Ga naar inhoud

oude pc als router instellen, hangt op cd-rom


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi , even een vraag. Ik probeer een oude pc pentium 83 (?) als router te gebruiken. Base memory 640 k Extended memory 15360 k Other memory 384 k Het fysieke geheugen zou 16 MB zijn , maar dat kan ik nu even nergens meer terug vinden. Het betreft een opgevoerde pc , dus alles is wat verwarrend. Volgens mij zit er 1 schijf met 2 partities op. Van slechts enkele gigabytes. Dus C schijf geformateerd. Op D Schijf staat nog een (deel?) van een windows 95. Reboot met bootdiskette van windows 98. Eerst geprobeerd via die diskette de cd rom met windows 98 te activeren . Lukt niet . Krijg ik de melding dat er een ongeldige systeemdiskette in zit , terwijl er geeneens een diskette in zit. In bios de cd rom geprobeerd in te stellen als eerste opstartmedium. Overigens , ik kan bij deze instellingen ook kiezen voor SCSI , geen idee wat dat is . Ik heb dus de instelling gekozen voor een 1 e opstart via de cd rom. Zodra ik op de c schijf een cd rom van windows 98 probeer te installeren krijg ik steeds de melding : ongeldige systeemdiskette, vervang de diskette etc. Dat terwijl er op dat moment geen diskette in zit en alleen een cd rom. Ik weet niet of ik in het bios de boot up floppy disk en de swap floppy drive op disable of enable moet zetten . Ook weet ik niet of ik in het bios anders maar weer de default instellingen moet kiezen. Kortom, ik kom er even niet uit. Weet iemand raad ? greetz Fly-tje .. a fly is just a fly
Link naar reactie
Wat betreft het geheugen: 640K + 384K + 15360K = 16 Mb. Wat betreft de instellingen in je BIOS. Zet alles terug zoals het stond. Ik neem aan dat voorheen de PC ook heeft gewerkt, dus dat stond waarschijnlijk wel goed. Kontroleer eens of alle snoeren die aan de CD-speler zitten ook goed vast zitten. Vaak leveren die het probleem op. Doe daarna de opstart-diskette in de PC en start opnieuw op. Laat die diskette in dat station zitten! Kontroleer of de c-schijf benaderbaar is: DIR C: Kontroleer of de d-schijf benaderbaar is: DIR D: Kontroleer of de e-schijf benaderbaar is: DIR E: Als er 2 partities op je schijf zitten, dan kan je ook de f-schijf kontroleren: DIR F: Als echter bij D: je CD-ROM begint te werken is dat overbodig. De laatste schijf is een RAM-drive. Deze is tijdelijk aangemaakt door de opstart-diskette. Als dat allemaal goed is, kan je vanaf de CD het programma setup draaien: D:\WIN98\SETUP (uitgaande dat D: je CD is) SCSI is een manier waarop harde schijven en CD-rom-stations kunnen worden aangestuurd. Deze moeten dan wel daarvoor gemaakt zijn. Erzij zelfs meerdere versies van. Over het algemeen zijn die schijven en CD-rom-stations duurder en kunnen ook sneller zijn. Een ander voordeel van SCSI is dat je 7 aparaten aan 1 kabel kan hangen. Die aparaten kunnen RAID systemen zijn, die dan ook weer meer schijven of CD-rom stations kunnen bevatten. Je ziet deze systemen daarom vooral in server-omgevingen. De meeste PC's gebruiken echter (E)IDE. Succes.
Link naar reactie
Heren, mijn dank is weer groot, het is gelukt !! :) Herman, ik heb al je adviezen opgevolgd, ik kwam er uiteindelijk achter dat de cd-romlade niet open gaat, wanneer je vanaf de bootdiskette niet direct aan geeft dat je met cd wil opstarten :oops: Uiteindelijk is het weer via dos en F station gelukt om setup te starten en W98 prijkt nu glorieus op het 3 e scherm :lol: . Helaas heb ik mij vergist in de schijfruimte, op C heb ik nu nog 175 MB over en op D nog 107 MB. Is dit voldoende om van de pc een router te maken ? Ik weet dat er ergens ooit in CT een heel artikel heeft gestaan, hoe je dat moet doen. Maar ik kan nergens vinden waar dat beschreven staat. Heeft iemand een tip voor een goede tutorial? greetz van een vrolijk vliegje
Link naar reactie
Is het voor een router naar een ADSL connectie? Ik heb zelf daarvoor een Linux distributie draaien met ingebouwde firewall (wel zelf geconfigureerd) en die draait op een 486 machine met 16 Mb memory, zonder CD-rom en zonder harde schijf. De floppy haal ik er uit zodra de machine draait. Deze distributie heet Floppy-T en is te vinden op [url]http://www.lintegrate.nl/[/url] Mocht iemand inbreken op de firewall, dan is opnieuw opstarten voldoende om de zaak weer te herstellen. Mogelijk iets voor jou? Het configureren vraagt wel wat tijd, maar op de site vind je ook een forum warbij ze je ondersteunen. Men gaat er wel van uit dat je het eerst zelf probeert door de HOWTO's van Linux te lezen en op het forum te zoeken. Voor de kabel hebben ze hier niets, maar daarvoor zijn vast wel andere Linux-distributies te krijgen. Succes.
Link naar reactie
De voordelen van deze distributie: - Als er iemand inbreekt op het netwerk hij/zij slechts de dan draaiende versie kan aantasten, maar niet die op floppy. - Je hebbt geen harde schijf of CD-rom-station nodig. - Ze zeggen dat linux ook minder gevoelig is voor virussen. - Mocht er toch een virus op het systeem komen, dan gewoon opnieuw opstarten. De diskette was immers niet in het systeem op het moment van besmetting. - Verwijderen van trojans e.d. niet nodig. Je start immers opnieuw op met een schone diskette. - Je hoeft niet te betalen voor licentie-rechten, dus je hebt een legale versie van Windows over voor een andere PC of je bent een illegale versie kwijt. Zoek eens op de genoemde site. Volgens mij stonden er wel wat verwijzingen naar sites die iets dergelijks hebben voor kabel-modems. Anders zoeken met google.
Link naar reactie
Voor kabelinternet kun je op dezelfde manier heel goed Freesco gebruiken, ook zo'n mini-linux distributie op floppy. Deze kun je ook later op de harde schijf zetten bij windows in een eigen directrory. Kijk een op [url=http://www.freesco.org] de freesco site [/url] hiervoor. Is vrij eenvoudig te configureren (wel goed lezen natuurlijk) en ook extern te beheren zowel via je browser (instellingen) als telnet (volledig) Sites voor hulp bij het instellen: http://home.kabelfoon.nl/~pavdberg/terayon_freesco/freesco.html http://www.ssp.be.tf/ Succes
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...