Ga naar inhoud

SuSE 8.0 opnemen in een netwerk


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik beschik over een netwerkje met 3 Windows machines en 2 printers die met HP Jetdirect interfaces op het netwerk zijn aangesloten. Het netwerk wordt geschakeld door een fast ethernet switch van D-link. Iedere machine en de interfaces hebben hun eigen IP in de 192.168.0.x range (ik gebruik geen DHCP i.v.m. de Jetdirect interfaces). Dit netwerk is via een Broadband Router van E-Tech op de kabel aangesloten (Telenet, ik woon in Belgie). De router heeft IP 192.168.0.1 en ook gateway en DNS zijn op dat IP ingesteld. Om verbinding te maken met internet maak Telenet gebruik van een automatisch proxy-configuratie script dat in de browser bij “Extra/Internet Opties/Verbindingen bij de LAN instellingen wordt opgegeven. In Windows functioneert alles naar behoren. Ik heb verschillende versies van Windows draaien (98-ME-2000 en XP) en alle machines ‘zien’ elkaar en hebben verbinding met internet. Nu mijn probleem: Ik heb op een 4e machine SuSE 8.0 geïnstalleerd om deze in te richten als file-server maar wat ik ook doe, het lukt mijn niet om contact te maken met enerzijds de windows machines en anderzijds het internet. De ethernetkaart is goed geconfigureerd (denk ik) hij heeft een IP toegewezen gekregen, als gateway en DNS heb ik het IP van de router opgegeven. In de browser bij proxy’s de locatie van het telenet script bestand maar ik krijg steeds de mededeling dat de verbinding geweigerd wordt door de server. Ook ‘zie’ ik het netwerk niet. Vanaf de Linux machine heb ik blijkbaar geen verbinding met het netwerk en andersom zie ik op de Windows machines de Linux niet. Wat doe ik fout? Zie ik iets heel elementairs over het hoofd?
Link naar reactie
Om een linux pc als fileserver te laten werken moet je Samba installeren. Dit is te vinden op www.samba.org. Het is niet al te moeilijk om in te stellen hoewel goed lezen wel belangrijk is. Je kan, als je het goed doet, daarna via netwerkomgeving naar je linuxpc browsen, of een share aanleggen. Ook kan je daarna je linuxpc als printerserver gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...