Ga naar inhoud

nieuw moederbord: wat met XP?


anoniem

Aanbevolen berichten

Heb een defecte CPU gehad. (zie http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=218248&start=0 ) Met een tweedehandse CPU heb ik wel mijn systeem weer in gang gekregen, maar twijfel of dat zo wel gaat blijven. Heel af en toe start hij toch niet op en ik vrees dat die defecte CPU eerder een gevolg van iets gaat geweest zijn dan oorzaak. Omdat ik aanvankelijk vermoedde met een defect moederbord te maken te hebben had ik ondertussen al een nieuwe gekocht. Ik twijfel nu om dat nieuwe moederbord toch in gebruik te nemen (als de condensatoren van dat oude bord door de leeftijd al wat kuren zouden beginnen tonen b.v...), en zit met een aantal vragen: Gaat XP gewoon dat moederbord zien als nieuwe hardware en om de drivers vragen? (vroeger met Win95 en 98 heb ik dit nog gedaan en dit ging probleemloos) Of gaat XP zien dat het om een ander moederbord gaat dan deze waarop de oorspronkelijke installatie is gebeurd en ga ik moeten opnieuw de activatiecode ingeven en/of een nieuwe licentie aankopen en/of bellen naar Microsoft daarvoor? Ik heb gelezen dat bij OEM-Windows XP geen nieuwe licentie nodig is wanneer het gaat om een defect, wat bij mij het geval was natuurlijk. Of ga ik moeten een compleet nieuwe installatie doen van Win XP? (dus ook alle drivers, programma's, enz...) Ik heb al een hoop gedoe gehad met die defecte CPU en wil nu niet nog meer. Is er iemand die zeker weet hoe dit zou verlopen bij het in gebruik nemen van dat nieuwe moederbord? Een nieuwe XP-licentie aankopen omdat ik een nieuw moederbord plaats zie ik eigenlijk niet zitten, dat vind ik erover van Microsoft. De aankoop van een OEM-licentie bij de aanschaf van een combinatie moederbord+mem+cpu zou ik dan wel zien zitten omdat ik dan zou overschakelen naar Windows 7, maar dat wil ik graag nog wat uitstellen omdat ik dan sowieso aan een volledig nieuwe installatie lig. Wie geeft me tips voor zo weinig mogelijk gerompslomp?
Link naar reactie
Van de volgende website: http://www.microsoft.com/oem/nl/licensing/sblicensing/pages/licensing_faq.aspx Over het algemeen kan een eindgebruiker alle hardwareonderdelen van een computer upgraden of vervangen, behalve het moederbord, met behoud van de licentie voor de originele Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware. Als het moederbord is geüpgraded of vervangen om andere redenen dan een defect, is er in feite een nieuwe computer gemaakt. Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware kan niet naar de nieuwe computer worden overgedragen; er is een licentie voor de nieuwe besturingssysteemsoftware nodig. Als het moederbord werd vervangen omdat deze defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.
Link naar reactie
[quote:daa3eed089="tomvdlee"]...Als het moederbord werd vervangen omdat deze defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.[/quote:daa3eed089] Is moeilijk natuurlijk met een moederbord van 5 jaar oud. Had ik dezelfde nog kunnen kopen dan had ik het gedaan. Die nieuwe heeft wel dezelfde specificaties m.b.t. aantal sloten, geheugen, enz... (dus geen uitbreiding van de functionaliteit/performantie) Maar daarvoor zou ik dus een nieuwe licentie moeten kopen...! (eigenlijk beschouwt Microsoft dit als "een nieuwe PC" door de vervanging van enkel een moederbord van 54 Euro!) Maar OK, stel dat ik bereid ben een nieuwe licentie aan te kopen, kan ik gewoon mijn moederbord vervangen en gaat XP gewoon opstarten, een nieuw moederbord zien, en om de drivers vragen en een geldige licentiesleutel? En kan ik een nieuwe licentie ergens kopen op dezelfde manier zoals een retail-pakket, of moet ik daarvoor contact opnemen met Microsoft zelf? Of ga ik sowieso een verse installatie moeten doen? Want dit vind ik toch een belangrijk verschil.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...