Ga naar inhoud

harde schijf fails tijdens het opstarten wel te zien in win.


Aanbevolen berichten

ik heb een tweede harde schijf (ide) ingestaleerd in een computer. Tijdens het opstarten krijg ik de volgende melding: secundary master drive fails. hierna kan ik met f1 gewoon doorgaan of met del de setup bekijken. Het vreemde is echter dat als ik hem gewoon door laat opstarten ik in windows de schijf wel ziet en gewoon kan gebruiken. dat wil zeggen kan er gewoon bestanden op en af halen. Toch zou ik graag willen weten wat voor fout de schijf veroorzaakt. want doordat hij die melding geeft gaat hij ook niet verder met opstarten dus ik zou het graag verhelpen. Heb alleen geen idee waar het aan kan liggen
Link naar reactie
op de eerste ide kabel zit primair harde schijf secundaire cd rom speler op ide 2 zit alleen master harde schijf. is ook een maxtor schijf net als de anders harde schijf. ik heb de schijf aan het eind van de kabel zitten dus ik hou het middelste slot over voor een slave schijf. deze is nu nog vrij. ook de jumper staat goed volgens mij.
Link naar reactie
Dat is niet de goede instelling. Als ik het goed heb is dat een instelling om de grootte van de schijf te beperken voor oudere systemen. Overigens klinkt die foutmelding meer als een SMART status fout, wat aangeeft dat je schijf mogelijk aan het overlijden is. Toevallig een Maxtor Diamond 8 serie schijf?
Link naar reactie
daar ben ik van8 achtger gekomen dat dit niet de goede instelling was vanmorgen toen ik de weer eens naar de pc keek was de schijf helemaal verdwenen. heb de harde schijf weer op master (jumpers) gezet en overnieuw opgestart. nu herkent hij de schijf weer, maar heb ook mijn foutmelding weer terug. hoe kan ik zien of de jumper anders moet staan ?? heb wel naar de jumper settings op de harde schijf gekeken. en hoe kan ik zien of het eventueel een smart status fout is en zo ja wat ga ik daar aan doen ??? of is het gewoon wachten tot de schijf in elkaar stort en een nieuwe halen ???? op de harde schijf zelf staat dat het een maxtor 541 dx is. en als ik hem opstart dan ziet de computer hem als maxtor 2b020h1
Link naar reactie
[quote:52a52bb3f1="hello"]heb de harde schijf weer op master (jumpers) gezet en overnieuw opgestart. [/quote:52a52bb3f1] Behalve Master jumper setting kun je ook Cable Select proberen. De Master hardeschijf komt dan aan het einde van de 80 aderige ronde/flatkabel. [quote:52a52bb3f1="hello"]en hoe kan ik zien of het eventueel een smart status fout is en zo ja wat ga ik daar aan doen ?[/quote:52a52bb3f1] Door die probleem hardeschijf te testen met de diagnostische software van de fabrikant. Voor Maxtor is dat tegenwoordig [url=http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=SeaTools&vgnextoid=720bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD]SeaTools.[/url] Deze diagnostische software staat ook op de [url=http://www.ultimatebootcd.com/]Ultimate Boot CD.[/url]
Link naar reactie
cable select heb ik geprobeerd. deze werkte niet. ben er niet zeker van of ik ook de slave positie heb geprobeerd. maar heeft dat nut? zo ja moet ik dan ook de harde schijf in het midden van de kabel aansluiten? heb nog eens op de site gekeken met jumper settings. en mijn jumper setting komt overeen met style b. dus dat zou goed moeten zijn. ik zal even dat seatools draaien en dan weet ik hopelijk meer.
Link naar reactie
[quote:e103ad1f4d="hello"] cable select heb ik geprobeerd. deze werkte niet. [/quote:e103ad1f4d] Die datakabel van die tweede harde schijf is toch wel een 80 aderig? Bij een oude 40 aderige flatkabel zal Cable Select inderdaad niet werken. Bovendien ontstaan er dan ook andere problemen. [quote:e103ad1f4d="hello"]slave positie heb geprobeerd. maar heeft dat nut? zo ja moet ik dan ook de harde schijf in het midden van de kabel aansluiten? [/quote:e103ad1f4d] Inderdaad, maar dat heeft alleen zin, als een andere hardeschijf aan het einde van de 80 aderige ronde/flatkabe wordt aangesloten.
Link naar reactie
ik heb de harde schijf nu aan het einde van de kabel zitten en hem op slave gezet. nu start hij op zonder foutmelding. Ook in windows lijkt hij te werken. Maar is dit nu luckey shot of kan ik hem gewoon zo laten functioneren ? volgens mij maak ik gebruik van een 40 aderige kabel. het is gewoon zo oude grijze kabel. en volgens mij zijn die 80 aderige kabels gekleurd? of heb ik het nu mis ? verder heb ik even een test laten draaien via ubcd. de schijf had 5 bad sectors die hij heeft kunnen repareren. verder gaf hij geen foutmeldingen aan. volgens het programma was [b:ea7d44d1aa]smart[/b:ea7d44d1aa] wel ondersteund maar niet aangezet. maar wat dat precies inhoud ? :oops:
Link naar reactie
[quote:20d1350d4c="hello"] volgens mij maak ik gebruik van een 40 aderige kabel. het is gewoon zo oude grijze kabel. en volgens mij zijn die 80 aderige kabels gekleurd? of heb ik het nu mis ? [/quote:20d1350d4c] Met de kleur heeft het niets te maken. Een 80 aderige datakabel gebruikt 40 aders voor aarde. Op deze site over [url=http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html]Ultra DMA (80-Conductor) IDE/ATA Cables,[/url] staat een afbeelding van zowel een 80 aderige- en een 40 aderige datakabel. [quote:20d1350d4c="hello"] maar wat dat precies inhoud [/quote:20d1350d4c] Dat er bad sectors op waren is natuurlijk niet goed. Dat zou er op kunnen wijzen dat de schijf zijn einde nadert. Wat dat smart betreft check deze [url=http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=168253]how to enable S.M.A.R.T[/url]
Link naar reactie
ik gebruik nog een 40 aderige kabel. opzich zou dit volgens mij geen problemen moeten opleveren want deze heeft met deze harde schijf in een andere computer gezeten wat geen problemen opleverde. heb voor de grap een 80 aderige kabel gepakt maar hieraan zat maar een 2 conectors. een voor het moederbord en een voor de schijf. ook hiermee geeft hij een fout aan. nu heb ik nog een andere schijf gepakt deze als master gezet en de "probleem schijf" als slaaf gezet op de 40 aderige kabel. doe ik dit dan start de computer zonder problemen op en herkent alle harde schijfen. dus ik begin bijna het idee te krijgen dat hij probleem in het master gebeuren moet zitten. kan me eerlijk niet voorstellen dat ik de jumpers fout heb zitten want dat heb ik al heel vaak gecheckt. nu eerst maar een afwachten of hij het blijft doen. want had hem gisteren ook als slaaf staan zonder master ervoor, toen deed ie het ook maar dan is hij opeens weg uit windows en herkend de computer hem niet meer. dus nu eerst maar eens afwachten of dit werkt. over dat smart, is dat er hard nodig om aan te zetten ? dat ctrl f1 werkt namelijk niet bij mijn moederbord. kan wel bij de advandge optie komen maar daar staat dat smart niet tussen.
Link naar reactie
[quote:b67db28348="hello"]Ik gebruik nog een 40 aderige kabel. opzich zou dit volgens mij geen problemen moeten opleveren want deze heeft met deze harde schijf in een andere computer gezeten wat geen problemen opleverde. [/quote:b67db28348] Dan zat deze waarschijnlijk in een oude PC, die slechts ATA33 ondersteund. Maar als je moederbord ATA66, ATA100 of ATA133 ondersteund, is een 80-aderige datakabel vereist. Zoiets staat ook in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=1144344]FAQ[/url] van het moederbord gedeelte. Waarbij de ronde datakabels zijn te prefereren. [quote:b67db28348="hello"]over dat smart, is dat er hard nodig om aan te zetten ? [/quote:b67db28348] Vanwege de gerepareerde bad sectors, is dat wel aan te bevelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...