Ga naar inhoud

Stille updates


anoniem

Aanbevolen berichten

In ons bedrijf zijn er enkele computers die ik moet "onderhouden". De personen die ermee werken zijn van het soort die wel weet hoe ze met hun eigen software en websites moeten werken, maar voor de rest niet weten wat er gebeurt wanneer er bijvoorbeeld een melding komt die vraagt om een update te doen van bijvboorbeeld java, flash,... Van de meeste software probeer ik in te stellen om updates automatisch en op de achtergrond uit te voeren, maar toch blijft er wel af en toe software lichte paniek veroorzaken wanneer er weer eens een of andere melding komt :wink: Ik heb ooit wel eens gelezen over auto-update software maar ik herinner me geen namen, en weet ook niet of dat precies is wat ik zoek. Is er software die dergelijke updates van bekende basis software (java, flash, silverlight, dot net, windows update, firefox/chrome, antivirus,...) automatisch kan doen in de achtergrond, of makkelijker beheerbaar maakt? Het gaat over 6 computers. Alle tips welkom!
Link naar reactie
lijkt me een lastig te realiseren wens, want elk pakket heeft zo zijn eigen manier van updaten, bij de een geruisloos, bij de ander -zoals adobe flash- moet je zelf de nodige vinkjes plaatsen (of weghalen, om mede-installatie van rommel te voorkomen). als de pcs identiek zouden zijn ingericht zou te overwegen zijn om zeg eens per maand een volledig uptodate systeemkopie te installeren. maar of dat werken gaat met allerlei persoonlijke toestanden van de gebruikers die standaard in de categorie gebruikers op c: worden gezet......??
Link naar reactie
Er bestaat wel software die dit regelt, bijvoorbeeld KACE van Dell. Die software werkt zeg maar hetzelfde als WSUS, maar dan voor diverse andere programmatuur. Grote probleem is dat je met name afhankelijk blijft van de ontwikkelaar over hoe updates geïnstalleerd worden en of dit stilletjes op de achtergrond kan. Daarnaast word niet alle software ondersteund. Maar meestal is wel een oplossing te vinden. Verder gaat hier vaak een berg tijd inzitten om het goed geregeld te krijgen, per patch. Andere oplossing is SCCM, maar dit is meer voor het updaten van software naar nieuwe versie, dan voor tussentijdse updates. Voor SCCM zijn wel plugin's te krijgen die beheer van patches doen voor bepaalde applicaties. Gezien het maar om 6 pc's gaat is dit een relatief dure aangelegenheid om het voor elkaar te krijgen. Niet zo zeer de software, die heb je voor paar duizend euro wel, maar voornamelijk de tijd dit gaat zitten in het beheer. Afhankelijk van het aantal stukken software en patch beleid kan je hier iemand fulltime opzetten om alles in goede banen te leiden. Neem aan dat je niet automatisch elke patch zomaar gaat uitrollen zonder te testen? Een training van de gebruikers is in dit geval een beter alternatief. Bovendien is het nodig alle software altijd te updaten? Dit kan namelijk meer problemen veroorzaken en tijd kosten dan het iets oplost. Update alleen als je er problemen mee oplost, extra functionaliteit voegt die daadwerkelijk ook gebruikt of serieuze beveiliging issues hebt, alle andere updates zijn overbodig. Een goedkoop alternatief kan zijn alle automatisch updates uit te zetten en per programma te kijken of je via commandline de udpates kan installeren (eventueel silent). Vervolgens schrijf je een script die je door de gebruikers laat uitvoeren of bijvoorbeeld automatisch op een bepaald tijdstip (in de pauze van de gebruikers...). Dit kan met powershell of gewoon batch file.
Link naar reactie
Idd, je wilt lang niet altijd automatisch updaten. Bij ons hebben pc's die niet automatisch geupdate worden een andere policy. PC's die iets regelen of zo mogen zonder toestemming niet zomaar herstart worden zonder toestemming of gebruikersingreep. Afhankelijk van hoe kritisch de applicaties zijn op de 6 pc's zou je kunnen overwegen eerst een image te maken. Is wel wat meer werk, maar als er met een of meer van die pc's iets mis gaat ..... heb je nog veel meer werk en boze gebruikers....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...