Ga naar inhoud

Lastig probleem: Windows XP printers


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een lastig probleem! Ik heb een Windows XP Pro systeem met SP1. Nu zijn ineens alle geinstalleerde printers op het systeem niet meer zichtbaar onder de optie Printers in het Start-menu. Compleet weg dus. Applicaties (zoals Word of Excel) kunnen nog wel gewoon printen naar deze printers, dus ze zijn nog wel goed geïnstalleerd. Ook is het niet meer mogelijk printers toe te voegen aan het systeem. De wizard 'Printer toevoegen' start niet meer op. Ik heb van alles geprobeerd: veilige modus, via system restore terug gaan naar ander restore point, System File Checker, Windoctor van Symantec SystemWorks en uiteindelijk een repair-installation (upgrade van xp --> xp zeg maar). Als de upgrade-installatie helemaal is afgerond, zijn de printers weer terug en lijkt het allemaal weer goed, maar bij de eerstvolgende reboot treed het probleem weer op. :cry: Wie heeft er enig idee? NB. Ik heb de printer spooler service natuurlijk ook gecheckt en die draait gewoon netjes. Stoppen en weer starten lost het probleem ook niet op!
Link naar reactie
[quote:ee3a683462="m021"][quote:ee3a683462]Ik heb een lastig probleem! Ik heb een Windows XP Pro systeem met SP1. [/quote:ee3a683462] Dat is inderdaad een probleem! :D Nee, ff serieus. Bedoel je dat de problemen optreden nadat je SP1 installeerde, of zomaar ineens een keer. Virus?[/url][/quote:ee3a683462] Probleem trad inderdaad zomaar (ineens dus..) op. Systeem heeft zeker ruim 1 maand zonder problemen gewerkt. Er is wel een nieuwe printer geinstalleerd op één van de computers in m'n netwerkje. Deze printer is geshared en vervolgens geinstalleerd als netwerkprinter op het probleemsysteem. Maar goed, ook dit heeft gewoon goed gewerkt en printen naar deze printer (Laserjet 1000) werkt ook nog steeds... Lekker vaag allemaal. :(
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dit probleem is bij mij veelvuldig opgetreden en het heeft 5 dagen geduurd voor ik achter de oorzaak was. De oplossing was daarna gemakkelijk. Dit probleem treedt, voor zover ik weet, alleen op bij printers aan de parallele poort. USB printers hebben er geen last van. Je installeert WindhoosXP en als je dan je printer op de parallele poort hebt geinstalleerd, wordt dat door Windhoos gedetecteerd en de juiste drivers geinstalleerd (je merkt hier normaal niets van). Ga je nu SP1 installeren, dan schijnt SP1 delen van de driver voor de printer en de paralelle printerpoort te overschrijven. Daarna lijkt de printer weg hoewel je nog wel in programma's als WP, Word en Excel kan printen. Maar je krijgt ook regelmatig "out of memory" meldingen dus echt prettig is dat niet. Bovendien bestaat de kans dat je geen printers kan toevoegen en als dat wel lukt zie je ook niet in je printescherm. De oplossing is WindhoosXP zonder je aangesloten printer installeren en daarna direct SP1 installeren. En pas daarna je printer. Hetzelfde geldt vaak ook voor andere harware problemen: eerst XP + SP1 installeren en dan pas de hardware aansluiten anders worden reeds aanwezige drivers overschreven. Het is zelfs zo dat volgens microsoft SP1 alleen geinstalleerd mag worden als er geen niet-windows zaken op de achtergrond draaien. Dit laatste is te controleren via start > run > msconfig intypen > onder het tabblad services: hide all microsoft services aanvinken en je ziet welke niet windows zaken meedraaien. Mocht je ooit XP moeten upgraden, houdt er dan ook rekening mee dat SP1 opnieuw geinstalleerd moet worden en dat je dus eerst je printer uninstalled Hoop dat bovenstaande lukt en werkt. Hou me op de hoogte. M.Vr.Gr. Niek
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Helaas gaan jouw bevindingen bij mij niet helemaal op. In mijn geval gaat het namelijk om een USB-printer die ik via een andere Windows XP Pro client benader (de printer is dus lokaal op die andere PC aangesloten). Ik heb het probleem trouwens uiteindelijk opgelost door heel XP opnieuw te installeren en vervolgens gelijk een aantal goede Ghost-images te maken. Het werkt nu weer probleemloos.. :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...