Ga naar inhoud

Bootmenu opeens weg


anoniem

Aanbevolen berichten

Vraag 1 is: start er nu nog iets op, en zo ja wat dan: Win98 of WinXP. Als je zeker weet dat boot.ini volledig in orde is, dan zou je een menu moeten krijgen. Tenzij alleen Win98 opstart, want dan is je bootsector gewijzigd. En in dat geval zul je de WinXP bootdiskettes moeten gebruiken om te booten en naar Recovery Console te gaan. Daar het commando [b:c1c06b9207]fixboot[/b:c1c06b9207] uitvoeren. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058 http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310994
Link naar reactie
Dat was ik vergeten te zeggen: win98 start automatisch op. En boot.ini is volledig in orde, dus zal ik die bootdisk downloaden. Is het mogelijk dit te branden op cd-rw? En wat kan de oorzaak zijn van zo'n plotse verandering? Toen Norton Antivirus mij een melding gaf over een onverwachte verandering van de bootsector of iets, deed ik nochtans de wijziging ongedaan.
Link naar reactie
[quote:569e1c4326="Binary"]Vraag 1 is: start er nu nog iets op, en zo ja wat dan: Win98 of WinXP. Als je zeker weet dat boot.ini volledig in orde is, dan zou je een menu moeten krijgen. Tenzij alleen Win98 opstart, want dan is je bootsector gewijzigd. En in dat geval zul je de WinXP bootdiskettes moeten gebruiken om te booten en naar Recovery Console te gaan. Daar het commando [b:569e1c4326]fixboot[/b:569e1c4326] uitvoeren. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058 http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310994[/quote:569e1c4326] volgens mij is het fixmbr daar doet hij het in ieder geval
Link naar reactie
Nou nee hoor. Het Master Boot Record en de bootsector zijn 2 verschillende dingen. Er is geen enkele reden om te denken dat het probleem in de MBR zit, dus waarom dan [b:fa0595db4b]fixmbr[/b:fa0595db4b]? Niet dat het in dit geval kwaad kan, het MBR wordt gewoon herschreven. Dat levert alleen een probleem op als daar een bootmanager in zou zitten, wat nu niet het geval lijkt te zijn. Maar met fixmbr los je niet een probleem in de bootsector op.
Link naar reactie
Die bootdisks van microsoft zijn 6 .img bestanden van 1440 kb en dan nog makeboot.exe en makebt32.exe. Is er een mogelijkheid om die img bestanden uit te pakken zodat is toch kan proberen een bootable cd-r(w) te maken? Of zijn de uitgepakte img bestanden ergens te downloaden? Ik heb nl. echt geen 6 werkende diskettes liggen...
Link naar reactie
[quote:ead6c70587="Binary"]Nou nee hoor. Het Master Boot Record en de bootsector zijn 2 verschillende dingen. Er is geen enkele reden om te denken dat het probleem in de MBR zit, dus waarom dan [b:ead6c70587]fixmbr[/b:ead6c70587]? Niet dat het in dit geval kwaad kan, het MBR wordt gewoon herschreven. Dat levert alleen een probleem op als daar een bootmanager in zou zitten, wat nu niet het geval lijkt te zijn. Maar met fixmbr los je niet een probleem in de bootsector op.[/quote:ead6c70587] bij mij zat er idd een bootmanager in.
Link naar reactie
Ik ben aan diskettes geraakt, heb fixboot uitgevoerd en het probleem is opgelost. Tot ik een half uur later in win98 een melding kreeg van norton antivirus dat er een wijziging van de bootsector gebeurt is. Ik koos voor 'de wijziging ongedaan maken' aangezien het niet verwacht was, en toen ik een reboot deed was het bootmenu weer weg; win98 werd weer automatisch opgestart. Dus weer even die 6 disketjes bovengehaald, en probleem is weer opgelost. Hoe zou het kunnen komen dat de bootsector steeds veranderd word? Er werden geen installaties/wijzigingen gedaan.
Link naar reactie
Neen. Na fixboot is alles weer in orde. Dan kan ik enkele keren rebooten zonder dat het bootmenu weg is. Maar opeens krijg ik in win98 een melding dat er een wijziging is gebeurd. Dit is dus een paar reboots na fixboot. Opeens krijg ik dan de melding van Norton dat er een wijziging is gebeurd in de bootsector. Telkens kies ik om de wijziging ongedaan te maken, maar toch is het bootmenu weer weg. Ik zou haast denken dat ik met een of ander virus zit dat Norton niet kent, nochtans is Norton volledig up-to-date. En ik heb geprobeerd een bootcd van die 6 bootdisks te maken. Ik zet de inhoud van alle diskettes op een bootcd, met bootdisk1 als bootimage (te kiezen in nero) op een CD-RW. De bootcd wordt herkent, maar vraagt vanaf disk2 naar de diskettes. Misschien is hier een oplossing voor, want fixboot doen met 6 diskettes duurt haast een eeuwigheid.
Link naar reactie
Ik verwacht eigenlijk dat norton om de zoveel tijd de bootsector controleert en nu opeens ziet dattie gewijzigd is. Je kunt ook voor de zekerheid in je BIOS 'Virus protection' aanzetten, je krijgt dan een melding al;s een programma probeert je bootsector te wijzigen (alleen als in dos-mode zit, anders krijg je geen melding en wordt je bootsector [i:3cfaeb9e37]niet[/i:3cfaeb9e37] gewijzigd)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...