Ga naar inhoud

Statische IP adressen gebruiken


anoniem

Aanbevolen berichten

Een default gateway is de weg naar een ander IP subnet, zoals het Internet, een ander netwerk waar je een VPN naartoe hebt, of iets dergelijks. Op een PC heb je dat inderdaad nodig om op Internet te kunnen, maar als je je printer niet vanaf het Internet (of elk ander willekeurig IP subnet) wil kunnen benaderen is een default gateway op de printer niet noodzakelijk.
Link naar reactie
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als je dit vinkje aan zet, controleert Windows of de instellingen die je gemaakt hebt kloppen. Dit doet ie door bijvoorbeeld een ping naar het Internet te doen. Als dat werkt weet Windows dat je default gateway goed ingevuld is. Ik zet het vinkje altijd uit. Voor mij hoeft Windows niet te controleren of het allemaal klopt wat ik ingevuld heb, maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat ik weet wat ik invul en waar ik moet zoeken als iets niet werkt...
Link naar reactie
Ik kom er niet uit... :( Wat ik heb geprobeerd op een XP Pro machine is het volgende: Bij het IP Protocol ingevuld op het tabblad "Algemeen": IP - 192.168.1.30 (Een adres BUITEN de scope, welke bij .100 begint). Subnet - 255.255.255.0 Verder de DNS server adressen overgenomen zoals die er ook in een automatische conf. staan. Na een "ipconfig /renew" krijg ik: [i:8549a86f94]De bewerking is mislukt aangezien er geen enkele adapter is die zich in staat bevindt die voor deze bewerking is toegestaan.[/i:8549a86f94] Wat is er aan de hand?
Link naar reactie
[quote:dbe2e2cf72="Leo S"]Als je 'ipconfig /renew' doet, vraagt Windows een nieuw IP-adres op bij de DHCP server. Aangezien je nu een vast IP-adres ingevuld hebt, kan er geen nieuw adres bij de DHCP server opgevraagd worden, vandaar deze melding.[/quote:dbe2e2cf72] Ik ontdekte inderdaad even later dat er wel verbinding was, maar snapte niet veel van deze melding. Dankzij jouw uitleg is me dat nu volkomen duidelijk!! Bedankt....! Ik zit nog met 1 ding: Die DNS server adressen zijn degene die de ISP verstrekt. Eerst stond dat zaakje op Automatisch en is nu dus gefixeerd. Je kunt immers niet een IP, een Subnet en een Def. Gateway handmatig invullen en die DNS adressen op Automatisch laten staan. Maar als je ISP nou eens andere adressen gaat gebruiken....? (Of kan dat niet "zomaar"?).
Link naar reactie
[quote:0b15e05f6d="sjouwer"]als de isp de srver adressen veranderd neemt de router dit over en voor de computers van jezelf veranderd niks[/quote:0b15e05f6d] Als die DNS adressering op "Automatisch" zou kunnen staan (maar die instelling kan niet worden gewijzigd in "Automatisch"), dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar die DNS'en zijn handmatig ingevoerd, gefixeerd dus...... En wordt er vlg. mijn eigen logica niet zomaar iets veranderd..... Toch....? :? Ter verduidelijking: Als je kiest voor een handmatig opgegeven IP etc., dan is de optie om DNS'en Automatisch te laten toewijzen niet meer mogelijk (greyed out). Wat is hier de logica van...?? :o Omgekeerd kan wel: een handmatige opgave bij een Automatische IP etc. configuratie. Wat zie ik over het hoofd?
Link naar reactie
je zit nu de wan kant (isp kant) en de lan kant (je eigen netwerk lan kant) door elkaar te halen de wan zijde blijft op dhcp aan de lan zijde heb je alles ingestelt met vast ip / sub mask / gatway en dns server de wan kant houd de isp bij en de lan kant jij zelf als dan de isp in een keer wat veranderd, veranderd er niks bij jouw
Link naar reactie
[quote:f9b80d33c4="Hans60"]Vul bij de handmatige instellingen als DNS hetzelfde in als bij Default Gateway. Je router zal de functie van DNS-server vervullen voor jouw locale netwerk. Aanvragen voor DNS op internet zal hij uitvoeren bij de DNS-servers van je ISP en doorgeven aan je locale netwerk.[/quote:f9b80d33c4] Ik maak hieruit op(?) dat het niets uitmaakt wat er ingevuld is bij die DNS server adressen...??? Immers: ik heb nu de adressen overgenomen die er stonden in de automatische IP configuratie. Maar waarom is een combinatie "statisch IP" (ofwel handmatig opgegeven) en "automatische DNS adresssering" eigenlijk onmogelijk? Zoals ik al aangaf: omgekeerd heb ik het wel gezien: "Automatische IP adressering, etc." en "Handmatig opgevoerde DNS adressering"....
Link naar reactie
Het maakt in zoverre iets uit dat als je handmatig de DNS-servers van je ISP invult op je locale PC's en de ISP wijzigt z'n DNS-servers dat je dan geen naamsomzetting meer hebt en dus niet meer op de vertrouwde manier kunt internetten. Als de ISP z'n DNS-servers wijzigt zal dit automatisch aangepast worden aan de WAN zijde van je router, deze staat immers ingesteld op 'dynamisch', en de router zal gewoon de naamsomzetting doen en deze doorgeven aan de PC's. Er zijn ISP's die dynamische IP-adressen uitdelen maar wel altijd dezelfde DNS-servers gebruiken. Dan kun je dus de combi 'dynamisch IP - statische DNS server' gebruiken.
Link naar reactie
[quote:dbc02ad1fa="Hans60"]Het maakt in zoverre iets uit dat als je handmatig de DNS-servers van je ISP invult op je locale PC's en de ISP wijzigt z'n DNS-servers dat je dan geen naamsomzetting meer hebt en dus niet meer op de vertrouwde manier kunt internetten. Als de ISP z'n DNS-servers wijzigt zal dit automatisch aangepast worden aan de WAN zijde van je router, deze staat immers ingesteld op 'dynamisch', en de router zal gewoon de naamsomzetting doen en deze doorgeven aan de PC's. Er zijn ISP's die dynamische IP-adressen uitdelen maar wel altijd dezelfde DNS-servers gebruiken. Dan kun je dus de combi 'dynamisch IP - statische DNS server' gebruiken.[/quote:dbc02ad1fa] Dus, als ik het (hopelijk!!) gesnopen heb, dan: A) Heb je "dus" een probleempje als je de DNS'en van je ISP invult bij je systemen en die ISP zou die adressen wijzigen? B) Kun je "dus" beter je router adres invullen bij de DNS server adressen op je systemen? (Ofwel 2x je router IP adres....???). Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat een combinatie vast IP, etc. en dynamische toewijzing ("Automatisch") van die DNS server adressen niet kan, c.q. onmogelijk is...... :o
Link naar reactie
[quote:8918974d71="lion"]Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat een combinatie vast IP, etc. en dynamische toewijzing ("Automatisch") van die DNS server adressen niet kan, c.q. onmogelijk is...... :o[/quote:8918974d71] dit klopt de pc zoekt niet meer naar de gateway en dns server bij een vaste ip die zal je zelf moeten invullen
Link naar reactie
[quote:f8d0b24b17="sjouwer"]de pc zoekt niet meer naar de gateway en dns server bij een vaste ip die zal je zelf moeten invullen[/quote:f8d0b24b17] En dus.... (zie vorige reacties): 2x router adres invullen bij die DNS server adressen...? Hans60 gaf al aan: <<<[i:f8d0b24b17]Als de ISP z'n DNS-servers wijzigt zal dit automatisch aangepast worden aan de WAN zijde van je router, deze staat immers ingesteld op 'dynamisch', en de router zal gewoon de naamsomzetting doen en deze doorgeven aan de PC's.[/i:f8d0b24b17]>>> Dit zou betekenen dat de ISP DNS server adressen al ergens in die router staan, omdat-ie op "dynamisch" ingesteld staat. Ik kan ze echter nergens vinden. Wat mis ik toch steeds.... :( Edit: Soms duurt het even voor het kwartje (misschien) valt. :oops: :? Ik kwam in het router menu de hele mikmak aan ISP gegevens tegen: (dynamisch) IP adres e.d. en tevens de 2 DNS server adressen. Ik neem "dus" aan dat dit "mijn eigen opgave" is....(?) :o
Link naar reactie
Ben er nogmaals ingedoken: ik had een kennis aan de telefoon met "kennis van zaken". Inmiddels is me duidelijk geworden dat ook bij de instelling van een statische IP op een systeem, opgave van 2 DNS server adressen noodzaak is. Dit zouden niet per definitie adressen hoeven te zijn van je ISP.... Dit bracht me op het volgende (puur uit nieuwsgierigheid): Als ik dit theoretisch beredeneer, dan zou je bij ieder systeem achter die router verschillende DNS server adressen kunnen opvoeren. Maar zou dit in de praktijk ook werken? Dit zou immers betekenen dat je bij een ipconfig /all op iedere machine andere DNS gegevens zal zien..... Maar wat zou het statusveld in het routermenu laten zien? Is dat afhankelijk vanaf welk systeem je dat routermenu induikt?
Link naar reactie
Even simpel gezegd: je router haalt (in geval van dynamische adressering van de WAN-zijde van de router - de verbinding met internet) zowel z'n IP-adres als de DNS-serveradressen op bij je ISP. Dit geeft de ISP de vrijheid om zowel IP-adres als DNS-serveradres indien gewenst te wijzigen. Krijg je van je ISP een statisch IP- en DNS-serveradres toegewezen dan dien je die zelf in te voeren in het config-scherm van de router. Aan de LAN-zijde staat de toewijzing van IP-adressen bij voorkeur op automatisch / dynamisch. Hierbij worden automatisch zowel IP-adres als DNS-serveradres aan je PC toegewezen door de DHCP-server van de router. Het kan gebeuren dat de DNS-serveradressen van je ISP worden ingesteld, aangezien deze automatisch worden aangepast ingeval van wijziging. Op het moment dat je zelf handmatig IP-adressen etc. gaat toewijzen stel je als DNS-server het IP-adres van de gateway in, aangezien een wijziging van de DNS-serveradressen van de ISP niet meer automatisch aangepast worden. 1x DNS-server invullen is voldoende. Je kunt altijd handmatig DNS-serveradressen instellen omdat je, indien gewenst / nodig, gebruik kunt maken van alternatieve DNS-servers. Je hoeft niet per sé de DNS server van je ISP te gebruiken ook al maak je gebruik van de DHCP-server van je ISP.
Link naar reactie
't Is me duidelijk en ik ga 't zeker uitproberen om bij DNS 1 het router adres te vermelden. Ik ben overigens nog wel benieuwd hoe een situatie zoals geschetst in de reactie van ma jan 24, 2011 10:49 pm zal gaan.... Edit: Puur om een duidelijk beeld te krijgen hoe e.e.a. "werkt": Je krijgt dus via je ISP 2 DNS server adressen toegewezen. Maar wat er aan je router hangt aan systemen (met vaste IP etc.), daar kun je dus meerdere kanten mee op (begrijp ik :? ): - Je neemt op ieder systeem die DNS server adressen handmatig over. Maar dan zou je een probleem hebben ALS je ISP die eens zou wijzigen. - Je neemt het adres van je router als DNS server adres. Dan wordt een eventuele wijziging van DNS server adressen door je ISP "overgenomen". - Je bent vrij om desnoods voor ieder systeem andere (geldige!) alternatieve DNS server adressen in te vullen. Uiteraard geldt dan ook dat het niet meer werkt als die adressen b.v. zouden vervallen. Zie ik dit zo goed? En werkt de laatste mogelijkheid ook?
Link naar reactie
In het statusmenu van de router zul je, ongeacht vanaf welke machine je dit aanroept, de DNS-servers zien staan welke je router heeft verkregen via DHCP. Je kunt dus inderdaad op elke machine een andere DNS-server invullen, met als backup een tweede DNS-server. Mocht de naamsomzetting via de eerste server niet lukken dan zal automatisch de tweede server bezocht worden. Wanneer je twee servers instelt die op geografisch verschillende locaties opgetseld staan dan is de kans heel klein dat beide servers tegelijkertijd uitvallen of onbereikbaar zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...