Ga naar inhoud

triple boot verwijderen? (win98SE/win2000/winxp)


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb de volgende vraag (eerder verschillende vragen): Ik heb een triple boot (of hoe noem je zoiets?) met win98SE/win2000/winxp. De reden voor deze rare installatie was dat ik win98 en win2000 nodig had voor videomontage (win98 voor capture (werkte niet onder win2000) en win2000 voor de eigenlijke montage(stabieler). Daar bovenop nog winxp geïnstalleerd voor het eigenlijke "bureauwerk" (internetten, tekstverwerking, photoshop, autocad). Alledrie de systemen staan op een eigen partitie (gecreëerd met Partition Magic 8.0) en zijn in de logische volgorde geïnstalleerd (win98, dan win2000 en dan winxp). Nu wil ik echter win98 en win2000 verwijderen (videomontage heeft nooit gewerkt zoals het moet) en winxp behouden. Hoe doe ik dit praktisch? Helpt Drive Image bij zoiets? (kan ik b.v. een image maken van alleen de winxp partitie op CD-ROM en deze image dan terugzetten op de helemaal geformatteerde harde schijf?) Of werkt dit niet? (zal winxp zoeken naar de vorige windowsinstallaties die er niet meer zijn?) Daarna wil ik er nog een nieuwe winxp bijzetten (dit gaat, reeds geprobeerd, 2X winxp) dit omdat ik ondertussen een nieuwe montagekaart heb en omdat ik nu eenmaal montage en gewoon werk op eigen besturingssysteem wil zetten omwille van de stabiliteit). Sorry voor de lange post en de vele vragen maar ik wil gewoon zeker zijn dat het werkt voor ik mijn schijf formateer.
Link naar reactie
Als ik het goed begrijpt staan uw drie besturingsystemen op aparte partities? bijvoorbeeld win.98 op A,Win.2000 op B en de XP op C is het dat dat u bedoeld? Indien het zo is dan kunt u deze twee besturingssystemen verwijderen zonder de XP gewoon de A en B formatteren Bij mij is het ook zo alleen ik maar twee partitie hebt een C en D en ik heb De C ook geformatteerd zonder dat de gegevens die op de D stonden last van hadden.Na een herinstal. werkte bij mij althans alles terug normaal,toch voorzichtig mee zijn.Voor alle duidelijkheid ik werk met 98/SE als enige besturingssysteem.Toch niet zeker van uw stuk vraag dan eens inlichtingen bij uw pc-winkel. :wink:
Link naar reactie
[quote:b3ed3b3db0="sjoeze"]Alledrie de OS staan inderdaad op drie aparte partities (C,D en E). Als ik C en D formatteer (vanuit b.v. E, zijnde winxp) moet ik dan de boot.ini wijzigen en zal winXP dan normaal opstarten hierna? Als dit gelukt is kan ik dan gewoon C en D gewoon verwijderen door Partition Magic?[/quote:b3ed3b3db0] U moet niet formatteren vanuit de E want dan verwijder u de XP, u moet formatteren vanuit de C en de D. (bv. u selecteer de C-schijf en klikt u op formatteren)Nogmaals indien u niet zeker bent van uw stuk effen een telefoontje doen naar de pc-winkel waar u de pc hebt gekocht.indien er daar een technieker aanwezig is vraag het dan aan hem en in 9 gevallen van de tien krijgt u het juiste antwoord. Ik zou zeggen gewoon doen.(telefoneren bedoel ik) heb ik ook gedaan bij mijn geval. :wink:
Link naar reactie
Ik ben het hier niet mee eens. Aangezien je toch WinXP weer op C: installeert is het heel simpel. Boot vanaf WinXP CDROM en formatteer de partities C en D (Eventueel verwijderen en opnieuw aanmaken). Dan op de normale wijze WinXP installeren op C:. Als je helemaal klaar bent in boot.ini een extra regel toevoegen met verwijzing naar de 3e partitie (controleer even in boot.ini hoe het nu staat). En klaar is Kees. Nog even attentie voor het feit dat je de bestaande installatie op E: moet laten staan, omdat anders alle verwijzingen verkeerd staan. Dus bijvoorbeeld C en D niet samentrekken tot 1 partitie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...