Ga naar inhoud

overschakelen XP naar Win 7


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik overweeg over te schakelen van Win XP naar Win 7. (n.a.v. defecte CPU/MB) Kan ik eenvoudig op een maagdelijk nieuwe HD op SATA1 Win 7 zetten, en een oude HD met nog OS Win XP erop (én al mijn gegevens) op SATA2 hangen, en dan na het nodige herindelen van alles die oude Win XP-partitie wissen? Heb geen ervaring met SATA, maar vroeger kon dit gemakkelijk met master/slave, is dit nu hetzelfde met SATA1/SATA2/enz...? En ik gebruik een gateway/modem/router Linksys WAG160N voor een thuisnetwerk met daaraan 1 PC met kabel, 2 notebooks wireless en een wireless printer. Heb ik met Win 7 Home volledige functionaliteit om dat thuisnetwerk verder te beheren zoals met Win XP Pro, of moet ik overschakelen naar Win 7 Pro? En is het verstandig om 64-bits te kiezen? Of is dit niet echt nodig, want ik zie het niet zitten om voor al mijn programma's 64-bits-versies te zoeken.
Link naar reactie
Geen probleem. In de BIOS kan je aangeven van welke schijf je wilt opstarten. Zou wel eerste alleen de schijf plaatsen waarop je Windows 7 installeert, nadat je deze goed aan de praat hebt, dan pas de 2de schijf erbij plaatsen. Voorkomt berg ellende, zoals per ongeluk Windows op de verkeerde disk installeeren, verwarring bij opstarten, etc. Wat 64-bits betreft, als je meer dan 4GB intern geheugen installeert komt je er niet omheen. Een 64-bits OS kan prima 32-bits programma's draaien. Dus al je programma's die werken onder Windows 7 kan je gewoon blijven gebruiken in 32-bits. Meeste programma's zijn waarschijnlijk nog 32-bits. 64-bits is met name nodig voor het aansturen (adresseren) van meer dan 4GB intern geheugen. Wat betreft beheer weet ik niet wat je daarmee precies bedoeld, er zijn namelijk nogal wat programma's voor beheer. RDP server zit bijvoorbeeld niet in home edtion, alleen in de pro van Windows 7. Echter de RDP viewer zit wel eer in alle versies. Shares aanmaken, bestanden delen, etc kan gewoon op alle versies van Windows.
Link naar reactie
Als ik het goed begrijp: 64-bits Win 7 nodig om >4GB mem te kunnen gebruiken + alle "oude" programma's (...die ik nu gebruik met XP, b.v. Office 2003...?) kunnen hergebruikt worden? Ik wil ook zeker zijn dat ik na de installatie van Win 7 en dan natuurlijk ook herinstalleren progs voor Router (b.v. Linksys Easylink Advisor...) nog altijd mijn thuisnetwerkje kan blijven beheren. Alleen begrijp ik ook niet zo goed hoe "mijn" PC "de baas is", en na die installatie van Win 7 dat ook blijft. Loop ik niet het risico dat het netwerk opnieuw moet ingesteld worden en dat door die nieuwe installatie de instellingen (b.v. netwerkwachtwoord en wat weet ik allemaal) anders gaan zijn? Of staan die instellingen eigenlijk "op afstand"? (want ik heb wel moeten die gateway/router moeten installeren op mijn PC, maar de instellingen bereik je toch via het IP-adres daarvan?) Of is het eigenlijk simpel en is de PC die je via de kabel eraan hangt sowieso "de baas", m.a.w. van waar je alles kan instellen, apparaten op het netwerk toelaten, enz...? (heb wel gezien dat Linksys-instellingen via dat IP-adres niet bereikbaar zijn via andere PC's op het netwerk dan de mijne) Ondertussen is ook wel duidelijk dat ik niet echt veel van netwerken ken...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...