Ga naar inhoud

de Euro of de gulden terug


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nee hoor. De euro is best handig. Het scheelt een hoop gewissel als je in West-Europa blijft. Ga maar eens naar Scandinavie. Je hebt 3 soorten kronen nodig. Dat is handig! Alleen Finland is zo slim geweest om naar de euro over te stappen. Natuurlijk is het duurder geworden, maar dat zegt meer iets over Nederland dan over de euro. In het guldentijdperk was Nederland een van de goedkoopste landen van W-europa en nu een van de duurste, terwijl de landen om ons heen ook naar de euro zijn gegaan.
Link naar reactie
Ja inderdaad en hoor je nog iemand over het beruchte 'kwartje van Kok' waarmee in de jaren 90 de benzineprijzen extra belast mee werden? Inmiddels zitten we nu met die euro opgescheept en nog steeds hebben we dat ding niet teruggekregen...dat was tijdelijk...dat zeiden die klootviolen in Den Haag, daar waar ze alleen de hele dag op hun krent zitten en met elkaar zitten te bekvechten. Het wordt tijd dat ze eens fatsoenlijk het land regeren en ons dat 'kwartje' maar eens teruggeven want daar hebben we feitelijk nog steeds recht op.
Link naar reactie
[quote:d32ada8a0b="rsweres"]Ja inderdaad en hoor je nog iemand over het beruchte 'kwartje van Kok' waarmee in de jaren 90 de benzineprijzen extra belast mee werden? Inmiddels zitten we nu met die euro opgescheept en nog steeds hebben we dat ding niet teruggekregen...dat was tijdelijk...dat zeiden die klootviolen in Den Haag, daar waar ze alleen de hele dag op hun krent zitten en met elkaar zitten te bekvechten. Het wordt tijd dat ze eens fatsoenlijk het land regeren en ons dat 'kwartje' maar eens teruggeven want daar hebben we feitelijk nog steeds recht op.[/quote:d32ada8a0b] Laten ze dat kwartje maar lekker gebruiken om ons totaal verziekte milieu op te knappen. We breken onze nek over de auto's. Dus iedereen kan toch die brandstof betalen toch? Maak er maar fietspaden van.
Link naar reactie
[quote:91f97c99f0]Het wordt tijd dat ze eens fatsoenlijk het land regeren en ons dat 'kwartje' maar eens teruggeven want daar hebben we feitelijk nog steeds recht op.[/quote:91f97c99f0] Probleem is dat er heel veel belangengroepen zijn die een grotere financiële bijdrage van de overheid willen - en daarvoor erg overtuigende argumenten aanvoeren -, maar slechts weinigen die meer belasting willen betalen. http://financieel.infonu.nl/belasting/479-verschil-tussen-het-begrotingstekort-en-financieringtekort.html [i:91f97c99f0]Verreweg het grootste bedrag (43,1 miljard) gaat naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Daarna volgt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (33,1 miljard.) De aflossing van de rente op de staatsschuld is met 29,1 miljard volgend jaar in grootte de derde uitgavenpost. Zorg is ook een grote uitgavenpost maar niet zo groot als de hiervoor genoemde.[/i:91f97c99f0] Wat betreft de Euro moet je ook aan de internationale kapitaalmarkt denken. De VS haalt groot financiëel voordeel uit het feit dat de dollar zo prominent is - olieprijzen zijn bijvoorbeeld in dollars. De euro heeft als enige andere munt het potentieel om diezelfde voordelen binnen te halen, misschien met uitzondering van de yuan. De gulden zou daar nooit een kans op maken.
Link naar reactie
Ehh, begrijp me niet verkeerd...ik heb op zich geen problemen met de euro, laat dat even duidelijk zijn. Maar belangengroepen of niet, blijkbaar tellen wij als gewone burger zijnde totaal niet mee en daarom vind ik het toch ook belangrijk dat de overheid zijn afspraken ten opzichte van de burger ook moet nakomen. Als wij onze maandelijkse lasten niet betalen worden wij ook op het matje geroepen en dan vind ik dat de overheid ook 'ons' geld maar eens terug moeten geven, dat is ons beloofd. Dus teruggeven!
Link naar reactie
[quote:961b0d3914="rsweres"]en dan vind ik dat de overheid ook 'ons' geld maar eens terug moeten geven, dat is ons beloofd. Dus teruggeven![/quote:961b0d3914] Ik beschouw mezelf ook als een gewone burger. Maar ik krijg m'n belastinggeld terug in de vorm van onderwijssubsidies (collegegeld is uit m'n hoofd ongeveer 1/6 van de kosten om een student universitair op te leiden), het verpleegtehuis waar m'n oma ligt (zodat ik haar zelf niet hoef te verzorgen), de politie die m'n fiets opspoorde toen-ie gestolen was (:o) kwaliteits en veiligheidscontroles op producten zodat ik erop kan vertrouwen dat ze veilig te gebruiken zijn, etc. Als je geld terug wilt van de overheid dan moeten we dus een overheidsuitgave vinden die geschrapt kan worden. En dat valt vies tegen. Sterker nog, met de opkomende vergrijzing zullen uitgaven voor de zorg onheroepelijk stijgen. Natuurlijk kun je het argument maken dat Nederland te veel bijdraagt aan de EU en ontwikkelingshulp. Maar dat is op basis van het principe dat de meest vermogenden ook de grootste bijdragen leveren. Het zou hypocriet zijn om dat principe af te schaffen in EU verband (waarin Nederland verhoudingsgewijs rijk is) en tegelijkertijd het progressieve belastingstelsel waardoor de rijken in Nederland verhoudingsgewijs meer belasting betalen te handhaven.
Link naar reactie
[quote:f5acb4cb57="rsweres"]Ja inderdaad en hoor je nog iemand over het beruchte 'kwartje van Kok' waarmee in de jaren 90 de benzineprijzen extra belast mee werden?[/quote:f5acb4cb57]Dat kwartje van Kok valt best mee als je het vergelijkt met de overdrachtsbelasting (belasting die je betaald als je een huis koopt) die "tijdelijk" van 5 naar 6 procent ging (dan praat je dus over 1000 euro stijging per ton aankoopbedrag)... Daarnaast snap ik dat geklaag niet, het leven wordt duurder en duurder (dat noemen ze inflatie), aan de euro doen we niets meer en het is uit onderzoek gebleken dat we in de supermarkt in ieder geval goedkoper uit zijn dan voordat de euro kwam. Er zijn dus ook voordelen ;)
Link naar reactie
[quote:787f873d71="plextor"]Je moet eens naar Zandvoort gaan .[/quote:787f873d71] Dat lijkt me een hele goede reden om juist niet naar Zandvoort te gaan. :P Er zijn zat terrasjes waar het veel goedkoper is. Maar als genoeg mensen bereid zijn die € 14 te betalen dan zullen ze dat ook blijven vragen. En denk je dat als we terug naar de gulden zouden gaan die prijzen zullen dalen?
Link naar reactie
Het 'Zandvoort' voorbeeld vind ik een typerend voorbeeld. Er zijn goedkope en dure gelegenheden en de entourage zal die € 14 ongetwijfeld rechtvaardigen. Dat wordt de volgende keer gewoon een andere tent binnenstappen. Het is een zo typerend voorbeeld omdat enkel deze worden aangehaald. Als je dat altijd blijft doen en vooral tegen elkaar blijft roepen dat-het-allemaal-zo-verschrikkelijk-duur-geworden-is, wordt de euro vanzelf gestigmatiseerd en een synoniem voor duur, duurder en wel heel erg duur. Het leven gaat verder. Er wordt nog gewoon geleefd en op vakantie gegaan en allerlei luxe artikelen gekocht. Er is in feite niet zo veel veranderd na de invoering van de euro. Wel hadden we te maken met een forse (wereldwijde) recessie en gekelderde beurzen met alle gevolgen daarna, maar met de euro had dat niets te maken.
Link naar reactie
[quote:0c492be0c1="rsweres"]Ehh, begrijp me niet verkeerd...ik heb op zich geen problemen met de euro, laat dat even duidelijk zijn. Maar belangengroepen of niet, blijkbaar tellen wij als gewone burger zijnde totaal niet mee [/quote:0c492be0c1] tja ... dat krijg je als je iedere keer voor dezelfde leugenaars blijft stemmen in plaats van na te denken. [quote:0c492be0c1] en daarom vind ik het toch ook belangrijk dat de overheid zijn afspraken ten opzichte van de burger ook moet nakomen. Als wij onze maandelijkse lasten niet betalen worden wij ook op het matje geroepen en dan vind ik dat de overheid ook 'ons' geld maar eens terug moeten geven, dat is ons beloofd. Dus teruggeven![/quote:0c492be0c1] Ze hebben het al lang teruggegeven ... alleen hebben ze het niet op jouw rekening gestort. Dat beruchte 'kwartje van Kok' is allang weer terug bij ons. En zelfs al geven ze het 'echt' terug ... dan verhogen ze gewoon een van de andere belastingen om het weer terug te krijgen. Daarnaast moet je je bedenken dat het kabinet geen ene ruk te zeggen heeft. De werkelijke macht ligt bij al die ambtenaren die door niemand kunnen worden ontslagen, tenzij ze het al te bont maken. Of is het je niet opgevallen in hoeveel van de schandalen de minister verkeerd was voorgelicht ? Het is niet voor niks dat men al het fenomeen 'raam-ambtenaar' lijkt te kennen.
Link naar reactie
Ik heb een genoeg gereisd in Rusland, India, Marokko en ook de VS, en heb sindsdien geen probleem meer met het betalen van belastingen. We krijgen er veel voor terug. Wat de vraag over Euro of Gulden betreft. Ik hoef de Gulden niet terug. Zou echter wel eens graag, 1 eerlijk, niet gekleurd onderzoek gedaan zien naar waarom mijn koopkracht door die Euro gehalveeerd is terwijl alle CPB's en CBS-en dat maar blijven ontkennen. Verder zou ik in vervolg op dat onderzoek graag uitgerekend krijgen welke partijen buitensporig misbruik gemaakt hebben van de komst van de Euro en daar ook op aangesproken zien. Zaterdag was ik in Leeuwarden met mijn lief. Ga je op gegeven moment toch zitten. Eetcafe in een zijstraatje. Betaal je wel even 4 Euro voor een bakje soep, 12 Euro voor een club-sandwich. Omgerekend naar guldens is dat oplichterij (en eigenlijk ook zonder omrekening naar guldens al). Kortom, de Euro is prima maar het gevoel bij die conversie genaaid te zijn, zou ik toch wel eens graag bevestigd zien met consequenties voor hen die em dat geflikt hebben. groetjes Ed
Link naar reactie
[quote:f173d8808a="Edmond Varwijk"]Kortom, de Euro is prima maar het gevoel bij die conversie genaaid te zijn, zou ik toch wel eens graag bevestigd zien met consequenties voor hen die em dat geflikt hebben.[/quote:f173d8808a] U vraagt, wij draaien: http://www.cpb.nl/nl/news/2002_42.html [i:f173d8808a]De horecaprijzen zijn in 2001 en 2002 fors gestegen. De prijsstijging in 2002 is niet geheel te verklaren uit kostenstijgingen en 'normaal' winstherstel. Daarmee zijn er duidelijke aanwijzingen dat de introductie van de euro is benut om de winstmarges extra te verhogen. Gelet op de ongunstige volume-ontwikkeling in de horeca als gevolg van de prijsstijgingen, mag overigens worden verwacht dat het euro-effect op de prijzen vooral een tijdelijk karakter heeft.[/i:f173d8808a]
Link naar reactie
Dat deel, dat je uit het artikel destilleert, is niet helemaal karakteristiek voor het hele artikel. Er staat namelijk ook nog iets over de voorgaande jaren waarin eveneens exorbitante stijgingen voorkwamen. Logisch, gezien de vette einde jaren 90 waarin alles leek te kunnen. Dat eigenlijk alles met name in 1999 en 2000 en ook nog 2001 tot in de hemel steeg, daar hoor je niemand meer over. @ Edmond Je koopkracht gehalveerd? Hoe leef je dan momenteel? :wink:
Link naar reactie
[quote:56122c3249="Eddy van Wuyckhuyse"]Dat deel, dat je uit het artikel destilleert, is niet helemaal karakteristiek voor het hele artikel. Er staat namelijk ook nog iets over de voorgaande jaren waarin eveneens exorbitante stijgingen voorkwamen. Logisch, gezien de vette einde jaren 90 waarin alles leek te kunnen. Dat eigenlijk alles met name in 1999 en 2000 en ook nog 2001 tot in de hemel steeg, daar hoor je niemand meer over. @ Edmond Je koopkracht gehalveerd? Hoe leef je dan momenteel? :wink:[/quote:56122c3249] van die stukjes schrijven :wink: die niemand leest :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...