Ga naar inhoud

Meerdere gateways voor mailserver oplossing gezocht


anoniem

Aanbevolen berichten

In verband met de overgang naar een nieuwe provider heb ik een 2e firewall geinstalleerd die fungeert als gateway naar deze nieuwe provider. Mail komt nu nog binnen via de oude provider (we hosten ons eigen emaildomein) en de oude firewall. Om de overgang zonder verlies van mail te laten gaan heb ik de 2e firewall geinstalleerd zodat de mailserver middels smtp te bereiken is op 2 publiekelijke ipadressen (oude en nieuwe provider). De oude firewall staat als default gateway ingesteld op de mailserver. Als ik middels telnet een smtp verbinding wil maken op het nieuwe ipadres, gaat het fout. Dit komt omdat de mailserver wel de connectie ziet maar middels de oude firewall naar buiten gaat. Ik wil dus dat smtp connecties die gemaakt worden over het oude ip-adres ook via de oude firewall naar buiten gaan, en connecties op het nieuwe ip-adres dienen via de nieuwe firewall naar buiten te gaan. Het betreft een NT4 server. Iemand enig idee hoe dit mooi op te lossen?
Link naar reactie
[quote:07fb7f0f3d="Ruud de Wit"]Je kunt de NIC van de server een tweede IP adres geven met als default gateway de 'nieuwe' firewall of geef d.m.v. het ROUTE ADD command de route van je 'nieuwe' provider naar je nieuwe firewall aan.[/quote:07fb7f0f3d] Kan je met NT 2 ip-adressen aan 1 NIC hangen???? Ik kan geen statische route aanmaken, want er komt ook mail binnen via de oude provider, ik weet dus niet op voorhand of een smtp connectie binnenkomt via de nieuwe of oude provider..... Zelf zat ik aan een oplossing te denken van een tijdelijke smtp relay servertje die de mail afhandelt die binnenkomt op de nieuwe provider en relayed naar de mailserver. Ik heb alleen het probleem bij binnenkomende mail, dus als die voor de nieuwe provider wordt afgehandelt door een tijdelijke smtp-relay kan ik zo de periode afwachten tot alle mx-records zijn bijgewerkt.
Link naar reactie
In principe moet het voldoende zijn om een route toe te voegen. Als het interne IP-adres van je tweede firewall bijvoorbeeld 192.168.1.2 is, tik je hiervoor in: route add -p 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.1.2 <enter> Zo wordt er een nieuwe route bij gemaakt naar het internet via de tweede firewall, terwijl de bestaande route via de eerste firewall blijft bestaan. op deze manier creeer je dus een tweede default gateway.
Link naar reactie
[quote:04f4d2daa2="Leo S"]In principe moet het voldoende zijn om een route toe te voegen. Als het interne IP-adres van je tweede firewall bijvoorbeeld 192.168.1.2 is, tik je hiervoor in: route add -p 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 192.168.1.2 <enter> Zo wordt er een nieuwe route bij gemaakt naar het internet via de tweede firewall, terwijl de bestaande route via de eerste firewall blijft bestaan. op deze manier creeer je dus een tweede default gateway.[/quote:04f4d2daa2] Ik heb die 2e firewall ook als extra gateway ingevuld, maar dat helpt niet, doet het handmatig toevoegen van de route zoals je beschrijft iets anders??? Heb ik dan de situatie dat connecties die aangemaakt worden op het ipadres van de eerste firewall ook via die firewall naar buiten gaan en connecties die aangemaakt worden op het ipadres van de 2e firewall naar buiten gaan via de 2e firewall????
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...