Ga naar inhoud
  • 0

TDL-4 Botnet: 4,5 miljoen PC's geïnfecteert, onvernietigbaar


anoniem

Vraag

TDL-4 Botnet: 4,5 miljoen PC's geïnfecteert, onvernietigbaar. Het door Kaspersky als "TDSS" aangeduide virus heeft dit jaar binnen drie maanden wereldwijd meer dan 4,5 miljoen PC's geïnfecteerd. Dit virus heeft daarmee een enorm botnet geschapen, dat op commando voor alle mogelijke criminele aktiviteiten ingezet kan worden. De Kaspersky expert Sergey Golovanov betiteld TDL-4 in zijn analyse als "de meest geraffineerde malware" die er momenteel is. De makers van dit virus noemen hun malware TDL, waarvan momenteel de vierde versie in omloop is. Wat TDL-4 nu zo gevaarlijk maakt is de kombinatie van alle mogelijke aanvals- en camouflage-mechanismen. Het virus nestelt zich namelijk door middel van een rootkit in de Master Boot Record (MBR) van een PC en is daardoor door het besturingssysteem zelf niet waarneembaar. Ook lukt het de malware door verschillende technieken zich te verstoppen voor zowel signatuurgebaseerde- als ook heuristische- en pro-aktieve antivirussoftware. Waarom dit virus zo bijzonder resistent is tegen ontdekking, zelfs wanneer het aktief is, is het gebruik van versleuteling van de communicatie met de opdrachtgever (Command & Control Server). Daarbij: voor dit doel wordt gebruik gemaakt van het Kad netwerk, een peer-to-peer netwerk via welk roofkopiënnetwerken zoals eDonkey er van gebruik maken. Daarom ook dat de Kaspersky expert Golovanov opmerkt, dat dit botnet praktisch onvernietigbaar is.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Hallo, Ik heb al een tijdje netspeedmonitor geinstalleerd. Van de week deed ie het niet meer. Ik zag toen dat de netwerkadopter niet meer geselecteerd was. Kleinigheidje. Nu zie ik dat wanneer ik verbinding met internet heb openstaan IE open en mail en verder niks doe er toch ups en dows te zien zijn varieert zo van 0 tot 80/100 kbits down en up. In taalplanner zie ik verder geen netwerkactiviteit of een andere gebruiker. Mijn vraag is nu, wat is 'normale'waardes en hoe is dit te verklaren als ik verder niks uitvoer? ik heb tdss rootkiller van kaspersky gedraaid en deze vindt niks. kan ik nu rustig gaan slapen of toch maar een image terugzetten? mbam vindt ook niks. vr.gr. Frans
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...