Ga naar inhoud

Ulead Movie factory 2


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik probeer met Ulead Movie factory videfilms op dvd re branden, dat lukt mij vrij aardig, maar als ik een bestand van 4,2gig op een dvd wil branden dan krijg ik steeds het bericht dat de beschrijfbare disck niet voldoende ruimte heeft. Het programma geeft aan dat de disck maar 4,4 gig groot is terwijl de dvd,s die ik wil branden geen 4,4 gig is maar 4,7 dus ik mis een aantal m.b. Ik heb de instelling een aantal malen veranderd naar 120 minuten branden met een bitrate van 3000 psc. Dat helpt niet, terwijl de film niet groter is dan 1 uur en 37 minuten, dus 97 minuten totaal. Wie kan mij verderhelpen???????
Link naar reactie
De aanduiding 4,7 GB op dvd's is niet helemaal juist: doordat kilo, mega en giga bij gebruik bij computers niet respectievelijk 1000, 1000.000 en 1000.000.000 zijn maar: 1024, 1048576 en 1073741824. Een dvd kan circa 4,38 GB bevatten bij gebruik van giga als een macht van twee en circa 4,7 GB bij gebruik van giga als macht van 10. Helaas wordt het een en ander door elkaar gebruikt met mogelijk verwarring tot gevolg. De enige mogelijkheid om de video op de dvd te krijgen is door de bit-rate te verlagen. De aanduiding 120 minuten op een dvd is slechts geldig bij een bepaalde bit-rate; verander je de bitrate t.o.v. die bepaalde, dan krijgt de dvd een andere speelduur.
Link naar reactie
Allereerst kan er verwarring optreden betreffende de term kilo en mega, in computerland staan deze voor 1024 en 1048576 en niet voor 1000 en 1000000 maar soms wordt dat toch nog wel eens gebruikt; mee oppassen dus. Dan; van de 4.7 GB van een dvd is maar 4.3 GB te gebruiken, de rest is nodig voor het onderbrengen van het bestandsysteem. Sommige proggies nemen die 4.3 GB grens nog wat meer aan de veilige kant en gaan uit van 4.2 of wellicht wel nog minder. Er zullen mogelijk nog wel wat ulead gebruikers reageren die je specifiek kunnen vertellen waar in ulead het mogelijk aan schort. De 3000 kbs die jij insteld zou in principe toch wel afdoende moeten zijn,jij gebruikt echter de afkorting psc ; wat betekent dit/bedoel je hier mee ? (typefoutje?)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
MovieFactory heeft natuurlijk ook extra ruimte nodig als je menu's gebruikt en vooral bewegende. Daarnaast wordt bij het maken (branden) van de DVD ook de projectfile opgeslagen. Dit kun je uitzetten op het laatste scherm met de knop Options en vervolgens het vinkje weghalen bij Include project file to disc. Het maken van de MPEG file maakt ook nog verschil. Door te kiezen voor variabele bitrate wordt het bestand kleiner, maar constante bitrate geeft betere kwaliteit. Er is ook nog een andere manier. Ik heb afgelopen week een video van 2 uur omgezet naar MPEG die bijna 5 Gb groot werd. In DVD MovieFactory heb ik er bewegende menu's bij gemaakt, maar het paste natuurlijk niet op een DVD. Ik heb gekozen voor Create DVD folders en de boel op schijf opgeslagen. Vervolgens DVD Shrink gebruikt (freeware) om de boel te verkleinen (gebruik de knop Open files) en daarna gebrand. Het resultaat was zeer acceptabel.
Link naar reactie
[quote:a69251c0ba="WeBe"]................................................................................ Door te kiezen voor variabele bitrate wordt het bestand kleiner, maar constante bitrate geeft betere kwaliteit. ...........................[/quote:a69251c0ba] Waarom? Als je kiest voor variabele bit-rate dan heeft de encoder de mogelijkheid de bit-rate aan te passen aan het benodigde, dat leidt tot een betere kwaliteit.
Link naar reactie
We hebben het hier over DVD MovieFactory en ik heb gemerkt dat constante bitrate een betere kwaliteit levert. Dit valt op bij fijnere structuren en vooral als dat ook nog eens foto's zijn, dan is het helemaal zichtbaar. TMPGenc is daar beter in (doet dat standaard in 2-pass), maar de bestanden zijn daar over het algemeen groter van.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...