Ga naar inhoud

omzetten 4:3 naar 16:9 met Premiere Pro


Aanbevolen berichten

Ik kon met Adobe Premiere 6.5 mijn 4:3 beelden van mijn camcorder omzetten naar 16:9 op de uiteindelijke DVD. Met Premiere Pro lukt mij dit niet tot nu toe. Heeft iemand hiervoor een oplossing aangezien mijn camcorder niet 16:9 kan opnemen en ik toch mijn vakantievideo's 16:9 wil afspelen op mijn TV (via DVD). Groet, Ton
Link naar reactie
Je camcorder bepaalt niet of je een 16:9 opname krijgt, tenminste: als we het oven een DV camcorder hebben? Het 16:9 is een bepaalde setting die wordt toegevoegd aan het videobestand waardoor deze bij het afspelen in de breedte wordt uitgerekt. Ik heb geen premiere pro maar je zult bij de export settings ergens moeten instellen dat het bestand als 16:9 moet worden ge-exporteerd. En zoals bovestaand al vermeld heb je dan twee keuzes; zwarte balken of een stuk van het beeld afsnijden. De video is 720x576 en een 16:9 video bestand heeft ook deze resolutie. De video zal dan dus in de breedte in elkaar gedrukt moeten zijn waarna deze bij het afspelen weer wordt uitgerekt.
Link naar reactie
[quote:c61d03a4f7="rwilligen"]Je camcorder bepaalt niet of je een 16:9 opname krijgt, tenminste: als we het oven een DV camcorder hebben? Het 16:9 is een bepaalde setting die wordt toegevoegd aan het videobestand waardoor deze bij het afspelen in de breedte wordt uitgerekt. [/quote:c61d03a4f7] Bij mijn DV camcorder kan je in 16:9 opnemen. Voordat ik een nieuw projekt in Adobe Premiere Elements begin kan ik opgeven of ik 16:9 of 4:3 formaat wil. Als ik opgenomen heb in 16:9 en ik start ook een projekt in 16:9 heb ik geen beeldvervorming. Als ik heb opgenomen in 16:9 en ik open een projekt in 4:3 heb ik wel beeldvervorming.
Link naar reactie
Bij de opname die jij maakt wordt het beeld samengeperst en wordt het 16:9 atribuut aan het bestand toegevoegd, dat is correct en dat is wat een camcorder kan. Maar als je de camcorder als tapedeck gebruikt icm met premiere zoals bommelt dan doet de camcorder niet veel meer dan opnemen. Als er dan een 16:9 bestand opgenomen moet worden dan moet het atribuut voor 16:9 al in premiere worden toegevoegd aan het bestand door de export eigenschappen op 16:9 in te stellen. Het atribuut is welliswaar in het bestand aanwezig maar de instelling die je zelf maakt in premiere overruled deze. Als je dus een 16:9 bestand importeerd maar tegen premiere zegt dat deze als 4:3 moet worden geopend dan zal uiteraard het beeld in de breedte samengedrukt zijn.
Link naar reactie
[quote:bd4413cf90="rwilligen"]Je camcorder bepaalt niet of je een 16:9 opname krijgt, tenminste: als we het oven een DV camcorder hebben? .[/quote:bd4413cf90] Laat ik dit dus verduidelijken; als je je camcorder als opname recorder gebruikt om video van premiere op te slaan dan heeft de camcorder geen invloed meer, hij functioneerd dan puur als een 1:1 recorder; wat jij hem voert neemt ie op en meer niet, de camcorder kan dan dus geen eigenschappen van de video meer veranderen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...