Ga naar inhoud

Statische IP adressen gebruiken


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn ervaring op netwerkgebied is niet helemaal super, vandaar de vraag of iemand even kort kan vertellen of mijn gedachten juist zijn bij het instellen van vaste IP adressen (i.p.v. dynamische IP's) op aangesloten systemen.... :? Situatie: meerdere systemen (XP en 7) + WiFi printer via Linksys router op Linksys kabelmodem. Door gebruiker geconfigureerd (eigenschappen TCP/IP v4) op ieder aangesloten systeem: - IP adres: op [u:e98d049b3d]volgorde[/u:e98d049b3d] de door de router gebruikte adressen per systeem invullen - Subnet: 255.255.255.0 (vlg. handleiding router) - Def. Gateway: default IP adres van router - Voorkeur DNS en Altern. DNS: zoals deze zijn terug te vinden onder "ipconfig /all" - DHCP server in de router uitschakelen Is bovenstaande juist? Maar wat moet ik met die Voorkeur en Alt. [u:e98d049b3d]WINS-server[/u:e98d049b3d].....???? Niets invullen? En waar ik ook nog mee zit: Hoe gaat het met het adres van een gast (met b.v een laptop) die LAN (of WLAN) aan wil sluiten op het netwerk?
Link naar reactie
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb hier een combinatie in gebruik: Sommige pcs hebben een statisch ip adres, andere krijgen automatisch een adres. Zo krijgen gasten dus ook netjes een ip. Ik heb de dhcp server aangeglaten. De ip adressen die statisch zijn ingesteld zijn erg hoog in de range. Mijn router begint uit te delen vanaf: 192.168.1.2 .. 3 .. 4 etc. Mijn statische ips zijn 192.168.1.48.. 49 .. 50 Dus daar komt hij nooit aan. Maar wat hans60 zegt, waarom wil je dat? Ik heb het omdat mijn mac niet goed kan omgaan met windows computernamen. Daarnaast forward ik wat poorten.
Link naar reactie
Dan kun je het beste in de DHCP-server een range aangeven van bijv. 50 adressen, te beginnen vanaf bijv. 192.168.1.100. Dan heb je van 1.1 t/m 1.99 en van 1.150 t/m 1.254 om vaste adressen in te stellen. 1.1 is een adres dat vaak gebruikt wordt voor bijv. routers. De grootte van de pool en het beginadres zijn zelf in te stellen, vrije keuze dus. De meeste DHCP-servers bieden ook de mogelijkheid om op basis van het MAC-adres iedere keer hetzelfde IP-adres aan dezelfde machine uit te delen. Dat betekent dus dat je niet iedere device apart moet configureren, maar dat ze desondanks een vast (eigen) IP-adres hebben, terwijl een evt. gewijzigd DNS-server-ipadres van je ISP wel ge-update wordt.
Link naar reactie
Ik neem aan dat je bepaalde poorten open wilt kunnen zetten zodat een bepaald systeem op juist die poort kan werken? :D Dat gaat prima hoor. Zoals ik het gedaan heb. en zoals ik in bovenstaande postings ook meen te lezen, heb ik op de router gewoon DHCP aan staan met een bepaalde range van Ipnummers. Op de systemen (PC's en een laptop) staan vaste IP nummers ingesteld, maar wel binnen de range die de router uit kan geven. Zo heb ik poortnummers aan bepaalde systemen toe kunnen bedelen, maar kan een willekeurig systeem dat hier 'te gast' is toch op de router inloggen. Waar het mis kan gaan is als je de eigen systemen een laag ipnummer in de ingestelde range geeft. Als dan je eigen systemen uit staan, er komt een 'gast' die inlogt en daarna zet je je eigen systeem aan, dan gaat het mis. Het heeft 'even' geduurd voordat ik daar achter was :lol: Sla dus pakweg de eerste vijf nummers binnen de range over als je je eigen vaste ip's instelt.
Link naar reactie
Nee, stel vaste IP-adressen in [i:236d66096b]buiten[/i:236d66096b] de range van de DHCP-server, dan kunnen ze elkaar nooit dwars zitten. Stel bijv. alle vaste IP-adressen in tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.99. Stel de pool van de DHCP-server in van 192.168.1.100 met een max. aantal adressen van 50 of 100, net hoeveel je er nodig hebt.Een dynamisch uitgedeeld IP-adres kan nu [i:236d66096b]nooit[/i:236d66096b] in conflict komen met een vast adres, in welke volgorde de devices ook aangezet worden. Je kunt ook, zoals ik al eerder aangaf, in de meeste DHCP-servers aangeven welk device een bepaald IP-adres moet krijgen. Dit dynamische adres komt dan wel uit de pool van de DHCP-server, maar is gereserveerd zodat het nooit aan een ander device wordt uitgedeeld. Zo hebben bepaalde devices dus vaste IP-adressen, door de DHCP-server toegewezen.
Link naar reactie
[quote:742b7b60eb="Hans60"]Nee, stel vaste IP-adressen in [i:742b7b60eb]buiten[/i:742b7b60eb] de range van de DHCP-server, dan kunnen ze elkaar nooit dwars zitten. [snip] Dit dynamische adres komt dan wel uit de pool van de DHCP-server, maar is gereserveerd zodat het nooit aan een ander device wordt uitgedeeld. Zo hebben bepaalde devices dus vaste IP-adressen, door de DHCP-server toegewezen.[/quote:742b7b60eb] Misschien is het afhankelijk van de router die je hebt. Bij mijn router kan ik óf DHCP uitzetten óf 'alles' aan. Dus als ik 'gasten' de gelegenheid wil geven om zonder al te veel poespas in te loggen is - voor zover ik weet - de door mij omschreven methode de enige die werkt voor mijn router. Ik heb allerlei andere dingen geprobeerd, maar alleen zo kreeg ik het aan het draaien. :cry:
Link naar reactie
A) Jammer dat ik geen reactie krijg of de voorgestelde instellingen (zoals subnet en def. gateway), maar ik ga er vanuit dat dat wel klopt. Ik begrijp dat die WINS server gegevens "leeg" kunnen blijven. B) Waarom wil ik statische adressen? Omdat ik per definitie de voorkeuradressen per systeem wil behouden. Dit om te voorkomen dat ieder (b.v. bij een routerreset) weer een ander adres krijgt. En dus moet bij een reset van modem/router (of als het spul wegens vakantie o.i.d.) spanningsloos is geweest, ieder systeem op volgorde ingeschakeld/aangemeld worden, om ervoor te zorgen dat-ie z'n oude adres krijgt. Inmiddels snap ik dat er wat problemen ontstaan als er een gast met z'n laptop wil inpluggen. Die krijgt dan niet zomaar een adres, omdat die DHCP server uitgeschakeld is. Maar 't is me niet helemaal duidelijk hoe je een combinatie kan toepassen van statische IP's op je eigen systemen en dynamische uit kunnen delen voor gasten. Uiteraard moet dan die DHCP server ingeschakeld. Maar werkt dat inderdaad als je je dynamische range beperkt tot, laten we zeggen een stuk of tien adressen en de statische adressen van je eigen systemen boven deze adressen worden gegeven? Voorbeeld: DHCP server enabled Dynamische range (in router configuratie): 168.192.1.100 - 168.192.1.111 (=10 stuks) Ofwel: start adres = 168.192.1.100, max. number of DHCP users = 10 Statisch geconfigureerd op eigen systemen: 168.192.1.150, 151, 152, etc. (Router: Linksys WRT54GL) Werkt dit dan?????? :roll:
Link naar reactie
[quote:6509ad1e7d="Hans60"]Da's de eerste router waarbij ik dat meemaak. Welke router heb je precies? Dan kan ik daar rekening mee houden bij mijn advies aan anderen.[/quote:6509ad1e7d] Denk niet dat die nog veel voor zal komen. Is denk ik een jaar of 8 (?)oud. :P Het is een Linksys WRT54G met nog steeds de oude -originele- software. :P Maar het werkt voor mij naar genoegen. En ik ben niet zo van dat vervangerige als het goed werkt, alleen maar om wat nieuwers te hebben. Ik wilde er ook alleen maar mee aangeven dat het op deze manier ook kan werken..... Zo draait het al al die tijd zonder problemen. Dat was na de allereerste trubbels, waarna ik uiteindelijk tot dit resultaat kwam. :)
Link naar reactie
[quote:ad297328eb="lion"]Inmiddels snap ik dat er wat problemen ontstaan als er een gast met z'n laptop wil inpluggen. Die krijgt dan niet zomaar een adres, omdat die DHCP server uitgeschakeld is. Maar 't is me niet helemaal duidelijk hoe je een combinatie kan toepassen van statische IP's op je eigen systemen en dynamische uit kunnen delen voor gasten. Uiteraard moet dan die DHCP server ingeschakeld. Maar werkt dat inderdaad als je je dynamische range beperkt tot, laten we zeggen een stuk of tien adressen en de statische adressen van je eigen systemen boven deze adressen worden gegeven? Voorbeeld: DHCP server enabled Dynamische range (in router configuratie): 168.192.1.100 - 168.192.1.111 (=10 stuks) Ofwel: start adres = 168.192.1.100, max. number of DHCP users = 10 Statisch geconfigureerd op eigen systemen: 168.192.1.150, 151, 152, etc. (Router: Linksys WRT54GL) Werkt dit dan?????? :roll:[/quote:ad297328eb] Ik durf niet te zeggen of dit voor de WRT54GL werkt, maar ik heb een WRT54G en ik heb (met jouw ipnummers als voorbeeld) ingesteld: Dynamische range (in router configuratie): 168.192.1.100 - 168.192.1.111 ([b:ad297328eb]=12 stuks!![/b:ad297328eb]) Ofwel: start ipnummer = 168.192.1.100, hoogste ipnummer is 168.192.1.111, max. number of DHCP users = [b:ad297328eb]12[/b:ad297328eb] Statisch geconfigureerd op eigen systemen: 168.192.1.[b:ad297328eb]109, 110, 111[/b:ad297328eb]. Wil je meer vaste IP toevoegen dan moeten die dus 108, 107 etc hebben, ofwel moet je het hoogste Ipnummer in de range ophogen, bijv naar 115. Dan kun je de nummers 112,113,114 en 115 toevoegen.
Link naar reactie
Ik heb hier diverse WRT54G's in gebruik (gehad) en ook bij anderen geïnstalleerd en ik kon altijd bij de instellingen aangeven bij welk IP-adres de pool moet beginnen en hoeveel adressen er max. uitgedeeld mogen worden. Ik heb de handleiding van de eerste (V1) er nog eens op nageslagen, maar ook deze had deze optie al.
Link naar reactie
[quote:c223adea17="lion"]A) Jammer dat ik geen reactie krijg of de voorgestelde instellingen (zoals subnet en def. gateway), maar ik ga er vanuit dat dat wel klopt. Ik begrijp dat die WINS server gegevens "leeg" kunnen blijven. B) Waarom wil ik statische adressen? Omdat ik per definitie de voorkeuradressen per systeem wil behouden. Dit om te voorkomen dat ieder (b.v. bij een routerreset) weer een ander adres krijgt. En dus moet bij een reset van modem/router (of als het spul wegens vakantie o.i.d.) spanningsloos is geweest, ieder systeem op volgorde ingeschakeld/aangemeld worden, om ervoor te zorgen dat-ie z'n oude adres krijgt. Inmiddels snap ik dat er wat problemen ontstaan als er een gast met z'n laptop wil inpluggen. Die krijgt dan niet zomaar een adres, omdat die DHCP server uitgeschakeld is. Maar 't is me niet helemaal duidelijk hoe je een combinatie kan toepassen van statische IP's op je eigen systemen en dynamische uit kunnen delen voor gasten. Uiteraard moet dan die DHCP server ingeschakeld. Maar werkt dat inderdaad als je je dynamische range beperkt tot, laten we zeggen een stuk of tien adressen en de statische adressen van je eigen systemen boven deze adressen worden gegeven? Voorbeeld: DHCP server enabled Dynamische range (in router configuratie): 168.192.1.100 - 168.192.1.111 (=10 stuks) Ofwel: start adres = 168.192.1.100, max. number of DHCP users = 10 Statisch geconfigureerd op eigen systemen: 168.192.1.150, 151, 152, etc. (Router: Linksys WRT54GL) Werkt dit dan?????? :roll:[/quote:c223adea17] Ja, dit is de juiste manier van configureren (als je tenminste de 192 en 168 omwisselt....). De PC's die een dynamisch IP-adres moeten krijgen van de DHCP-server krijgen er een uit de reeks 100-110 (=10 adressen), de overige PC's zitten met hun statische IP-adtes niks in de weg. Welke versie van de 54GL heb je?
Link naar reactie
[quote:064a16a275="helicop"]Ik durf niet te zeggen of dit voor de WRT54GL werkt, maar ik heb een WRT54G en ik heb (met jouw ipnummers als voorbeeld) ingesteld: Dynamische range (in router configuratie): 168.192.1.100 - 168.192.1.111 ([b:064a16a275]=12 stuks!![/b:064a16a275]) Ofwel: start ipnummer = 168.192.1.100, hoogste ipnummer is 168.192.1.111, max. number of DHCP users = [b:064a16a275]12[/b:064a16a275] Statisch geconfigureerd op eigen systemen: 168.192.1.[b:064a16a275]109, 110, 111[/b:064a16a275]. Wil je meer vaste IP toevoegen dan moeten die dus 108, 107 etc hebben, ofwel moet je het hoogste Ipnummer in de range ophogen, bijv naar 115. Dan kun je de nummers 112,113,114 en 115 toevoegen.[/quote:064a16a275] Ik begrijp niet goed waarom je de vaste IP-adressen [i:064a16a275]binnen[/i:064a16a275] de pool van de DHCP-server laat vallen. Je kunt dus wel degelijk het aantal adressen voor DHCP beperken en de rest voor statische adressen gebruiken.
Link naar reactie
[quote:50a2efba3f="Hans60"]Ik begrijp niet goed waarom je de vaste IP-adressen [i:50a2efba3f]binnen[/i:50a2efba3f] de pool van de DHCP-server laat vallen. Je kunt dus wel degelijk het aantal adressen voor DHCP beperken en de rest voor statische adressen gebruiken.[/quote:50a2efba3f] Ik vraag me af of die WRT54GL daar nog chocolade van kan maken. Dit zou immers betekenen dat je ieder willekeurig adres zou kunnen gebruiken....? En een adres als 192.168.1.999 ook nog opppakt....? :o
Link naar reactie
[quote:7a623f1ac5="lion"][quote:7a623f1ac5="Hans60"]Ja, dit is de juiste manier van configureren (als je tenminste de 192 en 168 omwisselt....). Welke versie van de 54GL heb je?[/quote:7a623f1ac5] 1) Slip of the finger :oops: 2) WRT54GL v1.1[/quote:7a623f1ac5] 1) Dat vermoedde ik al, 168.192 kun je niet invoeren. 2) Deze heeft voor zover ik kan zien geen mogelijkheid in de DHCP-server om IP-adressen te reserveren voor specifieke devices, je moet dan dus inderdaad met statische IP-adressen werken.
Link naar reactie
[quote:d640146fe2="lion"][quote:d640146fe2="Hans60"]Ik begrijp niet goed waarom je de vaste IP-adressen [i:d640146fe2]binnen[/i:d640146fe2] de pool van de DHCP-server laat vallen. Je kunt dus wel degelijk het aantal adressen voor DHCP beperken en de rest voor statische adressen gebruiken.[/quote:d640146fe2] Ik vraag me af of die WRT54GL daar nog chocolade van kan maken. Dit zou immers betekenen dat je ieder willekeurig adres zou kunnen gebruiken....? En een adres als 192.168.1.999 ook nog opppakt....? :o[/quote:d640146fe2] Nee, want in de manual (.....) staat duitelijk dat de IP-adressen van 1 t/m 253 mogen lopen. Even voor de duidelijkheid: de pool is het stukje adressen wat gedefiniëerd wordt door [b:d640146fe2]starting IP address[/b:d640146fe2] en [b:d640146fe2]max number of DHCP users[/b:d640146fe2].Verder kun je dus inderdaad ieder [b:d640146fe2]geldig[/b:d640146fe2] IP-adres gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...