwoordigen is daar nauw bij betrokken. Onze gebruikersgroep laat daar veelvuldig zijn stem horen. Onze bedoeling is om weer een levenslustige vereniging te krijgen, waarin wij u zo goed mogelijk kunnen blijven helpen met uw computerproblemen.[/i:521e5df423] ---einde citaat--- Je moet wel doof, dom en blind geweest zijn om dit drama niet gezien te hebben. Aanwijzingen genoeg! De laatste directeur is dan ook via een achterdeurtje vertrokken...... Nu maar hopen dat men er in slaagt om er weer iets leuks van te maken! Aan de gebruikersgroepen ligt het niet, die zijn stuk voor stuk supergemotiveerd en "goed bezig".....
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Alle HCC leden de nieuwe "HCC Magazine" ontvangen? Ik vind 'm persoonlijk "redelijk geslaagd"! Minder geslaagd is de mededeling van de nieuwe directeur Dirk van Kappen (welkom bij de club :wink: ), dat "het huwelijk met IDG is ontbonden" (wordt volgend jaar van kracht). Ofwel: voor een van de gratis bladen (C!T, T&T, Zoom) moet betaald gaan worden.... (Is niet meer gekoppeld aan het HCC lidmaatschap). Merkwaardig genoeg wordt "geld" niet als factor genoemd, maar meer het feit dat de HCC weer een "echte club" wil zijn....(??) Dus er zal wel wat gaan veranderen in 2008!!
Link naar reactie
r is veel veranderd met de HobbyComputerClub . ik ben al jaar en dag lid van de dos gebruikers groep . ik weet me god niet wat dat inhoud . ik heb in het begin een keer een cdom gekregen en een boekje . maar van de rest . ze zijn met recht door geschoten . ze noemen zich een vereniging . alleen de leden hebben niks meer te zeggen .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...