Ga naar inhoud

ATA en SATA samen in pc?


svenodb

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, mijn volgende probleem, waarbij ik hoop jullie hulp te krijgen. Ik heb een ASUS P5QD moederbord, en een Antec eartwatts EA-500D voeding Standaard heb ik deze pc gekocht (in 2009 geloof ik) met een 500Gb SATA schijf. Nu zou ik graag mijn oude (P)ATA schijf ook willen aansluiten op deze computer. Het moederbord heeft aansluitingen voor beide soorten harde schijven en BIOS staat ingesteld op IDE (Compatible). De eerste poging tot aansluiten van de oude schijf mislukte, daarom ben ik een converter (LogiLink BI-directional IDE/SATA) gaan kopen zodat ik de oude schijf kan aansluiten op de SATA-aansluitingen. Het probleem is nu dat, eenmaal ik de harde schijf aansluit op de voeding, de pc niet meer wil opstarten. De voeding geeft voeding aan het moederbord en dergelijke maar wil gewoon niet meer opstarten!? Ik gebruik hierbij wel de oude voeding en er is nog geen converter om de voeding aan te sluiten met een SATA voedingskabel. Kan het probleem hier zitten? De oude voedingskabels krijgen even goed stroom, de koeling zit daar bv ook op aangesloten. Ik hoop dat jullie een antwoord weten! Alvast bedankt om even mee na te denken, of op te zoeken. mvg,
Link naar reactie
In principe moet de schijf werken op de ide/pata aansluiting, maar kijk eens in de moederbord handleiding of er nog opmerkingen staan t.a.v. de aansluiting, deze kan wel bepaalde restricties hebben. Als dat, wat normaliter moet, niet werkt dan verdenk ik zelf eerder de schijf dan de voeding zoals jij nu doet. Met een converter van pata naar sata kan het natuurlijk in principe en je kunt dan ook molex blijven gebruiken i.p.v. sata-voeding, voorzover ik het weet. Maar je maakt het je zelf onnodig lastiger, doordat elke extra interface weer compatibiliteits issues kan geven naar mijn idee. Check de schjf eens aan een andere pc b.v. om de goede werking te bevestigen. Succes.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...