Ga naar inhoud

Hoeveel watt stookt een pc als die uit staat.


Aanbevolen berichten

Die spanningspieken heb je bij elk electrisch apparaat bij inschakelen en (vooral) bij uitschakelen, met name bij apparaten met een min of meer inductief energieverbruik. Dat ga ik hier ook zeker niet ontkennen, maar de huidige voedingen zijn daar gewoon tegen bestand (die van ca. 10 jaar geleden en nog ouder trouwens ook wel). De manier van uitschakelen, stekkerblok, stekker er uit of schakelaar achter op de voeding maakt niet uit. Alle doen het zelfde, gewoon echt uitschakelen. Die schakelaar achter op de voeding, indien aanwezig, voldoet daarvoor dus prima. Er is maar één steekhoudend argument om dat volledig afschakelen niet te doen, dat is als je op afstand je PC (Wake-up On Line) in wilt kunnen schakelen.
Link naar reactie
Het advies dat ik mij voor TL-achtigen herinner, prijspeil rondom 1960: zowel brand- als uittijden korter dan een half uur, vermijden. Soort vuistregel, afweging slijtage tegen energieverbruik. Feit is wel dat er bij erg korte brandtijden gauwer verkleuring aan de uiteinden van een TL-buis optreedt en zelf heb ik enige TL-buizen bij proefjes met knipper-schakelingen versneld aan hun einde geholpen. Vooral schakelen als foto-flitslamp houden ze maar weinig flitsen vol. Ook raar: "uitgehongerd" laten branden op verkleinde stroom werkt slopend.
Link naar reactie
Deze kant van het verhaal klopt. Maar wat mensen er van maakten, sommigen nog steeds, was dat die inschakelstroom elke keer zoveel energie vrat, dat je ze te allen tijde voordeliger kon laten branden (behalve dan uiteraard bij het 's nachts uitschakelen etc.). En dat heeft een hele tijd geduurd voor dat het enigszins was ontzenuwd. Wat niet hoeft in te houden dat je in je besparingsdrift moet overdrijven. Als ik bv. mijn bijkeuken verlaat en weet dat ik over vijf minuten terug kom, dan laat ik ook de TL-lamp aldaar aan. Maar anders gaat altijd het licht uit.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:32ad12dd93="J. de Boer"][quote:32ad12dd93="sdk"]Waarschijnlijk gaat niemand luisteren maar ik kan het [b:32ad12dd93]enorm afraden om de stroom van je apparaten af te gooien[/b:32ad12dd93]. Aan en uitschakelen van stroom veroorzaakt namelijk stroompieken. Wat hands on voorbeelden zijn bijvoorbeeld het aanzetten van een stofzuiger en dan naar je lampen kijken, die gaan eventjes minder fel branden. Of de gloeilamp die al 100 jaar brand, alleen omdat hij nooit aan en uitgeschakeld wordt. Fabrikanten realizeren zich ook dat veel defecten hierdoor ontstaan, dit is dan ook de reden dat een echte uitknop tegenwoordig niet meer bestaat en is vervangen voor een lage watt stand-by stand. Dit is niet voor niks mensen;).[/quote:32ad12dd93]Allemaal lariekoek. Nooit iets van gemerkt van sneller kapot gaan van wat dan ook. Helemaal onzin is dat van die gloeilamp die 100 jaar meegaat. Ook al brandt hij continu, misschien dat hij qua branduren 10% langer mee gaat, meer zeker niet. En na die 10% korter een nieuwe kopen heb je dan al lang met de energiebesparing terug verdiend. Fabrikanten met die gloeilampfabriek in Eindhoven voorop probeerden ons destijds er van te overtuigen dat laten branden van TL-lampen minder energie kostte dan steeds aan en te schakelen. Wat een onzin! Het werd dan ook binnen de kortste keren ontkracht. Maar ondertussen bleef het sprookje hangen onder niet technisch geschoolde mensen en nog steeds hoor het af en toe beweren. Edit: Wat betreft genoemde problemen die worden genoemd, heb ik wel eens de indruk dat bij die mensen de PC onder vol bedrijf wordt uitgeschakeld door de stekker eruit of een stekkerblokschakelaar. Dat doe je natuurlijk nooit. Natuurlijk eerst softwarematig uitschakelen (doorgaans Windows afsluiten), waarna hij in standby-mode [i:32ad12dd93]staat en dan pas[/i:32ad12dd93] stekker eruit of anderszins de spanning er af.[/quote:32ad12dd93] Dat jij er geen last van hebt betekend niet dat dit de waarheid is... dat is geen valide argument. Lijkt beetje op ESD op 1 of andere manier ontkennen veel mensen op het forum nog steeds het bestaan ervan terwijl het al 30 jaar gelden uitgebreid is onderzocht. Nee stofzuigen van je pc mag echt niet...
Link naar reactie
Ik ga er geen welles nietes discussie van maken, heeft niet zo veel zin. Het enige is dat dit waar het vroeger nog enigszins gold al lang achterhaald is. Wel even een paar puntjes om aan te geven dat die er niets mee te maken hebben: ESD gaat over statische ladingen. Die overigens bij mijn weten (en ik heb een heel lange ervaring als electrotechnicus) door niemand wordt betwijfeld. Gewoon een algemeen bekend verschijnsel en redelijk beheersbaar. Het heeft helemaal niets met aan en uitschakelen van apparatuur te maken. Het heel even lager gaan branden van gloeilampen bij inschakelen van een stofzuiger heeft er ook niets mee te maken, dat is puur de inschakelstroom die dat doet. Die veroorzaakt alleen wat meer spanningsverlies. Verder is die gloeilamp die 100 jaar zou meegaan natuurlijk onzin. Edit: Nog even dit, die (laagvermogen) standby die je niet volledig uitschakelt is mede om het op afstand (via netwerk of zelfs via internet) inschakelen mogelijk te maken. De netwerkkaart blijft nl. onder spanning. Al met al, de apparatuur op mijn bureau, PC, monitor en router snoept samen 20 watt aan vermogen. Voor mij met een PC-gebruik van een paar uurtjes per dag reden om na gebruik helemaal uit te schakelen (als de andere PC ook niet aan staat :) ).
Link naar reactie
[quote:c8a4765c2d="J. de Boer"]Ik ga er geen welles nietes discussie van maken, heeft niet zo veel zin. Het enige is dat dit waar het vroeger nog enigszins gold al lang achterhaald is. Wel even een paar puntjes om aan te geven dat die er niets mee te maken hebben: ESD gaat over statische ladingen. Die overigens bij mijn weten (en ik heb een heel lange ervaring als electrotechnicus) door niemand wordt betwijfeld. Gewoon een algemeen bekend verschijnsel en redelijk beheersbaar. Het heeft helemaal niets met aan en uitschakelen van apparatuur te maken. Het heel even lager gaan branden van gloeilampen bij inschakelen van een stofzuiger heeft er ook niets mee te maken, dat is puur de inschakelstroom die dat doet. Die veroorzaakt alleen wat meer spanningsverlies. Verder is die gloeilamp die 100 jaar zou meegaan natuurlijk onzin. Edit: Nog even dit, die (laagvermogen) standby die je niet volledig uitschakelt is mede om het op afstand (via netwerk of zelfs via internet) inschakelen mogelijk te maken. De netwerkkaart blijft nl. onder spanning. Al met al, de apparatuur op mijn bureau, PC, monitor en router snoept samen 20 watt aan vermogen. Voor mij met een PC-gebruik van een paar uurtjes per dag reden om na gebruik helemaal uit te schakelen (als de andere PC ook niet aan staat :) ).[/quote:c8a4765c2d] Broodjes aap zijn lekker en worden geslikt als zoete koek. :P Al dit soort fora staat er vol mee en het is vechten tegen de bierkaai, heeft er iemand nog honger of dorst? :wink: Geen gebruik, uitschakelen die handel, zijn prachtige tafeldozen voor te koop.
Link naar reactie
[quote:1ba070143e="J. de Boer"]PC, monitor en router snoept samen 20 watt aan vermogen. Voor mij met een PC-gebruik van een paar uurtjes per dag reden om na gebruik helemaal uit te schakelen (als de andere PC ook niet aan staat :) ).[/quote:1ba070143e] 20Watt, Als je dat 10 uur per dag aan hebt staan 365 dagen per jaar, dan kost je dat gemiddeld 18 euro per jaar. Dus met al die poeha verdien je ongeveer 6 euro per jaar....
Link naar reactie
Ik heb die handel gemiddeld 2 uren per dag aan staan, scheelt me dus toch wel wat meer. Bovendien is dit een onderdeel van ons algeheel beleid tot waar mogelijk terugdringing van sluipverbruik, zoals b.v. de TV die gemiddeld ook maar enkele uurtjes per avond aan staat etc. Daar is dit maar een onderdeeltje van. Geen enkele reden dus om zoiets simpels niet te doen met zo’n goedkoop attribuut. Maar ja, als pa toch de energierekenening wel betaalt, wat maakt het dan uit? Heel terechte opmerking van Lange Pier met die tegenargumenten als broodje aap te bestempelen. De een heeft ooit ergens de klok horen luiden, de ander slikt het voor zoete koek, vertaalt het op zijn manier, dikt het nog een beetje aan en je hebt inderdaad dat broodje aap waar menigeen gretig een stukje van afbijt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...