Ga naar inhoud

Excel --> leeftijd m.b.v. geboortedatum en huidige datum


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:a571e8545a="Heino Abrahams"]het was even puzzelen maar een simpele oplossing is: =AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(((JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1))*12+MAAND(VANDAAG())-MAAND(A1))/12;0) A1 is de ingevoerde geboortedatum.[/quote:a571e8545a] Die formule maakt je een jaartje ouder :o :o :o . Ik zou nog maar even verder puzzelen ...
Link naar reactie
[quote:54dcb97d6e="Linefood78"]Ik heb zoals je schreef ingetikt 29-1-1970 en de uitkomst was keurig 32. Staat er soms een teken verkeerd ingetikt in de formule oid. ?? :o[/quote:54dcb97d6e] Interessant! Ik heb de functie exact ingevoerd, maar toch krijg ik een andere uitkomst (Excel 2002). Een jaar méér krijg ik ook bij de data 21-1-**** t/m 31-1-****. Data daarna gaan goed.
Link naar reactie
[quote:2160b553fb]=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(((JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1))*12+MAAND(VANDAAG())-MAAND(A1))/12;0)[/quote:2160b553fb] Deze formule zal altijd fout gaan als de maand van geboorte hetzelfde is als de maand van vandaag maar de dag van vandaag ligt voor de dag van geboorte: Als je de formule in twee delen opsplitst, nl de jaren en de maanden dan krijg je in het maand gedeelte bij gelijke maanden als uitkomst 0. In dit geval is dus alleen het jaargedeelte bepalend en dajn krijg je bv in het genoemde voorbeeld 2003 - 1970 = 33. Ik vraag me dus af of Ben Jonson misschien z´n datum verkeerd heeft staan op de pc. Rekenkundig gezien kan er alleen maar 33 uitkomen en als excel een andere uitkomst geeft dan is er iets fout.
Link naar reactie
[quote:c76d7597b8="romila"][quote:c76d7597b8]=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(((JAAR(VANDAAG())-JAAR(A1))*12+MAAND(VANDAAG())-MAAND(A1))/12;0)[/quote:c76d7597b8] Ik vraag me dus af of Ben Jonson misschien z´n datum verkeerd heeft staan op de pc. Rekenkundig gezien kan er alleen maar 33 uitkomen en als excel een andere uitkomst geeft dan is er iets fout.[/quote:c76d7597b8] Met de datum op mijn PC is niets mis mee. Maar ik begrijp je redenering niet goed. Je zegt: er [i:c76d7597b8]moet[/i:c76d7597b8], rekenkundig gezien, 33 uitkomen (dat klopt, want die uitkomst krijg ik ook, terwijl de juiste uitkomst 32 moet zijn), maar als Excel een andere uitkomst geeft, is er iets fout. Waar zit dan de fout? En bij wie? En is bovenstaande formule nou wel of niet goed?
Link naar reactie
[quote:27c1882473]Met de datum op mijn PC is niets mis mee. Maar ik begrijp je redenering niet goed. Je zegt: er moet, rekenkundig gezien, 33 uitkomen (dat klopt, want die uitkomst krijg ik ook, terwijl de juiste uitkomst 32 moet zijn), maar als Excel een andere uitkomst geeft, is er iets fout. Waar zit dan de fout? En bij wie? En is bovenstaande formule nou wel of niet goed? [/quote:27c1882473] Sorry, dat is een foutje van mij. Ik bedoelde Linefood78. Die kreeg een andere uitkomst. En wat die formule betreft: die is dus fout. Ik bedoel rekenkundig gezien kan er niet anders uitkomen uit die formule dan 33, en dat is dus niet het getal dat je zoekt. Jij zou de formule moeten gebruiken die ik je gaf, en Linefood78 moet eens kijken waar bij hem de fout zit; Bij hem geeft excel dus een uitkomst die rekenkundig niet kan (nl. 32) Sorry voor de verwisseling. Rob
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...