Ga naar inhoud

Problemen met XP Service Pack-2 bij video-editing


Aanbevolen berichten

Geachte lezer, Ik heb met mijn PC twee problemen. Volgens mij zijn de problemen pas opgetreden, nadat ik (van XP-professional) Service Pack 2 heb geïnstalleerd. Mijn PC heeft een AMD Athlon 1600 processor, wat overeen zou komen met Intel 2000. Probleem 1: De driver van de Firewire wordt onderbroken, zowel bij input als bij output. Bij input éénmaal enkele seconden na de start van het inlezen van de band van de Camcorder. Bij output blijven de verstoringen regelmatig optreden, zodat je nog niet een minuut ongecorrumpeerde beelden naar een outputtape kunt wegschrijven. Probleem 2: Elke 15 minuten wordt het systeem gedurende twee volle seconden gestoord, zodat geen enkel proces in die twee seconden besturing krijgt. Dit leidt tot data-verlies (zowel bij lezen / schrijven van beeldinformatie, als ook bij het digitaliseren van analoog geluid (vanaf b.v. een versterker naar de geluidskaart-input). Het is ook heel goed te horen als je alleen maar naar muziek luistert (b.v. een muziek-CD af speelt op je PC). Als iemand een oplossing heeft (of zelf ook soortgelijke problemen heeft) dan is zijn / haar informatie mij zeer welkom. Jan Heynen tel: [color=red:31fd53e0f8]XXXXXXXXX[/color:31fd53e0f8] email: j-punt-p-punt-m-punt-heynen[color=red:31fd53e0f8]ET[/color:31fd53e0f8]hetnet.nl [color=red:31fd53e0f8]Edit RW; voor je eigen veiligheid heb ik eea aangepast[/color:31fd53e0f8] Probleembeschrijvingen in detail: Probleem 1: Zodra ik start met het opnemen van de beelden van de CAMcorder, welke via de digitale Fire Wire (IEEE1394) verbonden is met de computer wordt de driver al na enkele seconden onderbroken. Van te voren en ook daarna zie je, dat de beelden, welke Studio 9 ontvangt, worden getoond op een klein beeldschermpje en je ziet de teller lopen (uren, minuten, seconden en frames binnen de seconde). Echter gedurende de interruptie van ca. twee seconden vindt er geen overdracht van beeldinformatie plaats (wordt als het ware onderschept door het "ingrijpende" proces). Voor zover ik gezien heb, gebeurt dit slechts één keer tijdens één run. Bij elke volgende run gaat het precies zo. Het probleem is bij output hetzelfde alleen in ergere mate. Ik heb een proef filmpje van 2 minuten en 45 seconden. Als ik dat probeer terug te schrijven naar band, dan lukt dat wel, maar er vinden ook nu interrupties plaats. Het minste aantal is één. Het meeste aantal is 6 interrupties gedurende deze 2:45 minuut. Er zijn dan telkens twee seconden beeldmateriaal verloren. Omdat de CAMCORDER doorloopt, ontstaat er telkens een gat van twee seconden "zwarte band". Ik heb het al meer dan 30 keer geprobeerd, maar het blijft fout lopen. Je kunt aannemen dat Studio de beeldinformatie wel stuurt, omdat de teller (uren, minuten, seconden en frames binnen de seconde) gewoon blijft doorlopen. Het spreekt vanzelf dat ik bij al deze processen ook vooraf alle onnodige processen beëindig, zoals: de virusscanner, HP-processen voor de "all-in-one" scanner/printer, Quick Time etc. Probleem 2: Zodra ik de computer start hoor je al bij de "opstart tune" van Windows, dat er iets mis is, nl. op het einde van de tune wordt de CPU gedurende twee seconden geblokkeerd en blijft de toon, die op de geluidskaart is gezet nog twee volle seconden aanhouden en vervolgens wordt het deuntje (foutloos) afgespeeld. Maar dit herhaalt zich precies elke 15 minuten. Je kunt je horloge er op gelijk zetten. Precies na 15 minuten wordt het systeem gedurende exact twee seconden stil gezet. Je komt er niet achter welk proces dit doet, want ook "Windows Taakbeheer" krijgt geen besturing, zodat je de "dader" niet kunt opsporen (via tab-2). Deze verstoring van elke 15 minuten twee seconden het gehele systeem plat was oorspronkelijk anders. In het begin (na installatie van Service Pack 2 van Windows XP) trad het exact elke 12 1/2 minuut op. Er was dan een verstoring van twee seconden, gevolgd door twee seconden normale verwerking , wederom gevolgd door een verstoring van twee seconden, gevolgd door twee seconden normale verwerking , wederom gevolgd door een verstoring van twee seconden, gevolgd door twee seconden normale verwerking , wederom gevolgd door een verstoring van twee seconden. Daarna liep alles weer 12 1/2 minuut (na het begin van de eerste verstoring) normaal en dan begon de serie van 4 de verstoringen weer. De belangrijkste reden voor mij om de Firewall van Windows te verdenken is het feit, dat toen ik in de "firewall" in Tab 3 "geavanceerd" alle vinkjes heb weggehaald, nl. bij 1394-verbinding, bij de telefoon-verbinding met "hetnet", bij de telefoon-verbinding met "Tele 2", en bij de Lan-verbinding van de ethernet-kaart en tevens in Tab-blad "Algemeen" de Fire Wall uitgeschakeld .... toen verandere het probleem onmiddellijk: nl. in plaats van 4 verstoringen elke 12 minuten en 30 seconden (zeer nauwkeurig) !! in één keer (i.p.v. 4 keer) en wel om de 15 minuten (i.p.v. elke 12:30). Op de seconde nauwkeurig ! ! ! Hieruit meen ik af te kunnen leiden, dat het probleem (probleem 2) ófwel door de Firewall wordt veroorzaakt óf samenhangt met de definitie van de in- en uitgaande "koppelingen" in de firewall. De CAMcorder zelf speelt geen enkele rol in dit proces (wellicht dat iemand zou kunnen denken, dat de Camcorder eventueel via het IEEE1394-interface een onderbrekings-opdracht zou kunnen geven). Ook als de Camcorder niet eens gestart is, dan nog treedt de verstoring op. Je kunt nl. Studio-9 de “device-control” over de Camcorder laten uitvoeren (zoals starten en stoppen), maar je kunt de controle ook overnemen en zelf met de hand starten en stoppen. Zelfs dan (handmatige controle en niet starten) treedt het verschijnsel op identieke wijze op. Dit stil leggen van het systeem heeft voor veel processen een zeer kwalijk gevolg: 1 Als je analoge muziek aan het digitaliseren bent, valt de computer 2 seconden stil, maar de via de geluidskaart gekoppelde versterker gaat natuurlijk gewoon door. Het programma, dat de digitalisering uitvoert, krijgt twee seconden geen data en geen besturing, dus in de ontstane "golf-vorm" van het muziekstuk zie je geen gat van twee seconden. Je kunt hooguit het proces afbreken en het muziekstuk trachten opnieuw op te nemen. Als je even niet aanwezig was, dan merk je de verstoring alleen als je het muziekstuk heel aandachtig terug luistert. 2 Als je een Video via de TV-kaart opneemt, dan heb mis je telkens twee seconden beeld. 3 Als je muziek aan het luisteren bent, dan krijg je elke 15 minuten één keer een verstoring, zoals bij de Windows-opening-tune. 4 Als je van de Camcorder beeldmateriaal aan het innemen bent, (afgezien van het geschetste probleem 1) dan ben je elke 15e minuut gedurende twee seconden beelden kwijt. Dit doe je dan in "lage voorbeeld kwaliteit". Dit leidt later bij het samenstellen van de definitieve film tot onvermijdbare vervelende fouten. Erger is het, wanneer je de inname opnieuw doet in "DV-kwaliteit" (tijdens het proces, voorafgaande aan het vervaardigen van een DVD), want dan treden er twee problemen op: 1. allereerst zoekt Studio-9 naar een "tijdstempel" in de film. Treedt de verstoring op tijdens dit zoeken, dan kan de Camcorder al voorbij het gewenste punt gelopen zijn, zonder dat Studio-9 beelden heeft binnen gekregen en Studio-9 kan daar niet tegen. Als je het niet ziet en ingrijpt door het proces af te breken (eventueel het laatst opgenomen bestand te verwijderen als dat al niet door studio zelf is gedaan) en het proces opnieuw te starten. 2. Treedt de verstoring op tijdens het inlezen van het definitieve beeldmateriaal in DV-kwaliteit, dan krijg je telkens twee seconden zwart tussen de film. Uiteraard heb ik de installatie van mijn PC goed nagekeken. Er wordt nergens bij "Systeem eigenschappen" in "Apparaatbeheer" een fout aangegeven. Ook is er nergens een IRQ-conflict. Bij mij zit de IEEE1394-controller op IRQ 18. Geen enkel ander device zit op ditzelfde IRQ (er is trouwens in het hele systeem geen enkele overlap / dubbel gebruik). Alle door mij geschetste problemen kunnen op mijn PC moeiteloos worden aangetoond (gereproduceerd). Het zal best zo zijn, dat heel veel mensen deze problemen niet hebben. Het is ook heel waarschijnlijk, dat iemand de problemen wel heeft, maar er nooit iets van merkt. Immers wie merkt nu, als je b.v. met een spreadsheet bezig bent, dat die ene keer de bewerking twee seconden langer duurt dan anders. Of wie merkt als hij aan het intypen is, dat de echo van ingetoeste characters even stokt en (na 2 seconden) plotseling als een spetter op het beeldscherm staat. Als je het al merkt, dan besteed je er waarschijnlijk toch geen aandacht aan. Omdat ik ook de Virusscanner verdacht, heb ik die (nadat het stoppen van het control programma nooit enig effect had opgeleverd) volledig ge-deïnstalleerd. Maar ook dat had geen resultaat. Nu ben ik er niet zeker van of de virusscanner echt geheel verdwenen is. Er was niets meer te vinden, zelfs alle definities in het systeemregister waren keurig netjes verwijderd (te controleren via de logfile van de virusscanner, die ik vooraf had geprint). Maar ik kan niet beoordelen of delen van de virusscanner zich hebben "ingenesteld" via een exit in drivers en of deze componenten ook daadwerkelijk zijn verwijderd. Verder heb ik nog één zachte verdenking: De virusscanner die ik gebruik is een gratis scanner "Antivir" (van een Duitse firma, H+BEDV Datentechnik GmbH. Lindauer Straße 21 88069 Tettnang, Germany (www.free-av.com of .de Er is wel een klein probleem: Windows XP kent de scanner niet en "zeurt" er over, dat de beveiliging niet goed zou zijn. In volgorde heb ik de volgende uitbreidingen / wijzigingen in mijn systeem aan laten brengen c.q. aangebracht: 14/15 oktober 2004 laten bouwen: extra hard disk (160 Gb, 7200 rpm 8 mb cache) voor videobestanden CD-brander vervangen door DVD-brander de 256 Mb intern geheugen uitgebreid met 512 (som dus 768 Mb) 26 oktober 2004 Service Pack 2 geïnstalleerd (zelf) 4-11-2004 installatie van het Video-editing pakket Pinnacle Studio 9 Plus (9.3). Na installatie van Service Pack 2 begonnen de problemen, die zich voordien nooit hadden voorgedaan. Als iemand een oplossing heeft (of zelf ook soortgelijke problemen heeft) dan is zijn / haar informatie mij zeer welkom. Jan Heynen
Link naar reactie
Welkom JanHeynen op dit forum. Dit forum is openbaar toegankelijk voor iedereen en dus ook voor hackers-phishers en ander aanverwant tuig. Wees dus voorzichtig met het posten van je gegevens.... Als klein bewijs van hoe makkelijk het is zal ik even alle gegevens die ik tot nu toe van je heb naar je toe mailen.... ik hoop dat je er van schrikt... Gr Richard
Link naar reactie
Het (je)probleem; Download Hijackthis even en post alhier de logfile die je er mee kunt maken. HijackThis is een soort van scanner die alle aan je pc toegevoegde processen en instellings wijzigingen weet te achterhalen en deze evt ook kan verwijderen. De log van het programma toont een hele hoop van de lopende zake op je pc en kan verhelderend werken, ikzelf vermoed dat je last hebt van spyware/adware oid maar weet dat natuurlijk niet zeker. http://www.merijn.org/files/hijackthis.zip
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...