Ga naar inhoud

Dreamweaver scrollbar probleempje


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn site gebruikt momenteel 4 frames - top+bottom en in het midden een linker en rechterframe (ja ik weet dat sommigen hier daar geen voorstander van zijn). Het linkerframe is 134pixels breed ivm een menu dat daar staat, het rechterframe gebruikt de rest van de breedte (standaardinstelling: relatief). Nu heb ik altijd Frontpage gebruikt en als ik daar een pagina met een tabel (niet voor opmaak!) gebruikte die 100% was dan werd die altijd netjes gevuld weergegeven als er een verticale scrollbar ontstond ivm de lengte van het document. Na wat wikken en wegen besloten Dreamweaver MX aan te leren. Maak ik nu in dit programma een tabel van 100% breed, dan ontstaan er uiteraard verticale scrollbars ivm de lengte van het document. Maar er ontstaat ook een horizontale scrollbar die je net dat beetje naar rechts laat scrollen ter breedte van de verticale scrollbar! Laat ik het document echter de volledige breedte van het middenframe benutten (dus linkerframe even verwijderd) dan ontstaat er ook wel een verticale scrollbar, maar geen horizontale!! Wie kent dit probleem - en nog beter hoe lossen we dit op? (Ik gebruik ook CSS voor tekstopmaak)
Link naar reactie
Had ik inderdaad even een linkje bij moeten zetten.... De site is te vinden op http://www.frisianmilviation.nl In het linkermenu klik je dan op 'Exercises' (net onder menu-items met dat driehoekje) en vervolgens op de pagina die dan verschijnt op 'FWIT2004' (bovenste optie). Dat is de eerste pagina die gemaakt is in Dreamweaver ter voorbereiding op de komende oefening. In het topmenu dat nu boven die pagina zweeft kan je bij "FWIT" -> '2003' in het submenu aldaar '2003 A/A' selecteren. Dit is de pagina die op dezelfde manier ontworpen is als de eerste FWIT2004-pagina - waarbij ik dus de storende "fout" heb ontdekt van de horizontale scrollbar. De overige oefeningen pagina's bevatten nog de pagina's gemaakt in Frontpage en zoals je ziet vullen die netjes totaan de vertical scrollbar. Heb trouwens net ontdekt dat die horizontale scrollbar "fout" het ook doet als ik alleen maar tekst gebruik op een pagina.
Link naar reactie
Voor die 'beveiliging' is een speciale reden die ik niet nader uit ga leggen hier. Maar kreeg een emailtje van een andere gebruiker waarmee de oplossing eigenlijk nog simpeler dan simpel bleek te zijn.... Als je een nieuwe pagina maakt in Dreamweaver zet hij helemaal boven in het document (dus boven de <html> tag): [quote:33728dc563]<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">[/quote:33728dc563] Na deze regel verwijderd te hebben wordt de pagina weer goed uitgelijnd zonder de irritante horizontale scrollbar te laten zien. Probleem dus opgelost: SLOTJE!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...