Ga naar inhoud

Forum veroorzaakt te hoge CPU load


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Samen met Jorijntjuh heb ik een forum over grasparkieten. Het forum staat bij de host van Jorijntjuh: Zenid.net. Vandaag ontving hij een mailtje met de volgende inhoud: [quote:5c7c56dd5d] I.v.m. klachten over de load van de server ben ik al ruime tijd bezig met het monitoren van de processen op de server, dus een lijst met top processen van gebruikers. Wat mij opvalt is dat u heel erg veel in deze lijst voorkomt met vrij hoge peaks met name in MySQL en ook in php. Nu kan ik mij heel goed voorstellen dat u hierzelf geen flauw idee van heeft en dat u eigenlijk niet weet hoe dit komt, even wil ik u er duidelijk op wijzen dat wij u ook verder helemaal niks verwijten blijkbaar heeft u website/forum gewoon veel succes, bezoekers, of veel interactieve apps. Toch zouden wij een beroep op u willen doen om problemen en eventuele misverstanden in de toekomst te verkomen. Graag zouden wij u willen vragen om samen met ons een beetje mee te werken om toch die CPU load weer wat lager te krijgen. hierbij kunt u denken aan het volgende: - Het deactiveren van functies in uw scripts die veel load vragen. - Het uitstellen van backups naar 1x per week, liefs in de ochtend of nacht. - Uw cronjobs te verplaatsen naar tijden in de nacht. - Uw werkzaamheden zo laat mogelijk uit te voeren. - Misschien heeft u zelf nog idee?n om de load van de server te verlagen. Wij vragen u dit omdat wij een FUP toepassen op de CPU load van de server, deze moet dus onder al onze klanten eerlijk verdeeld worden, wij stellen al een limiet van 150 accounts per server. Alvast bedankt voor u medewerking. Zenid.net [/quote:5c7c56dd5d] Jorijntjuh heeft om 5 uur s-nachts deze cron draaien: rm /home/jorijn/tmp/* Hij maakt 1 xper week s-morgens vroeg een back-up. Heeft iemand nog tips wat wij kunnen doen om deze CPU-load weer wat lager te krijgen? Voor degenen die graag een kijkje willen nemen: http://forum.parkietenweb.nl/ Bedankt!
Link naar reactie
Het zou aan de forumsoftware kunnen liggen. IPB staat daar bij mijn weten niet om bekend. Maar het is wel net een nieuwe versie, zo te zien (2.0.0). Je zou lichtere software kunnen proberen. Heb je misschien ook last van spambots? Die kun je wel (deels) blokkeren met een .htaccess file. Overigens hebben (zoekmachine) robots eigenlijk niet zo veel op een forum te zoeken. Verder kun je het forum gesloten maken, zodat je er alleen op kunt als je je registreert. Maakt het iets minder vriendelijk, maar je bent van spambots etc. af.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie Gerben, Er komen inderdaad spambots helaas, Jorijntjuh kan kijken of hij iets kan doen met httacttes. Een forum alleen toegankelijk voor leden kan ook, maar dat is echt een laatste optie. Immers, we vinden het leuk als niet-leden rond kunnen kijken. Ze moeten zich overigens wel registreren voor ze kunnen posten. We hebben overigens ook nog fotoalbums: http://album.parkietenweb.nl/ Zou het zin hebben om deze albums te verwijderen? Ik zie dat er toch behoorlijk gebruik van wordt gemaakt....
Link naar reactie
Je zou even kunnen kijken of dat album de load veroorzaakt. Coppermine kan gebruikmaken van imagemagick. En dat staat wel bekend om hoge cpu load. Veel providers willen IM daarom niet eens installeren. Je kunt het album ook even tijdelijk blokkeren (dir chmodden naar 700 of zo). Verder zitten er natuurlijk wel flink wat graphics in dat album. Dat veroorzaakt wel veel dataverkeer, maar normaliter geen cpu load. Of die graphics moeten uit de database getrokken worden. Maar dat is niet zo gebruikelijk. Je zou je provider eens kunnen vragen, welke bestanden die cpu load veroorzaaken.
Link naar reactie
Hoe hoog is die load dan als ik vragen mag? Zag namelijk dat je iets van 4000 hits per dag hebt over alleen het forum heen. Is het forum niet gewoon "groot" en valt die load best wel mee, maar is het meer dan gemiddeld op die server? Als ik jou was zou ik eens vragen hoeveel die load is aangezien er alleen maar gezegd word dat ie hoog is. Hoog is relatief lijkt me.. Misschien is ie hoger als de andere pagina’s op die server maar dan hoeft het niet direct een probleem te zijn lijkt me….
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...