Ga naar inhoud

Statische IP adressen gebruiken


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:8574d753ae="Hans60"]Je kunt dus inderdaad op elke machine een andere DNS-server invullen, met als backup een tweede DNS-server. Mocht de naamsomzetting via de eerste server niet lukken dan zal automatisch de tweede server bezocht worden.[/quote:8574d753ae] Da's niet helemaal wat ik bedoelde. Stel je vult 2 DNS servers in van je eigen ISP op PC1 en 2 andere DNS servers (b.v. niet behorend bij je eigen ISP of een 2 tal andere van je eigen ISP) op PC2. Wat is het effect dan? Dit zijn immers andere dan je verkregen hebt via DHCP......
Link naar reactie
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:f0c2ca3b72="Hans60"]Geen probleem hoor, we helpen je graag verder. Als je nog meer wilt weten: shoot![/quote:f0c2ca3b72] OK! Een allerlaatste vraag. Over een situatie welke je in de praktijk niet snel zal toepassen, maar toch..... Situatie: "Automatisch", ofwel je krijgt een IP en DNS servers toegewezen van je ISP. ALS ik op een systeem (via een router) [u:f0c2ca3b72]handmatig[/u:f0c2ca3b72] 2 andere DNS servers invul (dan degene welke mijn ISP -statusmenu router- mij heeft toebedacht), hoe moet ik dat dan interpreteren? Begrijp ik het goed dat in dat geval de ingevulde DNS servers worden "bezocht", dus los van hetgeen in het statusmenu van de router staat vermeld?
Link naar reactie
Ja, dat klopt. De PC gaat voor de naamsomzetting naar de DNS-server die in z'n eigen configuratie staat ingesteld. Als daar de gateway staat gaat 'ie daar naar toe, als daar de DNS-servers van je ISP staan neemt 'ie die en als daar andere DNS-servers staan pakt 'ie die. Ik heb in een ver verleden een tijdje last gehad met de DNS-servers van UPC (vaak slecht of niet bereikbaar) en heb toen gebruikgemaakt van andere DNS-servers.
Link naar reactie
Ik kom nog iets tegen wat bij mij vragen oproept: Als ik de respectievelijke "[b:013302b877]ipconfig /all[/b:013302b877]" van [u:013302b877]dynamisch[/u:013302b877] en [u:013302b877]statisch[/u:013302b877] van 1 systeem ga vergelijken, dan valt mij op dat bij een vaste configuratie de items "[i:013302b877]DNS achtervoegselzoeklijst[/i:013302b877]" en de "[i:013302b877]verbindingsspecificatie DNS achtervoegsel[/i:013302b877]" (in mijn geval bij beide arnhem.chello.nl) in de vaste configuratie niet worden aangegeven. Nou had ik begrepen dat de DNS'en bij het aangeven van de standaardgateway van de router als DNS server, de servers overgenomen werden zoals deze in het statusvenster van de router terug te vinden zijn. Dus waarom ontbreken de genoemde items bij de "ipconfig /all" van een statische IP configuratie?? Beetje vreemd, of haal ik twee zaken door elkaar.....? (Hans60...? :wink: )
Link naar reactie
Ik kom weer iets tegen waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet: Bij de geavanceerde IP4 configuratie kom ik op het tabblad WINS bij de NetBIOS instellingen tegen dat NetBIOS via TCP/IP ingeschakeld zou moeten zijn bij gebruik van vaste IP adressen. "Moet" dit inderdaad (noodzaak)? Zo ja: waarom is deze instelling dan niet automatisch van kracht bij het kiezen van een vast IP? Wie weet er 't fijne van? Hans60? :wink: Edit: Ook bij een aantal Google hits over het instellen van een vast IP adres, vind ik niets over deze NetBIOS materie. Ook [url=http://computertotaal.nl/article/21875/vast-ip-adres.html]hier[/url] niet! :roll:
Link naar reactie
[quote:09dcd57ed6="sjouwer"]het netbios gedeelte is eigenlijk een los protocol waardoor je netwerk files en print opdrachten kan versturen door deze nu via tcp/ip te sturen heb je dat protocol niet nodig[/quote:09dcd57ed6] Binnen korte tijd krijg ik er een netwerkprinter bij, welke ik LAN aan zal sluiten. Deze printer is dan aangesloten op dezelfde router als waar een paar PC's op zijn aangesloten. Moet ik die optie "NetBIOS via TCP/IP" nou wel of niet inschakelen op die systemen? :roll:
Link naar reactie
Snap er steeds minder van, vrees ik.... :( Mijn situatie is: (Kabel)modem - Router - stuk of 3 systemen - over enige tijd een netwerkprinter (LAN). Soms een gast met een laptop, welke dan gebruik maakt van een LAN aansluiting. Om die reden laat ik DHCP van de router aan staan, maar heb ik inmiddels [u:669564f03b]mijn eigen systemen voorzien van een vaste IP[/u:669564f03b]. Dit werkt prima. Ook die printer krijgt straks een vast IP. Maar wat is nou in verdesnaam het nut van het inschakelen van "NetBIOS via TCP/IP"....?? :roll: En.....: A) Waarom wordt dat [u:669564f03b]nergens[/u:669564f03b] genoemd als je een Google hit over het onderwerp "vaste IP instellen" bekijkt? Ook in het eerder genoemde C!T onderwerp niet! B) Waarom wordt dat dan niet automatisch gedaan als je een vast IP instelt?
Link naar reactie
[quote:5f6434c4a8="lion"]Maar wat is nou in verdesnaam het nut van het inschakelen van "NetBIOS via TCP/IP" [/quote:5f6434c4a8] Daarvoor hebben we toch Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/NetBIOS_over_TCP/IP In principe hoef je op je PC bij de keuze van een statisch IP adres, de velden in te vullen die getoond worden in deze HowTo Geek hyperlink http://www.howtogeek.com/howto/19249/how-to-assign-a-static-ip-address-in-xp-vista-or-windows-7/ In de optie Advanced/geavanceerd hoef je waarschijnlijk niets te wijzigen.
Link naar reactie
Ik had in de tussentijd zelf al even op Wikipedia gegluurd, maar echt heel veel wijsheid levert me dat niet op. Wat ik er uit opmaak, is dat het geen directe noodzaak is om die optie "aan" te zetten als je met een paar PC's op een router van Internet gebruik maakt. Ook voor het gebruik van een netwerkprinter niet. Een gedeelde printer schijnt weer een ander verhaal te zijn. Alles wat ik ervan heb begrepen, is dat NetBIOS iets te maken heeft met "namen" van apparatuur (systemen) binnen een netwerk. Edit: Ik zag overigens bij de gegevens/details van de verbinding dat "NetBIOS via TCP/IP" ingeschakeld staat, hoewel-ie bij de instellingen op het WINS tabblad op "Standaard" staat. Blijkbaar is dat dus op een andere manier al "geregeld".
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...