Ga naar inhoud

de Euro of de gulden terug


anoniem

Aanbevolen berichten

De euro is één van de domste uitvindingen geweest in dit tijdperk. Het voldoet weliswaar aan het criterium dat het een wettig europees betaalmiddel is, maar het waardegevoel ontbreekt volstrekt. Vele europeanen, ik noem u duitsers, italianen en fransen walgen van de euro en willen hun eigen valuta weer terug. Er is inderdaad sprake van heimwee naar de gulden, de mark etc. Het aspect waardegevoel dat volstrekt ontbreekt bij de euro verdonkerenmaant de waarde van producten. Nominaal lijken de prijzen overal gunstig, totdat je gaat omrekenen en dan kom je bedrogen uit, de purchasing power is drastisch verminderd. Kritici die beweren dat we in een innovatieve wereld leven, waarin de kwaliteit van producten zoals spijkerbroeken, tv's, auto's en huizen van een betere kwaliteit worden, die hebben gelijk. En dit mag dan ook verdisconteerd worden in de prijs. Echter ondernemers hebben met de euro de kans gegrepen om de producten meer dan rechtevenredig te verhogen. En dat is diefstal. Om u één voorbeeld te noemen vanuit de horeca, voor een hajenius sigaar(panalito voor de kenners) wordt 2 euro(nominaal) gevraagd, dat is omgerekend 4,40 gulden. Ik heb genoten van de sigaar maar in het gulden tijdperk zou je toch denken dat de café uitbater gek is. En de consument ook. Hoe durft die man 2 euro voor een sigaar te vragen( op de banderol staat trouwens 0,94 euro) Dit is oplichting van de consument! En zo zijn er verscheidenen voorbeelden van hoe de consument belazerd wordt door de invoering van de euro. Er is geen waarde perceptie meer en mensen zeggen ja tegen nominale prijzen, omdat ze laag lijken. In bijna alle europese landen vinden meer dan de helft van de burgers dat de euro schade toebrengt aan economieën. In Duitsland is de roep om de mark zeer groot. Het wordt tijd dat er één euroland opstaat en de eigen valuta weer invoert. Misschien volgen er dan meer landen. Het argument dat de euro een bindmiddel is voor het euro gevoel vind ik onzin. En ik daag alle economen onder uit om met tegen argumenten te komen. De euro is een grote vergissing van Meneer Kok.
Link naar reactie
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hmm, over die sigaren ;) ... Ik rook altijd La Paz (een van de betere sigaren), kostten eerst 6 gulden, kosten nu 2.60€ ;) .. ik vind dat wel best .. maar voor de rest heb je wel gelijk. ik heb jaren in de horeca gewerkt, en qua prijzen met die euro's gingen belachelijk omhoog (en niemand die het de eerste 2 jr in de gaten had). Anyways, geen mij die gulden maar terug :D .. zij het in een nieuw jasje.
Link naar reactie
[quote:8c654f01cc="plextor"].......In bijna alle europese landen vinden meer dan de helft van de burgers dat de euro schade toebrengt aan economieën.[/quote:8c654f01cc] Je bent echt niet de enige met een dreinend betoog tegen de euro maar bovenstaande quote karaktersiseert meestal deze discussie. Ergens iets van vinden of een gevoel over iets hebben, hoeft zeker niet overeen te komen met de feiten. Daarom zijn deze discussies vaak zo vervelend.
Link naar reactie
Heb zelf ook een tijdje in de horeca gewerkt (bioscoop). Daar vroeg men belachelijke prijzen, vaak een veelvoud van de gemiddelde winkel. Men maakte wel opmerkingen dat het duur was, maar men kocht er niet minder om. De klant maakt de prijzen dus ook voor een groot deel zelf. Hetzelfde geldt op een andere manier voor woonkosten. De prijzen worden opgejaagd door hypotheekrenteaftrek en koopsubsidie. Maar toch schreeuwt iedereen moord en brand, als over afschaffing daarvan wordt gerept. We zijn met zijn allen de banken aan het subsidiëren, de gemiddelde huiseigenaar wordt er geen cent beter van, en de gemiddelde starter kan zich geen huis meer veroorloven.
Link naar reactie
Woonkosten worden maar voor een deel bepaald door hypotheekrenteaftrek. Veel maar van invloed waren de steeds sneller stijgende salarissen, dalente rente, het afschaffen van hypotheekbeperkingen voor tweeverdieners, stijgende aandelenkoersen met bijbehorende speculaties, het afnemen van de woningvoorraad door grootscheepse vervanging, etc, etc. Ondanks dit, geloven heel veel mensen dat de euro de oorzaak is van de tomeloze vastgoedstijging en juist de euro heeft er niets mee te maken. Voor wat betreft de horeca: laat iemand maar eens uitleggen dat de stijging van de prijzen niet nodig waren. M.a.w. laat maar eens zien welke factoren de prijzen omhoog gedreven hebben.
Link naar reactie
Onzinnig om na al die tijd nog terug te rekenen. Werd alles een stukje duurder toen de Euro kwam? Jazeker ! Kunnen we daar nog wat aan doen? Neen. Bullshit om te zeggen dat dingen niet duurder zijn geworden door de Euro, maar helaas heeft niemand er ooit aan gedacht echte vergelijkingen te maken in het eerste jaar [op wat kleine vergelijkinkjes na]. Ik ben zeker niet blij met de euro, maar zoals elke andere eikel heb ik er nooit actief iets met mijn stem daarvoor gedaan, en nu is het daar allang en breed te laat voor. Overigens, wat bovenstaande poster zegt; ook ik mis de benamingen !
Link naar reactie
Elke nieuwe munt zorgt voor iets hogere prijzen, omdat men naar boven afrondt en omdat mensen eerst vertrouwen moeten krijgen in de nieuwe munt. Een overgang van Euro terug naar gulden zou precies hetzelfde effect hebben. Verder had de Euro de pech geïntroduceerd te worden ten tijde van een internationale recessie. Maar de gevolgen van een recessie hadden natuurlijk niets te maken met een nieuwe munteenheid. Daar komt ook bij dat de Euro niet gesteund wordt door invloedrijke belangengroepen, zodat de munt een gemakkelijke zondebok is. Weinig mensen zullen verantwoordelijkheid voor economische verschuivingen bij hun eigen consumptiegedrag leggen. En regeringsbeleid wordt altijd zwaar verdedigd door de politieke partijen en hun ideologische aanhangers, hoe stom het ook is. De voorstanders van de Euro weten dat de munt toch wel zal blijven, dus niemand heeft de behoefte politiek kapitaal te gebruiken om de Euro te verdedigen tegen onterechte kritiek.
Link naar reactie
Sigaren en johma slaatjes als voorbeelden, verwend zijn we gewoon :lol: Het is wellicht een licht ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar ik denk dat het allemaal wel mee valt, achja er is altijd wel iets niet zo jofel. Zakelijk gezien is de euro erg fijn, al had je hiervoor natuurlijk al de enigszins rechtgetrokken eu valuta's onder de Ecu volgens mij.
Link naar reactie
Zoals ik boven al zei: "Elke nieuwe munt zorgt voor iets hogere prijzen". Gelukkig is dat een eenmalig effect, en zoals Vandread al aangeeeft is de Euro zakelijk gezien erg fijn. Op de lange termijn is de Euro dus een voordeel. Maar als, zoals in deze thread gesuggereerd wordt, we weer overstappen op de gulden krijgen we nieuwe prijsstijgingen net als bij de introductie van de Euro en om dezelfde redenen. Bovendien missen we dan de lange termijn voordelen, dat is dus een slecht idee.
Link naar reactie
Aye, teruggaan heeft geen zin, sterker nog, dat zal ons -zakelijk gzien- onze kop kosten. Ook heeft terugdraaien wegens euro-inflatie van 2002 heeft geen zin, want ze gaan de prijzen echt niet verlagen omdat het in guldens 'zo duur lijkt'. We hebben ons erin te schikken, en de meesten van ons zullen allang en breed gewend zijn aan de euro [zo ook ik].
Link naar reactie
[quote:d5d4573e37="Phrea"]Vandread, eea was idd niet erg sjofel, en dat valt niet te ontkennen. Overigens Vandread, weleens gehoord van mijn sig? ;)[/quote:d5d4573e37] Ach misschien was het eea zowiezo al niet jofel en dat is natuurlijk ook mooi af te schuiven, laten we met ze alle niveleren, hebben we het nooit meer slecht. Die sig ken ik niet ;) vast geen tijd voor ... rly! En als er nu nog guldens waren zou je je zowiezo doodschrikken van de benzine en OV prijzen :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...