Ga naar inhoud

Pixels per inch in fotobewerking belangrijk?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik maak veel digitale foto's met een 5 megapixel die uitkomen op een resulutie van 2580x1920 en bewerk deze meestal in Photoshop of Fireworks. Bij laat ik Fireworks nemen kun je een foto openen, maar wat ik wil is een kader en wat effecten om de foto heen dus open ik een blanco document. Je moet hierbij kiezen voor een aantal pixels per inch/cm en dit staat standaart op 72. Als ik nu hierna mijn foto importeer in dit document word uiteindelijk ook deze foto met maximaal deze waarde geexporteerd neem ik aan. Het probleem: Als ik nu dit document (.jpg) met een resolutie van bv. 2980x2320 (foto + kader dus) upload naar de hema voor afdrukken geeft het programma van de hema aan tot welke afdrukgrootte de foto's van goede kwaliteit zijn. Nu verwachte ik zelf dat een foto van 2980x2320 wel goed zou zijn op bv. 45cm bij 30cm, maar het programma geeft aan dat dit dan van lage kwaliteit zal zijn. Aangezien dit haast niet aan de grootte van de foto kan liggen, heeft dit dan te maken met die 72 pixels per inch van een standaart document? Welke waarde moet ik bij het document aangeven om wel op die grootte scherp te laten ontwikkelen? Als ik vergelijk met een monitor namelijk (die op 1280x1024 staat) zou de foto dus scherp zijn op een grootte van minstens 4x het oppervlak van de monitor. Edit: sterker nog: met even rekenen kom je met een foto van 3000x2000 op 75x50 cm uit op 40 pixels per cm en 16 pixels per vierkante mm. Is dat niet scherp?
Link naar reactie
Het oog kan in ieder geval meer waarnemen als de monitor kan laten zien. Het hangt er ook vanaf hoe ver je van een afbeelding afstaat. Een poster in een bushokje ziet er vanuit de auto scherp uit. Totdat je van dichtbij de drukrasters kan zien en zelfs de kleurpunten kan onderscheiden. Die posters zijn dus gemaakt voor een grotere afstand. Hetzelfde geldt voor een a4 formaat foto. Wanneer je zoiets bij iemand in de handen duwt, zul je zien dat die persoon automatisch het blad verder weg bekijkt als een 10x15 foto afdruk. Conclussie? Een a4 formaat foto afdruk hoeft niet zo scherp te zijn als vaak lijkt. Scherper is natuurlijk mooier maar optisch heeft het pas een functie als je er letterlijk met je neus bovenop gaat zitten. Ikzelf zou het bestand openen en gewoon het formaat instellen op A4 en de resolutie op 300 DPI. Dan zit je altijd wel goed en geef je het programma de opdracht om de pixels te verfijnen. Dit zul je bijna niet opmerken in de foto. In ieder geval geen blokjespatroon. En de Hema computer trapt er ook nog in! :lol: Gr. J-P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...