Ga naar inhoud

snelkoppelingen of bestanden met wachtwoord beveiligen


anoniem

Aanbevolen berichten

hoi, misschien een beetje een rare vraag, maar weet er iemand hoe ik snelkoppelingen en/of bestanden met een wachtwoord kan beveiligen, dus zodat ze niet te openen zijn, zonder wachtwoord? het hoeft geen waterdichte beveiliging te zijn, maar gewoon zodat mijn zoontje niet zomaar aan bijv. mijn belastingprogramma's kan zitten ofzo. een andere acount maken kan, maar dat wil ik liever niet. iemand een idee? alvast bedankt, jules wijers
Link naar reactie
[quote:b638b3abe2="juleswijers"]hoi, misschien een beetje een rare vraag, maar weet er iemand hoe ik snelkoppelingen en/of bestanden met een wachtwoord kan beveiligen, dus zodat ze niet te openen zijn, zonder wachtwoord? het hoeft geen waterdichte beveiliging te zijn, maar gewoon zodat mijn zoontje niet zomaar aan bijv. mijn belastingprogramma's kan zitten ofzo. een andere acount maken kan, maar dat wil ik liever niet. iemand een idee? alvast bedankt, jules wijers[/quote:b638b3abe2] U kunt de bewuste map hier in uw geval belastingprogramma beveiligen met een wachtwoord? of op een diskette zetten of op een cd branden om een werkblad te beveiligen kunt u het volgende doen: 1)Men maakt een werkblad en slaat dat werkblad op "opslaan als" 2) kies in het nu verschijnende venster de optieknop extra (office 2000 of knop: opties office 97 3) Nu kan je een wachtwoord voor toegang en/ of schrijfrechten invullen :roll:
Link naar reactie
Als je ander account maakt kun je in ieder geval de snelkoppelingen niet op het bureaublad zetten. Om bestanden te beveiligen kun je gebruik maken van de opdracht cacls. Hiermee kun je toegangsrechten voor bestanden en mappen regelen op gebruikersniveau (maar ja, dan moet je wel een extra account aanmaken. Een andere mogelijkheid is het programma "Hide Folders XP"; hiermee kun je mappen beveiligen met een wachtwoord. Rob
Link naar reactie
Inderdaad kun je daarvoor [b:e91771ceab]Cacls[/b:e91771ceab] (of [b:e91771ceab]Xcacls[/b:e91771ceab]) gebruiken, maar dat is toch niet echt een aanrader. Weel simpeler is het om even op te starten in Veilige Modus. Dan inloggen als beheerder (of Administrator). Als je dan rechtsklikt op een map, dan kun je de rechten ook instellen, net zoals in WinXP Professional. Alleen: die rechten worden toegekend aan degene die is ingelogd. Als je jouw zoontje dus jouw bureaublad laat gebruiken, dan is de gebruiker van dat moment ook jouw rechten toegekend. Om dit te laten werken moet je dus een aparte gebruiker instellen, en daarvoor de rechten toekennen (Geen Toegang).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...