Ga naar inhoud

Hoeveel RAM heb ik nu echt?


Aanbevolen berichten

Mijn pc geeft tegenstrijdige berichten over hoeveel RAM er aan boord is: Ik had op mijn pc (zie verderop) 2 gelijke modules v 1 Gb RAM (Corsair 1 GB XMS PC3200 DDR SDRAM). Netjes in dual channel banken geplaatst. Toen heb ik er 2 modules bijgekocht: Corsair VS2GBKIT400C3 DDR-400 (PC-3200C3) 2GB Kit (2 x 1GB). Deze heb ik ook netjes dual channel geplaatst. Dan zou ik nu dus 4 Gb moeten hebben, maar het syteem spreekt zichzelf tegen: - Ga ik bij opstarten pc naar SET UP, dan staat daar "Installed memory 4096 Mb". 4 Gb dus, prima. - SYSTEEMINFO (Start/Programmas/bureau-accesoires/systeemwerkset/systeeminfo) zegt ook 4 Gb. - Vraag ik via Windows Help (F1) informatie over de pc, dan zegt-ie 4 Gb. - MAAR.. doe ik rechtermuisknop op DEZE COMPUTER, dan staat daar 3.00 GB! - De shareware progjes Memory Viewer en MemStats zeggen ook 3 Gb. (Nb. Ik heb niet per ongeluk gekeken bij hoeveelheid vrije geheugen.) Hoeveel RAM heb ik nou echt? SYSTEEM: Win XP (32 bit) ASUS A8N-E http://nl.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=455&l1=3&l2=15&l3=0
Link naar reactie
Je kunt met 2 gig. prima werken in XP en je hebt dan bij een dual setje ook het voordeel van dual-channel, bij 3 gig. niet meer, misschien met 4 gig., wat overigens een overkill is voor een 32 bits OS, heb je nu ook geen dual-channel, te zien bij booten of met CPU-Z. Of als het mobo het ondersteund, zet de PAE aan, zou je wel gebruik kunnen maken van het volledige geheugen. http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension Overigens ook onzin, het hoogst gebruikte geheugen wat ik heb gemeten is 1,5 gig. in XP 32 bits. :roll:
Link naar reactie
het is niet zo dat 1 reepje geheugen niet word gebruikt, er word een kwart van alle reepjes niet gebruikt. zoals al werd gezegt, als je er 1 uithaalt blijft de hoeveelheid bruikbaar geheugen gelijk maar verlies je wel dualchannel snelheden, dus de helft van de snelheid van je geheugen. ik zou hem er lekker in laten zitten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...