Ga naar inhoud

freebsd


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    137

Om bij het begin te beginnen: /stand/sysinstall >config >netwerk >nic's en aldaar in te vullen bij:[code:1:adb34ee87e] -try DHCP conf nic: NO voor de nic's NIET aan/naar Inet NO voor Inet-nic's bij variable IP-nr, maar dan bij IPv4adres elke nic een eigen IP-nr YES bij Inet-nic met VAST IP-nr Netwerk: -Host: hier de naam van de CLIENTS invullen, maar bij de Inet-nic de FQDN van de ISP invullen -Domain: de naam van de GROEP waartoe de nic behoort -IPv4 Gateway: alleen invullen bij de nic naar inet en dan het IP-nr van de router (is volgende PC richting inet) is 'deze pc'/'deze nic' de gateway, dan NIETS invullen -Name Server: in te vullen het IP-nr van locale DNS-server geen locale DNS-server? dan IP-nr van DNS-server van ISP -IPv4 adres: alleen invullen als DHCP=NO in te vullen: het aan die betreffende nic toegekende locale ip-nr -netmask: 255.255.255.0, altijd ?[/code:1:adb34ee87e] Zijn de piefen het hiermee eens ? opamax
Link naar reactie
[quote:3acd91a505="opamax"]Wat zou er nu/hier aan de hand zijn ?? Wat te doen ? Een ME-probleem misschien ??? [/quote:3acd91a505] Dat zou je kunnen testen met een Knoppix cd. Nadat de FreeBSD pc is gestart, start je de WinMe pc op met een knoppix cd. Dan KDE Menu > Knoppix > Network/Internet > Network card configuration. In het dialoog wat dan volgt, selecteer je de juiste netwerkkaart. Dialoog Use DHCP broadcast: No. Een ip adres intypen, die nog niet elders op het netwerk wordt gebruikt. En netmask. Dialoog Broadcast adres: bij mij stond 192.168.0.255 al ingevuld. Dus waarschijnlijk kun je hier gewoon op OK klikken. Dialoog Default Gataway: ip adres van tweede netwerkkaart van FreeBSD pc, die naar die WinMe pc gaat. Dialoog Name servers: Nane servers provider. Als internet met die Knoppix pc wel werkt, dan heb je inderdaad een WinMe probleem. [quote:3acd91a505="opamax"] Om bij het begin te beginnen: /stand/sysinstall >config >netwerk >nic's [/quote:3acd91a505] [code:1:3acd91a505] -try DHCP conf nic: NO voor de nic's NIET aan/naar Inet NO voor Inet-nic's bij variable IP-nr, maar dan bij IPv4adres elke nic een eigen IP-nr YES bij Inet-nic met VAST IP-nr [/code:1:3acd91a505] Ik geef zelf de voorkeur aan DHCP yes bij Inet-nic, en de overige nic's niet via sysinstall, maar handmatig via /etc/rc.conf [code:1:3acd91a505] Netwerk: -Host: hier de naam van de CLIENTS invullen, maar bij de Inet-nic de FQDN van de ISP invullen -Domain: de naam van de GROEP waartoe de nic behoort [/code:1:3acd91a505] Bij mij stond dit na DHCP yes bij Inet-nic al ingevuld. Dus ik adviseer alleen invullen als de velden nog leeg zijn. [code:1:3acd91a505] -IPv4 Gateway: alleen invullen bij de nic naar inet en dan het IP-nr van de router (is volgende PC richting inet) is 'deze pc'/'deze nic' de gateway, dan NIETS invullen [/code:1:3acd91a505] Ook alleen in vullen als daar nog niets staat. De IPv4 Gateway wordt al door die DHCP yes ingevuld. [code:1:3acd91a505]-Name Server: in te vullen het IP-nr van locale DNS-server geen locale DNS-server? dan IP-nr van DNS-server van ISP [/code:1:3acd91a505] Ook deze zou al ingevuld moeten zijn door DHCP. [code:1:3acd91a505]-IPv4 adres: alleen invullen als DHCP=NO in te vullen: het aan die betreffende nic toegekende locale ip-nr -netmask: 255.255.255.0, altijd ?[/code:1:3acd91a505] Inderdaad.
Link naar reactie
Van UPC een ander kablemodem gekregen. Nu GEEN VAST IP-NR meer. M.b.v. /sysinstall bij DHCP dus YES ingevuld. Maar pingen lukt niet. Hierbij enkele files: host.conf [code:1:f2e614ca66]# $FreeBSD: src/etc/host.conf,v 1.6 1999/08/27 23:23:41 peter Exp $ # First try the /etc/hosts file hosts # Now try the nameserver next. bind # If you have YP/NIS configured, uncomment the next line # nis[/code:1:f2e614ca66] hosts[code:1:f2e614ca66]127.0.0.1 localhost[/code:1:f2e614ca66] natd.conf[code:1:f2e614ca66] # interface ed1 #de nic naar provider use_socket yes same_ports yes #[/code:1:f2e614ca66] netstart:[code:1:f2e614ca66] Doing stage one network startup: Doing initial network setup:. ed1: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500 inet6 fe80::250:bfff:fe0c:8b7f%ed1 prefixlen 64 scopeid 0x1 ed2: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500 inet6 fe80::250:bfff:fe0c:af2f%ed2 prefixlen 64 scopeid 0x2 inet 10.10.20.2 netmask 0xffffff00 broadcast 10.10.20.255 ether 00:50:bf:0c:af:2f lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384 inet6 ::1 prefixlen 128 inet6 fe80::1%lo0 prefixlen 64 scopeid 0x3 inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000 Flushed all rules. 00100 allow ip from any to any via lo0 00200 deny ip from any to 127.0.0.0/8 00300 deny ip from 127.0.0.0/8 to any Firewall rules loaded, starting divert daemons: natd. Additional routing options: tcp extensions=NO IP gateway=YES TCP keepalive=YES. Routing daemons:.[/code:1:f2e614ca66] rc.conf: [code:1:f2e614ca66]# gateway_enable="YES" #dit is nodig voor Gateway #firewall_enable="YES" #dit is nodig voor Gateway natd_enable="YES" natd_interface=ed1 #de nic naar provider natd_flags="-f /etc/natd.conf" sendmail_enable="NO" #tcp_extensions="NO" #inetd_enable="NO" ifconfig_ed1="DHCP" hostname="r1" #ifconfig_ed2="inet 10.10.20.1 netmask 255.255.255.0" #defaultrouter="10.10.20.2 # -- sysinstall generated deltas -- # Thu Sep 23 07:44:08 2004 hostname="r1"[/code:1:f2e614ca66] resolv.conf: [code:1:f2e614ca66] search chello.nl[/code:1:f2e614ca66] Is hier uit te halen wat ik niet goed heb gedaan?? Hoor dat graag. opamax
Link naar reactie
[quote:a4bade074d="opamax"] host.conf [/quote:a4bade074d] Op mij test pc met FreeBSD 5.0 heb ik geen /etc/host.conf Als die door sysinstall is gemaakt, zal deze wel in orde zijn. [quote:a4bade074d="opamax"] hosts [code:1:a4bade074d] 127.0.0.1 localhost [/code:1:a4bade074d][/quote:a4bade074d] Zou kunnen. Maar ik had verwacht sysinstall deze zou configureren. [quote:a4bade074d="opamax"] natd.conf [/quote:a4bade074d] Die lijkt me wel in orde. [quote:a4bade074d="opamax"] rc.conf [/quote:a4bade074d] De firewall staat niet aan. Maar verder lijkt dat deel deze in orde. [quote:a4bade074d="opamax"] resolv.conf: [/quote:a4bade074d] Daar zouden de naamservers van de provider in moeten staan. [quote:a4bade074d="opamax"] Is hier uit te halen wat ik niet goed heb gedaan?? [/quote:a4bade074d] Waarschijnlijk is die dhcp yes bij ed1 toch niet helemaal goed gegaan. Want zoals ik eerder al had vermeld. Bij try dhcp bij de chello nic, er na enige seconden de gegevens automatisch ingevuld zouden worden. Wellicht kun je nogmaals melden welke gegevens automatisch worden ingevuld, en welke velden leeg blijven.
Link naar reactie
HOST.CONF dateert van 2002 en is dus niet veranderd tijdens talrijke her-install. Heb de lines nu afgehekt. HOSTS ook afgehekt. Om te zien wat nieuwe install zal gaan doen. RESOLV.CONF had ik zelf zo ingevuld. Nu ook afgehekt. BTW:In de WinME-bank geeft PING op oude Gateway-nr nu nog OK !! Ping op Chello.nl meldt het nummer 213.46.242.72 In de DOSbox geeft IPCONFIG:[code:1:302d5f9665] ip-adres 62.194.241.131 subMask 255.255.254.0 Gateway 62.194.240.1[/code:1:302d5f9665] Ik ga nu dus weer /stand/sysinstall draaien. Zou ik 1 van de hiervoor genoemde nummers kunnen gebruiken als ik DHCP dan NO maak ? opamax
Link naar reactie
[quote:2d9e27b67a="opamax"] BTW:In de WinME-bank geeft PING op oude Gateway-nr nu nog OK !! [/quote:2d9e27b67a] Het ip adres van de nic in de WinbMe pc? [quote:2d9e27b67a="opamax"] Ping op Chello.nl meldt het nummer 213.46.242.72 [/quote:2d9e27b67a] Vanuit FreeBSD of WinMe via de FreeBSD pc? [quote:2d9e27b67a="opamax"]In de DOSbox geeft IPCONFIG: [code:1:2d9e27b67a] ip-adres 62.194.241.131 subMask 255.255.254.0 Gateway 62.194.240.1[/code:1:2d9e27b67a] [/quote:2d9e27b67a]De gegeven op die WinMe pc, had je toch handmatig ingevuld. Dus geen DHCP. [quote:2d9e27b67a="opamax"] Ik ga nu dus weer /stand/sysinstall draaien. Zou ik 1 van de hiervoor genoemde nummers kunnen gebruiken als ik DHCP dan NO maak ? [/quote:2d9e27b67a] De ip nummers uit welk bericht? En zoals ik al eerder gemeld had. Try DHCP Chello Yes, en de rest van de /etc/rc.conf handmatig invullen. Maak voor sysinstall te draaien eerst een backup van die /etc/rc.conf [quote:2d9e27b67a="opamax"] Bij /stand/sysinstall en bij DHCP=YES Staat de machine maar kort te zoeken en komt dan met het invulvenster waar slechts netmask is ingevuld. [/quote:2d9e27b67a] Als je sysinstall opnieuw draait, hernoem dan eerst rc.conf Bijvoorbeeld [code:1:2d9e27b67a] mv /etc/rc.conf /etc/rc.conf.backup [/code:1:2d9e27b67a][Enter] en reboot. Log in als root en dan pas sysinstall > Configure > Networking > Interfaces. En ed1. Alleen dan wordt er opnieuw naar ip adressen gezocht via DHCP. Tab voor alle zekerheid nog even over de invul velden. Bij mij worden dan bij Network Configuration alle velden door DHCP ingevuld, behalve Extra options to ifconfig. Dat veld kan gewoon leeg blijven. Na een tweede reboot zou chello.nl te pingen moeten zijn. Daarna kun je de overige gegevens, behalve die over ed0, weer terug kopiëren via copy paste. Dus na een reboot zonder rc.conf en sysinstall wordt bij mij rc.conf [code:1:2d9e27b67a] # This file now contains just the overrides from /etc/defaults/rc.conf. # Please make all changes to this file, not to /etc/defaults/rc.conf. # Enable network daemons for user convenience. # Created: Sat Oct 2 13:32:08 2004 # -- sysinstall generated deltas -- # Sat Oct 2 13:32:08 2004 ifconfig_ed0="DHCP" hostname="Vigor10.chello.nl"[/code:1:2d9e27b67a] De FreeBSD pc nic ed0 was tijdens deze test rechtstreeks op het Chello modem aangesloten. De complete rc.conf is bij mij [code:1:2d9e27b67a] # This file now contains just the overrides from /etc/defaults/rc.conf. # Please make all changes to this file, not to /etc/defaults/rc.conf. # Enable network daemons for user convenience. # Created: Sat Oct 2 13:32:08 2004 # -- sysinstall generated deltas -- # Sat Oct 2 13:32:08 2004 ifconfig_ed0="DHCP" hostname="Vigor10.chello.nl" ifconfig_ed1="inet 192.168.000.200 netmask 255.255.255.0" gateway_enable="yes" firewall_enable="yes" natd_enable="yes" natd_interface="ed1" natd_flags="-f/etc/natd.conf" sendmail_enable="NO" inetd_enable="NO" tcp_extensions="NO" [/code:1:2d9e27b67a] natd.conf [code:1:2d9e27b67a] interface ed1 use_sockets yes same_ports yes [/code:1:2d9e27b67a] En mijn /usr/local/etc/rc.d/natd.sh [code:1:2d9e27b67a] #!/bin/sh natd -interface ed0 /sbin/ipfw -f flush /sbin/ipfw add divert natd all from any to any via ed0 /sbin/ipfw add pass all from any to any [/code:1:2d9e27b67a] resolve.conf [code:1:2d9e27b67a] search chello.nl nameserver 62.108.1.68 nameserver 212.142.28.67[/code:1:2d9e27b67a] Deze resolve.conf gegevens zijn ingevuld via DHCP. Alleen omdat jij geen ed0 hebt, is bij jouw ed0 ed1 en is ed1 ed2.
Link naar reactie
Het pingen ging vanuit de WinME-bak File '/usr/local/etc/rc.d/nat.sh' heb ik niet. En (korter) ''/etc/rc.d' ook niet. Heb gedaan: mv /etc/host.conf /etc/host.conf.bu en ook bij /hosts, natd.conf, rc.conf en resolv.conf. en dan /stand/sysinstall >conf >netw >Inderface >ed1 IPv6 = No DHCP = Yes (UTP-kabel aan Nic1 naar kabelmodem) en dan zie ik in venster 'netw conf' alleen 'r1' ingevuld bij 'Host' Voor de rest niets ingevuld. Ook niet bij 'Netmask'. Heb gedaan: ESC en weer >interfaces >ed1 IPv6 = No DHCP=Yes "scanning for DHCP servers" weer het scherm 'netw conf' en weer slechts 'r1' ingevuld. Gedaan: >ESC >C >C >X >shutdown -h now /stand/sysinstall >conf >Netx >Interf >ed1 IPv6=No DHCP=Yes "scanning for DHCP servers" weer scherm 'netw conf' en nu helemaal niets ingevuld. Ook niet 'r1' Zou een compleet nieuwe installatie wenselijk zijn. En dan met de nieuwste stabiele versie ?? Opamax
Link naar reactie
[quote:114319910d="opamax"] Het pingen ging vanuit de WinME-bak [/quote:114319910d] Bedoel je dat je internet hebt op de WinME-bak via FreeBSD, of toch wat anders? [quote:114319910d="opamax"]File '/usr/local/etc/rc.d/nat.sh' heb ik niet. [/quote:114319910d] Dat was toch 6. Start natd en 7. Redirect the traffic to natd van de site die ik gaf op bladzijde 2 van deze discussie. http://www.freebsddiary.org/ipfw.php [quote:114319910d="opamax"] /stand/sysinstall >conf >netw >Inderface >ed1 IPv6 = No DHCP = Yes (UTP-kabel aan Nic1 naar kabelmodem) en dan zie ik in venster 'netw conf' alleen 'r1' ingevuld bij 'Host' Voor de rest niets ingevuld. Ook niet bij 'Netmask'. [/quote:114319910d] Je deed dit toch wel na de reboot. En de kabelmodem was aangesloten op de juiste nic? En brande/knipperde het ledje van die nic nog wel? Wordt bij jouw de mac adres gebruikt van de nic voor identificatie door Chello? Zo ja, heeft die nic wel het juiste mac adres?[quote:114319910d="opamax"] Zou een compleet nieuwe installatie wenselijk zijn. En dan met de nieuwste stabiele versie ?? [/quote:114319910d] Hangt van de antwoorden af, die je nu gaat geven. Maar waarschijnlijk niet.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ben weer een eind door de modder gekropen en tig keren sysinstall gedraaid, maar DHCP=YES presenteerde telkens weer een blanco dialoog-venster. Kreeg het idee dat het misschien aan die nic zou kunnen liggen. Nic vervangen. Nog een keer een andere nic. Nog weer een andere In diverse sleuven gestest. Tig keer gereboot. En VOOR de reboot de utp van kablemodem aan de nic. Daarvan brandt steeds een lampje. Die nic's die 2 lampjes hebben brandt er 1 duidelijk en constant en de andere brandt flauw en knippert. Steeds maar weer hetzelfde niet-ingevulde dialoogvenster. Ben dan maar een hele stap terug gegaan. Kernel nog weer eens gecompileerd. En alle betrokken files handmatig ingevuld. Huidige situatie: De WinME-bak is m'n poort naar inet. En daarmee kan ik met succes pingen. Heb inmiddels diverse ip-nrs. Uit opgave van Chello, nu en de vorige. Van 'hijackthis' en van 'ipconfig'in de dos-box. Alle ip-nrs reageren positief op een ping. Met de FreeBSD-bak lukt geen enkele ping. Meldingen zijn 'No route to host' (bij de meeste ip-nrs) en 'Unknown Host" bij #ping chello.nl In deze bak alle betrokken files dus handmatig ingevuld. Hierbij de mijn documentatie ervan:[code:1:e457150f1c] *Een GATEWAY fungeert tussen 2 of meer netwerken. Heeft dus meer dan 1 nic. ! Een gateway-adres is not bound to one nic. *FUNCTIES van Gateway; o.a.: >Routing ===( =>forwarden =>adresseren) ==(->rc.conf)==============>ROUTER >Firewall============================================> Secure ===>FIREWALL >VPN =>bepalen wie toegang heeft tot (delen v) Lan ===================>VPN *FreeBSD met IPFW en NAT is 1 vd beste manieren om Gateway op te zetten. ->freebsddiary.org/ipfw.php. NAT, MASQUERADING en ALIASING = +/- zelfde *CONFIG Gateway: 1.Nic('s) configureren (met /stand/sysinstall) ================>CONF =>Netw 2.KERNEL aanpassen. Hierin moet staan of toevoegen =========>Install =>Kern options IPFIREWALL (schakelt de FW aan) options IPDIVERT (divert sockets voor natd) 3./etc/rc.conf Heel belangrijke file. Hier worden ook de daemons opgeroepen In /stand/sysinstall gemaakte keuzes worden hier weggeschreven. De HIER ingestelde waarden OVER-RULEN alle andere. Hier moet staan of toevoegen gateway_enable="YES" #Set deze pc als Gateway net.inet.ip.forwarding=1 #Deze regel is onontbeerlijk voor het #forwarden van pakketjes en is gelijk aan gateway_enabled firewall_enable="YES" #activeert de rules in/etc/firewall firewall_type="OPEN" #Specificeert ingestelde firewall rules natd_enable="YES" #gaat natd auto-laden bij de start natd_interface="ed1" #(nic naar provider) natd_flags="-f /etc/natd.conf" #Format: ifconfig_IF="inet 10.0.0.1 netmask 255.0.0.0" #vervang IF door nic-naam die NIET is genoemd in ppp.conf ifconfig_ed1="inet 213.46.242.72 netmask 255.255.255.0" #ifconfig_ed2="inet 10.10.20.1 netmask 255.255.255.0" #ifconfig_IF="DHCP" # waarbij IF is de nic naar kabelmodem defaultrouter="62.194.240.1" #kies DEZE of de VORIGE hostname="chello.nl" 4./etc/natd.conf Hier moet staan of toevoegen: interface ed1 #nic naar provider use_sockets yes same_ports yes dynamic yes (nodig als DHCP wordt gebruikt) 5./etc/services Hier moet staan of toevoegen: natd 8668/divert (natd service toevoegen aan de Gateway) 6./etc/rc.local (autoexec.bat van BSD) Hier moet staan of toevoegen: natd -interface ed1 (hiermee wordt natd opgestart) (Thans wordt meer gebruik gemaakt door /usr/local/etc/rc.d. Beide files worden gestuurd door /etc/rc. Dus vrij te gebruiken, maar niet beide) 7./usr/local/etc/rc.d (aAlle verkeer omleiden (=REDIRECT) naar natd) Hier: natd -interface ed1 /sbin/ipfw -f flush /sbin/ipfw add divert natd all from any to any via ed1 (nic naar ISP) /sbin/ipfw add pass all from any to any 8./etc/resolv.conf (verzorgt toegang tot IDNS) Hier naamservers invullen. Wordt normaliter overschreven door DHCLIENT. Hier ook aliassen gebruiken #search chelo.nl domain chello.nl #nameserver <ip-nr v nameserver van ISP>[/code:1:e457150f1c] Waar in de doc een hekje staat staat ook een hekje in de file of staat helemaal niet in de betreffende file. Is hieruit op te maken waar er wat niet goed is ????????????????????? opamax 
Link naar reactie
[quote:78a3d01c3f="opamax"] DHCP=YES presenteerde telkens weer een blanco dialoog-venster. [/quote:78a3d01c3f] Ik heb nog maar even terug geblikt naar bladzijde 2 van deze discussie. Daar kon je weliswaar met het invullen van je IPv4 adres in /etc/rc.conf chello.nl pingen. Gebruik je nog wel dezelfde nic? [quote:78a3d01c3f="opamax"] De WinME-bak is m'n poort naar inet. En daarmee kan ik met succes pingen. [/quote:78a3d01c3f] Dus je WinME-bak is nu op je Chello modem aangesloten? DHCP? [quote:78a3d01c3f="opamax"] Is hieruit op te maken waar er wat niet goed is ?[/quote:78a3d01c3f] Hier heb je maar één nic geactiveerd. Verder kan ik niets zinnigs meer over zeggen. Is het nu nog steeds de bedoeling dat die FreeBSD pc de internet verbinding gaat delen met de WinMe pc?
Link naar reactie
[quote:2cef8c6f37="jolo"] Dus je WinME-bak is nu op je Chello modem aangesloten? DHCP? Is het nu nog steeds de bedoeling dat die FreeBSD pc de internet verbinding gaat delen met de WinMe pc?[/quote:2cef8c6f37] Die nic heeft iig 'een beurt gehad' maar destijds had ik nog een vast ip-nr WinME sinds kort dus op nieuw kabelmodem zonder vast ip-nr. Instructie van Chello om bij 'ip-nr' 'Automatic Selection" te selecteren opgevolgd. Oorspronkelijke bedoeling nog actueel, niet alleen WinME achter FreeBSD, maar ook nog 1 of meer servers, te beginnen met Web-server. Kan de melding 'no route to host' misschien betekenen dat ik ergens niet een host heb ingevuld, ergens een verkeerde host ingevuld of goeie host op verkeerde plaats. Systeem vraag toch om een host, nietwaar ? Overigens heb ik van Chello geen opgave gekregen van 'host'. Ook overigens lukt een ping op Chello.nl NIET (in de WinME) !! WEL lukt een ping op 'proxy.arnhem.chello.nl' en deze kreet heb ik geleerd van 'hijack this'. Zou ik die kreet in FreeBSD moeten proberen ? opamax
Link naar reactie
[quote:7621634b12="opamax"] Die nic heeft iig 'een beurt gehad' maar destijds had ik nog een vast ip-nr WinME sinds kort dus op nieuw kabelmodem zonder vast ip-nr. Instructie van Chello om bij 'ip-nr' 'Automatic Selection" te selecteren opgevolgd. [/quote:7621634b12] Dus dan toch DHCP. Volgens [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/20130938]deze discussie[/url] wijst Chello Classic nog steeds een DHCP adres toe. (Zie bericht gepost op zondag 29 februari 2004 00:03.) [quote:7621634b12="opamax"] Ook overigens lukt een ping op Chello.nl NIET (in de WinME) !! WEL lukt een ping op 'proxy.arnhem.chello.nl' [/quote:7621634b12] Beide ip adressen zouden moeten kunnen worden gepingt. [quote:7621634b12="opamax"] Kan de melding 'no route to host' misschien betekenen dat ik ergens niet een host heb ingevuld, [/quote:7621634b12] Er kan inderdaad iets fout zijn geconfigureerd. Is het mogelijk de configuratie gegeven over te nemen vanuit WinMe naar de FreeBSD pc? [quote:7621634b12="opamax"] Zou ik die kreet in FreeBSD moeten proberen ? [/quote:7621634b12] Kun je altijd proberen. Probeer ook het pingen naar het ip adres van www.chello.nl Dus [code:1:7621634b12] ping 213.46.242.72 [/code:1:7621634b12][Enter]
Link naar reactie
Heb ergens gelezen dat 'ppp' NIET nodig is als 'natd' wordt gebruikt en heb in /etc/ppp/ppp.conf alles afgehekt. (bracht overigens geen succes met pingen. In /etc/ppp/ppp.deny lees ik ook 'root'. Betekent dit dat root ergens van is uitgeschakeld ? Zijn er nog andere files die aangepast moeten worden ? (omdat ik ipv sysinstall eea handmatig heb ingevuld) opamax
Link naar reactie
[quote:17438ddfd5="opamax"] In /etc/ppp/ppp.deny lees ik ook 'root'. Betekent dit dat root ergens van is uitgeschakeld ? [/quote:17438ddfd5] Die wordt toch alleen gebruik voor dial-up internet. Bij mij staat er geen root in dat bestand. [quote:17438ddfd5="opamax"]Na een 'netstat -r ' krijg ik: [code:1:17438ddfd5] Destination Gateway Flags Refs Use Netif 0 link#1 UC 0 0 ed1 localhost localhost UH 0 14 lo0[/code:1:17438ddfd5] Is dit wel compleet ? [/quote:17438ddfd5] Lijkt me niet complete. Er staan geen ip adressen in. Staan er bij jouw nog wel ip adressen in de output van je [b:17438ddfd5] /sbin/ifconfig [/b:17438ddfd5] Je hebt zoveel maal sysinstall gedraaid, dat ik het niet meer weet. Als je ervoor zorgt dat je een [url=http://www.knoppix.net/]Knoppix cd[/url] hebt, dan zou je op een pc die vanaf cd kan opstarten. Die WinMe pc wellicht. Volg dan de instructies van [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?p=855924&highlight=#855924]dit bericht.[/url] met één verschil. Ditmaal sluit je de nic van die WinMe pc op het kabel modem van Chello. Eerst probeer je DHCP. Als dat niet werkt probeer je het met een statisch ip adres. Bij Default Gataway zou je de gataway van Chello kunnen invullen. Noteer wat je invult, zodat je die gegevens kunt proberen in FreeBSD. Dit is mijn [b:17438ddfd5] netstat -r [/b:17438ddfd5] in FreeBSD 5.0. De harde schijf waar die FreeBSD 5.0 op staat heb ik inmiddels verhuist van mijn Pentium één 166 Mhz, naar mijn Pentium twee 266 Mhz. [code:1:17438ddfd5] Routing tables Internet: Destination Gateway Flags Refs Use Netif Expire default my.router UGSc 2 0 ed0 localhost localhost UH 1 194 lo0 192.168.0 link#2 UC 0 0 rl0 192.168.1 link#1 UC 1 0 ed0 my.router 00:50:7f:08:60:5d UHLW 3 0 ed0 918 192.168.1.12 localhost UGHS 0 0 lo0 Internet6: Destination Gateway Flags Netif Expire localhost localhost UH lo0 fe80::%ed0 link#1 UC ed0 fe80::240:95ff:fe0 00:40:95:01:11:2c UHL lo0 fe80::%rl0 link#2 UC rl0 fe80::250:fcff:fe4 00:50:fc:4c:87:02 UHL lo0 fe80::%lo0 fe80::1%lo0 Uc lo0 fe80::1%lo0 link#4 UHL lo0 ff01:: localhost U lo0 ff02::%ed0 link#1 UC ed0 ff02::%rl0 link#2 UC rl0 ff02::%lo0 localhost UC lo0 [/code:1:17438ddfd5]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hoi, hoi, hoi. Ping op kabelmodem WERKT !!!! 0% loss. !!! In de FreeBSD-bak. Wat ik allemaal heb gedaan ???????? Heel veel. Huidige stand: /etc/ppp hernoemd. Niet DHCP ed1 NIET meer 10.10.10.1 genoemd, maar ip-nr van kablemodem etc, etc. Nu ping OK is betekent het toch dat de FreeBSD-bak verbinding heeft met kabelmodem/inet ????? Nog wat anders te doen ? Of kan ik nu een 2e nic plaatsen (in BSD-bak) en verbinding zoeken met de WinME-bak ? (met die WinME-bak zit ik nu rechtstreeks op inet, maar wil dat via de BSD-bak laten lopen) opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...