Ga naar inhoud

" nieuwe" computer te koop gevraagd


Aanbevolen berichten

Nu ik als digibeet op zoek ben naar een nieuwe computer voor mijn zoon van 14, wordt ik helemaal gek van winkelpersoneel met hun adviezen. Ze willen me een ferrari verkopen :) Daarom kom ik hier te raden. Wat zoek ik een : Een goede, berouwbare computer, waarop mijn zoon lekker kan msn, internetten, downloaden, maar ook gamen. Hij speelt van alles, maar weinig tot nauwelijks strategiespellen. Hij heeft al een x-box 360 maar zou ook graag een goede computer willen hebben, waar hij de komedne jaren mee vooruit kan. Het zou mooi zijn als iemand mij fair en non-nonsens kan adviseren over de eisen waaraan het systeem moet voldoen, waarbij betrouwbaarheid van de componenten en de onderlinge comtabiliteit essentieel zijn. Ik lees nog al wat voer verkeerde voedingen etc. Natuurlijk is ieder concreet voorstel om te elveren ook welkom, maar dan moet het systeem wel plugandplay zijn. Over de prijs heb ik wt nagedacht en feitelijk wil ik niet veel mer uitgeven dan € 650 euro. Een 19 inch TFT is er al.
Link naar reactie
650 is wel krap, maar moet denk ik wel lukken. Inelkaar zetten en windows installeren kun je zelf? Moet er ook nog andere randapparatuur bij, of alleen een kale-kast-met-inhoud? Voorstel bij azerty: 7913 Antec NSK4400, Zilver, zwart € 61,59 € 61,59 33176 MSI K9N NEO-F OEM, € 48,99 € 48,99 14292 AMD Athlon 64 X2, 4800+ (65w), Socket AM2, Boxed € 119,69 € 119,69 4747 Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 65,52 € 65,52 8117 Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II € 61,90 € 61,90 147 OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 9,04 € 9,04 14603 Apacer MegaSteno AE161 Cardreader (16 in 1), Zwart € 8,52 € 8,52 10503 Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 26,94 € 26,94 30339 ECS Geforce 8800 GTS, 320 MB, DDR3, PCI Express x16 € 270,53 € 270,53 Totaal € 672,72
Link naar reactie
Dat is wel een hele snelle reactie. Ik heb nog een oude kast staan en zal vanmiddag eens kijken wat er allemaal inzit en mogelijkerwijs kan hier nog iets mee gedaan worden. Ik dnek dan aan CD brander etc. Hoe kom ik erachter wat er allemaal in de kast zit ? of moet ik hem daar eerst voor openschroeven? Ik heb niet de indruk dat ik zo'n systeem zelf in elkaar kan zetten etc. maar ongetwijfeld kan ik als ik de goede specs en prijsindicaties heb hier wel iemand voor vinden. Reizen is geen probleem, als is groningen erg mooi maar wel een beetje ver weg. Groetjes Guus
Link naar reactie
Oude onderdelen kunnen best interessant zijn. Alhoewel bruikbaarheid vaak tegenvalt. Vaak komt het neer op de kast en floppy. Voeding is vaak te licht, een cd-brander is niet interessant meer, etc. Harddisk is ook mogelijk, maar dan moet ie wel redelijk recent zijn, en voldoende groot. Extra sneu is dat herbruikbare onderdelen ook meestal de goedkoopste zijn. Azerty kan het ding assembleren, maar dat kost wel. Met je wat beperkte budget zie je dat meteen terug in de prestaties van het systeem. Je kunt eens kijken met pcwizard. Als je systeem nog werkend is, kun je daar in principe alles mee zien. http://www.cpuid.com/pcwizard.php Een andere overweging is, het oude systeem te verkopen, en de opbrengst in het budget opnemen. Een werkend systeem verkoopt denk ik, beter dan een bult verouderde losse onderdelen.
Link naar reactie
Die zaten er met opzet niet in. Want dan moet je meteen flinke consessies doen. Ook hier is het dus de even vraag, wat TS al heeft, en wat ie zelf kan. Eventueel met hulp van een kennis. Als het beslist niet anders kan, zou er een x1950pro kaart in kunnen. Die is minder, en veroudert sneller, maar op dit moment kun je daar eigenlijk alle games mee spelen. Het prijsverschil komt ook aardig in de buurt an windows plus assemblage.
Link naar reactie
Ik begrijp 'm. Waar ik bij het lezen van de startpost vragen bij had was wat het gamen in de werkelijkheid voorstelt. Je hebt nu een fors videokaartje gestopt in een systeem dat qua prijsstelling een beetje 'budget' dient te zijn. Wellicht dat TS aan kan geven wat voor games er gespeeld moeten kunnen worden, want als dat geen brute kracht vergt is op het videogebeuren een hoop te besparen.
Link naar reactie
Beste mensen, onder de indruk van de betrokkenheid. Mijn zoon speelt (maar niet op het huidige systeem) oa Rome Total War, Company of Heroes, Guildwars en zou graag Crises willen uitproberen, maar hij gaf aan dat dit waarschijnlijk onmogelijk is omdat dit spel extreme specs vraagt. Inmiddels begrijp ik dat mijn budget wat bijgesteld moet worden om de komende jaren géén "gezeur" meer te hebben. De machine die hier staat is niet veel meer bemerkt ik : wel 2 maxtor harde schijven met ieder 80 GB (makkelijk voor muziek en film of Back-up) verder welicht maar draaiend verkopen. Ik durf het niet aan om zelf te gaan sleutelen; en ken jammer genoeg ook niemand die dat kan. Dus het zal wel een geassembleerde machine gaan worden. Mijn vraag daarbij is. Is transport en service geen probleem Mijn 2e vraag is. Jullie praten over Vista, maar we draaien hier nog allemaal nog op windows, geeft dat geen problemen bij installeren, software etc. (bijvoorbeeld office 2003 ?
Link naar reactie
[quote:864cd5a4cf="guus teurlings"]Mijn vraag daarbij is. Is transport en service geen probleem [/quote:864cd5a4cf] Indien je bij Azerty besteld (Gerben's opzetje) betaal je een paar euro verzendkosten (8,95 uit m'n hoofd). Ik heb er verleden jaar zelf een pc besteld en alles werd netjes verpakt geleverd. Heb gelukkig nog geen gebruik hoeven maken van de garantie, maar daar hoor ik over het algemeen ook goede verhalen over. Uiteraard is het bij problemen wel wat lastiger dan de winkel op de hoek (ivm opsturen), maar daar staat een lagere aanschafprijs tegenover. [quote:864cd5a4cf] Mijn 2e vraag is. Jullie praten over Vista, maar we draaien hier nog allemaal nog op windows, geeft dat geen problemen bij installeren, software etc. (bijvoorbeeld office 2003 ?[/quote:864cd5a4cf] Vista is de nieuwe windows en in principe moet de software die je nu onder windows xp draait het daar gewoon op doen (office zeker). Inmiddels leveren alle winkels standaard Vista mee bij nieuw systemen.
Link naar reactie
Als je windows xp hebt liggen, kun je die gewoon blijven gebruiken. Scheelt je weer 85 euro. Vista draait ook zonder meer goed op dit systeem. Maar vista heeft nog wat kinderziekten. Die wel opgelost zullen worden, maar het kan toch wel enige ergernis opleveren. Als je mijn opzet handhaaft, zou crysis denk ik wel speelbaar moeten zijn. Maar er valt weinig definitiefs over te zeggen, aangezien het spel nog niet uit is. Prijzen voor assemblage en installatie kun je hier vinden: http://www.azerty.nl/producten/zoek/255/assemblage.html Ik zou alleen assemblage doen, en windows er zelf op zetten. Koop je vista erbij, dan kun je die ook laten installeren. Scheelt 15 euro.
Link naar reactie
Nou blijft TS toch een beetje op 2 gedachtes hinkelen: wel of geen Crysis lekker kunnen spelen. Zo niet, dan is de genoemde zwre videokaart een beetje overkill, zo wel dan zou ik geen Athlon 4800+ aanraden maar een systeempje met bijv. een Intel 6420. Toch wat safer voor het echte gamegeweld. En ik zou, uitgaande van een Azertysysteem, assemblage, installatie besturingssysteem en een jaar garantie nemen. Het scheelt nauwelijks iets met alleen assemblage, in de shop wordt meteen duidelijk of de onderdelen geen problemen geven. Tenzij de eigen, huidige Windows gebruikt gaat worden. Die kan op een nieuw systeem hergeaktiveerd worden, maar dan heb je op je oude systeem niets meer. Niet legaal dan. En neem je een nieuwe Windows dan kun je het oude systeem nog gewoon door blijven gebruiken. Een draadloos routertje erbij + 2 draadloze netwerkkaarten en de 2 PC's kunnen overal in huis tegelijkertijd gebruikt worden. Ook tegelijkertijd op het internet. Voor een echt gedateerd systeem vang je toch niets meer.
Link naar reactie
als ik het goed begrijp is azertysysteem prima in orde maar zou de intel 6420 de voorkeur hebben. Ik begrijp dat mijn zoon dan probleemloos kan spelen en waarschijnlijk ook de nieuwste generatie spellen zoals Crysis kan spelen. Crysis was niet meer dan een voorbeeld, waarmee hij wilde duiden dat er ook de nieuwste toekomstige generatie spellen wil kunnen spelen. Ik ga er vanuit dat deze "heftigheid" ook de nieuwe norm zal zijn en ik dus feitelijk niet zo veel te kiezen heb als ik een paar jaar vooruit wil. met betrekking tot draadloos werken heb ik mindere ervaringen en ik kies dus bewust voor bedraad werken. Dat ligt er al In ons gezin draaien er al 3 machines, maar die zijn dus knap standaard, omdat aan meer géén behoefte is. Graag jullie zegen naar mijn visie of indien gewenst enige aanvulling. Guus
Link naar reactie
Ik ben uitgegaan van je budget, en heb daar het beste systeem voor proberen samen te stellen. Als het bedrag wat opgerekt kan worden, zou ik ook andere keuzes maken. Wil je een 6420, dan kom je ongeveer 100 euro hoger uit. De processor kost 175 (55 meer), een moederbord 95 euro (45 meer). De rest van de onderdelen kan gelijk blijven. Een E6600 is nog weer 25 euro duurder, dus totaal 125. Als er een bedraad netwerk ligt, en je hebt geen behoefte aan mobiliteit, dan zou ik dat gewoon blijven gebruiken. Het is sneller, betrouwbaarder en veiliger. Elk moederbord heeft standaard een utp/netwerk aansluiting, dus de samengestelde pc zou ook zonder problemen in je netwerk moeten kunnen. Edit: bedragen toegevoegd en aangepast.
Link naar reactie
Ik had om -onterechte :D - redenen het idee dat er geen netwerk in huis zou zijn. TS noemde zich in zijn startpost een digibeet. Daar zullen mijn conclusies wel vandaan zijn gekomen. Kan het moederbord (de MSI K9N) vervangen door een zeer betrouwbare ASUS P5B (€ 96,-) en de processor door een Intel E6420 (€ 175,-) of -als je het nou helemaal goed wil doen- een E6600 (€ 197,-). Dan heb je met de processor, het geheugen en de videokaart een systeem dat elke game met volle kracht aankan.
Link naar reactie
Gerben, duidelijk, maar al gaande bemerkte ik dat ik met dit budget op (korte) termijn niet gelukkig blijf. wat zou nu voor jou de optimale configuratie zijn. Asus moederbooard ? en Intel 6420 Wat zou je in de periferie nog meer in het syteem moeten zetten om al die andere dingen, zoals muziek luisteren, dvd-tje spelen en branden. ook nog uit te kunnen voeren
Link naar reactie
Per PB (niemeerdoenhe): [quote:23446c226a]Gerben, i'm imprest over je snelheid van reageren en je vakmanschap. Ke zegt een 6600 systeem bakken. Ik heb het idee dat je inmiddels weet wat ik zoek en dat het budget een beetje opgeschroefd is Zou je voor mij nog één keer allemaal op een rijtje willen zetten.Mijn zoon kan dan zelf wel de boxen kopen of er voor sparen. Kan een bestaande medion tft 19 inch dit allemaal aan, of is er een alternateif; nu we toch bezig zijn. Met z'n X-box 360 legt hij ook regelmatig beslag op mijn LCD TV HD ready (loewe). Graag hoor ik van je Guus[/quote:23446c226a] Tjsa, we gaan onderhand wel een heel andere richting uit. Medion is wel van redelijke kwaliteit, maar niet super. Hoe is de snelheid, geen last van ghosting? Op zich is 19" best ok om te gamen, heb ik ook. Als ik nu een nieuw scherm moest kopen, zou ik waarschijnlijk een 22" nemen. Die zij nu best betaalbaar. Dan kun je misschien ook beter een andere videokaart nemen. Bijvoorbeeld een 8800GTS/640, of de nieuwe X2900XT. Beide rond de 350 euro. En zo stapelt het maar door. :)
Link naar reactie
jammer genoeg voor mij geen meimaand vakantiemaand. Maar gelukkig ben ik soms zuinig en houd ik wat over. Ghosting is niet direct een probleem, maar dat komt ook doordat mijn zoon op deze machien neit zo veel gamed. De xbox 360 is daarvoor met de HD ready tv zijn favoriet. Ik vraag me af wat wijsheid is, nu je op het punt staat zo'n "super"machien te kopen. Ik zou er de voorkeur aan geven om feitelijk mijn zoon op één scherm te laten tv kijken, x-boxen en computeren/gamen. Ik vraag me af of er oplossingen zijn hiervoor en wat de ervaringen zijn. mijn andere zoon kijkt op (ja alweer) een aldi machien en heeft een tv tuner maar het gebruiksgemak en de beeldkwaliteti zijn niet best. Heben jullie ervaring ? of een suggestie
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...