Ga naar inhoud

Een tekstbestand inlezen in Access


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een tabel die data bevat en een txt-bestand met dezelfde gegevens als de tabel en nieuwe gegevens. Is er een manier om de gegevens van de txt-file in de bestaande tabel te importeren? Hierbij moet er een controle gebeuren of de gegevens al bestaan in de tabel. Zo ja, negeer die gegevens en importeer enkel de nieuwe gegevens. De eerste lijn van het txt-bestand bevat de hoofding en de velden zijn gescheiden door spaties. De import wizard kan (mag) niet gebruikt worden. Het importeren moet gebeuren via VBA gekoppeld aan een opdrachtknop. Ik heb al geprobeerd met Private Sub Knop0_Click() DoCmd.TransferText acImportFixed, , "tabelnaam", "C:\testinlezen.txt" End Sub daarna met Private Sub Knop0_Click() Dim InputString As String, FileNum As Integer Dim antw, nr, achternaam, voornaam Dim sqlstring As String FileNum = FreeFile ' volgend vrij bestandsnummer Open "C:\testinlezen.TXT" For Input As #FileNum While Not EOF(FileNum) On Error Resume Next Line Input #FileNum, InputString nr = Mid(InputString, 1, 4) achternaam = Mid(InputString, 5, 25) voornaam = Mid(InputString, 30, 10) sqlstring = "INSERT INTO lijst (nr, achternaam, voornaam) " & _ "VALUES (" & nr & ", " & achternaam & ", " & voornaam & ")" DoCmd.RunSQL sqlstring Wend Close #FileNum End Sub maar geen van deze methodes werkt. Er wordt telkens gevraagd om de parameterwaarde voor achternaam en voornaam op te geven. Iemand enig idee waar mijn fout(en) zit(ten)?
Link naar reactie
De eerste gedachte die bij mij opkomt is om eerst de tekst in een tabel te krijgen, dat kan in Word door alle tekst te selecteren (Ctrl+A), dan Tabel > Converteren > tekst naar tabel, en dan de tabel samen te voegen met de bestaande tabel, en de dubbele parameters of records er op een of andere manier uit te filteren. Ik ben niet erg bekend met Access, maar dat moet toch mogelijk zijn. Iemand anders die weet hoe dat werkt? Succes.
Link naar reactie
Ton, Bedankt, ik heb mijn probleem op het andere forum gepost. Wanneer er een oplossing komt laat ik het weten. :) YOYO, eerst exporteren naar een ander programma is niet aan de orde. Er zijn dagelijks ettelijke txt-bestanden die op een zeer eenvoudige manier (druk op de knop) moeten ingelezen worden in access. Trouwens zijn er verschillende gebruikers die niet zo computer minded zijn en het dus al een hele klus vinden als ze de juiste knop kunnen vinden. Dank voor de reactie !!!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...