Ga naar inhoud

Partitie aanmaken op laptop met rescue partitie


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een nieuwe sony laptop waarop een c partitie met win 7 en een rescue partitie. Nu wil ik de c partitie opdelen in c en d. Nu heb ik ooit gehoord dat dit bij een schijf met een rescue partitie problemen kan geven. Windows niet meer op starten of rescue partitue corrupt. Wat is hiervan waar? En als het risicoloos is , is het via windowsschijfbeheer makkelijk te doen of moet apparte software aanschaffen? vr.gr.
Link naar reactie
In principe moet het gewoon in schijfbeheer kunnen. Ik gebruik er zelf liever een programma als easeus partition master voor. Ik denk niet dat je problemen krijgt, zolang je maar met je vingers van de rescue partitie afblijft. Ik zou wel een backup maken van de c: partitie voor je bezig gaat. Maar als het goed is, doe je dat sowieso al. Als je genoeg ruimte hebt, kun je ook een volledige image backup van de hele schijf maken.
Link naar reactie
Dat is heel persoonlijk. Ik hou zelf de c: partitie liefst zo klein mogelijk, waardoor je die makkelijker en sneller kunt backuppen. Als je al je data en downloads naar de d: schijf verplaatst, heb je waarschijlijk toch niet zoveel ruimte meer nodig op c:. Mijn situaltie is iets anders, omdat ik een ssd in mijn pc heb zitten. Die is 60GB groot, waarvan minder dan 20 in gebruik. Maar al had ik die niet, dan nog zou ik c: niet groter maken. Let er bij een eventuele herinstallatie wel op, dat de recoveryprocedure soms de partitie indeling herstelt. Waardoor niet alleen c:, maar ook d: overschreven wordt. Goede backups maken dus.
Link naar reactie
Dan krijg je vanzelf een foutmelding. Je kunt de MFT (master file table) wel zien met defragmentatietools als defragler. Ik meen dat windows ook lastig kan gaan doen, als je schijf erg gefragmenteerd is, en er data aan het eind van de schijf staat. Maar je hebt een backup, dus gewoon proberen. Gaat het mis, dan zet je de backup weer terug.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...