Ga naar inhoud

freebsd


anoniem

Aanbevolen berichten

Hai folks, ben ik weer. Mag ik een nieuw onderwerp beginnen? Ben dus bezig met freebsd en heb probleempje met de shell. Heb maar 3 shells beschikbaar; csh, tcsh en sh De laatste is ingesteld in systeem. Wil dat veranderen met CHSH, maar weet niet hoe je daar uit moet. Met ctrl+z krijg ik SUSPENDED en dan kan ik er niet weer naar terug. Hoe kan ik dat wel (weer terug) ? Hoe kom ik, zonder reboot, definitief uit CHSH ? Is bash nuttig om te hebben/mee te werken ? De opdracht SHELL kent mijn systeem niet. Heb, in april al, van nl.freebsd.com 4 files gedownloaded en daarvan er 2 gebrand en geinstalleerd. Is het gewenst/nuttig/handig de ander 2 ook te fikken en installeren ? Wil de 'baas' het zeggen als ik op/in verkeerd forum zit? Bij voorbaat dank voor reacties. Opamax
Link naar reactie
  • Reacties 136
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    137

Ik neem aan dat dat commando vi gebruikt? (dat doet chpass nl wel). Dan kun je met 'x' karakters verwijderen, met 'i' in insert modus komen (ofterwijl je kunt typen) en met 'esc' kom je weer in commandomodus. Opslaan kan met ':w', afsluiten met ':q' of opslaan en afsluiten ':wq'. Overigens is bash wel handig als je al veel met Linux gewerkt hebt.
Link naar reactie
[quote:c3f47f53db="danieldk"]Ik neem aan dat dat commando vi gebruikt? (dat doet chpass nl wel). Dan kun je met 'x' karakters verwijderen, met 'i' in insert modus komen (ofterwijl je kunt typen) en met 'esc' kom je weer in commandomodus. Opslaan kan met ':w', afsluiten met ':q' of opslaan en afsluiten ':wq'. Overigens is bash wel handig als je al veel met Linux gewerkt hebt.[/quote:c3f47f53db] -had niet met vi gewerkt. (moet nog verder in handbook lezen) -editen met chsh nu gelukt en eruit ook bedankt voor antwoord -heb nog (bijna) niet met linux gewerkt kan dan dus zonder bash ? opamax
Link naar reactie
[quote:e092b26fc3="opamax"] -heb nog (bijna) niet met linux gewerkt kan dan dus zonder bash ? [/quote:e092b26fc3] Alle shells die onder Linux beschikbaar zijn, zijn ook beschikbaar onder FreeBSD. Linux biedt idd ook een keur van shells aan, bash wordt standaard gebruikt, maar die kun je eenvoudig vervangen door een van de shells die je opnoemde. Meeste distro's leveren iets van 5 shells standaard mee. Max
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Dag allemaal, Als ik met een 'ls -l' de inhoud van een dir bekijken wil komt dat niet netjes op het scherm. De eerste kolommen gaat nog wel, maar daarna zit er niet veel lijn in. Zou graag de datum en tijd mooi onder elkaar willen zien. Soms zie ik er wel de tijd en dan geen jaar (wel datum). Wie weet hoe dat ordelijk te presenteren. ? Is het nodig om met een desktop bij freebsd te werken ?? Krijg ik later problemen als ik alleen met een shell blijf werken ? Ben bezig een netwerk op te zetten. Kernel gewijzigd. Volgens een handleiding moet ik nu DHCP instellen en dan krijg ik het advied: zorg dat je 'isc-dhcp2' hebt. -wat doet die file ? -waar kan ik die vinden ? -waar (in welke dir) moet ie staan ? Opamax
Link naar reactie
[quote:db7068d32c="opamax"]Dag allemaal, Als ik met een 'ls -l' de inhoud van een dir bekijken wil komt dat niet netjes op het scherm. De eerste kolommen gaat nog wel, maar daarna zit er niet veel lijn in. Zou graag de datum en tijd mooi onder elkaar willen zien. Soms zie ik er wel de tijd en dan geen jaar (wel datum). Wie weet hoe dat ordelijk te presenteren. ? [/quote:db7068d32c] Raar, bij mij wordt alles netjes uitgelijnd met ls -l (??) [quote:db7068d32c] Is het nodig om met een desktop bij freebsd te werken ?? Krijg ik later problemen als ik alleen met een shell blijf werken ? [/quote:db7068d32c] Bij geen enkel Unix-systeem is een grafische omgeving van belang. Of je problemen krijgt als je alleen in een shell werkt? Het is eerder andersom :P Puur werken met de shell is robuuster en veiliger dan werken via een grafische interface. Max
Link naar reactie
[quote:f65f5228e5="maximilaan"][quote:f65f5228e5="opamax"]Dag allemaal, >Als ik met een 'ls -l' de inhoud van een dir bekijken wil komt dat niet >netjes op het scherm. De eerste kolommen gaat nog wel, maar daarna >zit er niet veel lijn in. Zou graag de datum en tijd mooi onder elkaar >willen zien. Soms zie ik er wel de tijd en dan geen jaar (wel datum). >Wie weet hoe dat ordelijk te presenteren. ? >[/quote:f65f5228e5] >Raar, bij mij wordt alles netjes uitgelijnd met ls -l (??) >[quote:f65f5228e5] Is er iemand anders die hier iets ervaring mee heeft ? [/quote:f65f5228e5] [quote:f65f5228e5] >Is het nodig om met een desktop bij freebsd te werken ?? >Krijg ik later problemen als ik alleen met een shell blijf werken ? >[/quote:f65f5228e5] >Bij geen enkel Unix-systeem is een grafische omgeving van belang. >Of je problemen krijgt als je alleen in een shell werkt? >Het is eerder andersom :P >Puur werken met de shell is robuuster en veiliger dan werken via een >grafische interface. >Max[/quote:f65f5228e5] Mooi, dan blijf ik lekker typen Wie weet er iets over de file 'isc-dhcp2' Die zou nodig zijn om netwerk op te zetten. opamax
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Opa komt weer eens in de ring. Heb een 486 op de kop getikt. Heeft 16 MB Ram en 270 MB vrij de de HD. Daar is 107 MB in gebruik voor Win95 en nog wat. Vraagjes: 1. Deze pc moet gaan fungeren als router in een op te zetten DMZ omgeving. Heb daartoe 3 Nic's laten plaatsen. Zijn bovengenoemde specs voldoende ? 2. Kan ik zonder problemen Win95 en het andere eraf gooien ? Moet er wat blijven staan ? Als alles weg is kan FreeBSD dan geinstalleerd worden ? Moet ik eerst nog wat gegevens noteren die ik streaks nodig heb ? 3. Heb, van vorig jaar, FreeBSD 4.5. Is dat nog actueel of moet/kan ik een nieuwere stabiele versie ophalen ? Al vast bedankt voor antwoorden. Heeft iemand nog andere tips ? Opamax
Link naar reactie
1. Deze pc moet gaan fungeren als router in een op te zetten DMZ omgeving. Heb daartoe 3 Nic's laten plaatsen. Zijn bovengenoemde specs voldoende ? > Ligt eraan wat die pc allemaal moet doen. Ik zou in totaal 32 Mb ram willen hebben dan. Maar ik denk dat je wel kunt beginnen; zie je wel of je nog iets te kort komt. 2. Kan ik zonder problemen Win95 en het andere eraf gooien ? > Ja, hoor. Als alles weg is kan FreeBSD dan geinstalleerd worden ? > Ja, hoor. Moet ik eerst nog wat gegevens noteren die ik streaks nodig heb ? > Zou niet weten wat... 3. Heb, van vorig jaar, FreeBSD 4.5. Is dat nog actueel of moet/kan ik een nieuwere stabiele versie ophalen ? > Is behoorlijk actueel. Versie 4.7 is wat nieuwer, maar 4.5 is prima.
Link naar reactie
  • 8 maanden later...
  • 4 maanden later...
Hi, ben ik weer. Niet uitgerust. Integendeel. Andere dingen gedaan. Heb zojuist geleerd dat je voor rechtsteekse verbinding, utp, van pc naar pc een crossover kable nodig hebt. Da's helemaal nieuw voor mij. Heb zo'n ding gehaald, aangekoppeld, werkt nog niet. Zal wel iets anders zijn. Begin er toch wel moe van te worden. Is er iemand die "voor wat geld en goeie woorden" naar Barneveld wil komen om me te helpen deze zaak op poten te zetten ? opamax
Link naar reactie
Heb je voor een rechtstreekse utp-verbinding een crosskable nodig? Dat is ook nieuw voor mij :) Weet wel dat je bij een rechtstreekse parallelle verbinding een crosskable nodig hebt, om er voor te zorgen dat de draadvolgorde nog klopt.. Verder dien je volgens mij op beide pc's het netwerkgedeelte in te stellen, dus ip-adres etc. Vervolgens kun je dan bijv. via ssh een verbinding opbouwen met de andere pc. Geef even aan met welk doel je een directe verbinding wilt maken.. Max
Link naar reactie
[quote:7bad23202e="maximilaan"]Heb je voor een rechtstreekse utp-verbinding een crosskable nodig? Dat is ook nieuw voor mij :) Weet wel dat je bij een rechtstreekse parallelle verbinding een crosskable nodig hebt, om er voor te zorgen dat de draadvolgorde nog klopt.. Max[/quote:7bad23202e]Heb dat ook pas vorige week gelezen. Hier. Op dit forum of op 'LINUX' . Het werd gezegd (geschreeuwd) met LEKTION UNO of zoiets. Ja, met parallelle verbinding moet dat inderdaad gekruist zijn.Vroeger noemde men dat een NULL-MODEM, meen ik. Het gaat hier dus om UTP-verbindingen. Dus een pc-pc verbinding zou met CROSS-OVER kabel moeten. Kan iemand dat bevestigen ????? opamax
Link naar reactie
[quote:84f25f976d="maximilaan"]Geef even aan met welk doel je een directe verbinding wilt maken..Max[/quote:84f25f976d]Heb een pc waarop FreeBSD. Deze bak heeft 3 nic's, waarvan 1 bedoeld is voor verbingding met Chello, een 2e voor een www-server en de 3e naar 'deze' bak. Deze zit nu nog rechtstreeks aan Chello, maar moet straks, met 2 nic's, aan de FreeBSD bak gaan hangen en anderzijds aan een hub naar een Novell-netje. Duidelijk genoeg ? opamax
Link naar reactie
Bijna. dat inpluggen lijkt me eenvoudig, maar je moet uiteraard ook bepalen welke data je wilt bereiken via het netwerk, en op welke manier je dat wilt doen. Bijv. wil je documenten openen via een NFS-verbinding (unix-equivalent van een windows-netwerk), wil je een printerserver gebruiken, wil je kunnen internetten, etc... Max
Link naar reactie
[quote="maximilaan"]Bijna, maar je moet uiteraard ook bepalen >welke data je wilt bereiken dus zou je dat kunnen bepalen ? Hoe ? Routeren ? >via het netwerk, wat je dan hebt aangelegd/geplugd ? >en op welke manier je dat wilt doen. zou het niet weten >Bijv. wil je documenten openen via een NFS-verbinding (unix-equivalent >van een windows-netwerk), > wil je een printerserver gebruiken, ja, gewoon een printer > wil je kunnen internetten, etc... Ja, met 1 machine == Let's start at the beginning: Heb in de FreeBSD-bak dus 3 nic's Die geconfigureerd met /stand/sysinstall als volgt: ed1 ed2 ed3 1.Try IPv6 no no no 2.TRry DHCP Yes no no 3.Host Chello.nl www-server pc0801 4.Domain Router01 Router01 Router01 5.Gateway 213.46.33.1 - - 6.IPv4 adr 213.46.xx.xxx 10.10.20.2 10.10.30.3 ed1 komt dus aan kabel-modem en daarom moet bij 2. Yes staan (heb ik ergens gelezen), maar dan staat ie wel een hele tijd te torren en wel zonder resultaat. Na reboot staat er in de prompt "pc0801#" terwijl ik Router01 verwacht. De nic (ed3) is verbonden met pc0801 (UTP Cross-over). Een 'ls' geeft aan dat ik in de router zit. Dus niet in pc0801 Andere kabels nog niet aangesloten (geplugged ?) Hoe kan ik zien (welke commando's) dat er een verbinding is met pc0801 ? Wat doe ik niet goed ? opamax
Link naar reactie
[quote="maximilaan"]Bijna, maar je moet uiteraard ook bepalen > >welke data je wilt bereiken >dus zou je dat kunnen bepalen ? Hoe ? Routeren ? Nee, zelf bepalen wat je met het netwerk wilt doen. Je hebt de behoefte om een netwerk aan te leggen, geef aan welk doel je onder ogen hebt. Ik heb bijv. een netwerk om bestanden uit te wisselen, printer te delen en te kunnen internetten op andere pc's. > >en op welke manier je dat wilt doen. > zou het niet weten Tja, dat zul je eerst moeten bedenken :) >>Bijv. wil je documenten openen via een NFS-verbinding (unix-equivalent >van een windows-netwerk), > > wil je een printerserver gebruiken, >ja, gewoon een printer Ok, je wilt dus kunnen printen via het netwerk. Maar wil je ook bestanden uitwisselen via het netwerk? > > wil je kunnen internetten, etc... >Ja, met 1 machine dus niet via het netwerk, maar via een rechtstreekse verbinding met internet. Welk OS draait op de machine die op internet moet?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...