Ga naar inhoud

Cd-Brander op 40X


Aanbevolen berichten

De snelheid (hoe lang het duurt voor een CD gebakken is) van je brander is afhankelijk van de schrijfstrategie van de drive. Je hebt CAV, P-CAV, CLV en Z-CLV. Lees dit maar eens: http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=faq_general.html#q2 Afhankelijk van de schrijfstrategie, de hoeveelheid data en de max. snelheid waarop een CD-R zich laat beschrijven (niet iedere CD is geschikt voor bijv. 52X) kan de ene strategie sneller zijn dan de andere. Mijn eigen Lite-On 48X is een CAV brander (dat hoor je aan het toerental dat ie draait) en bakt een 700MB CD in 3:01 onder Nero. Jouw 3:24 is dus prima binnen spec. lijkt me.
Link naar reactie
ik heb hiero een 24 x brander van lite on d8 ik ... zat gewoon standaard bij de compaq van me paps et mams .... Over het algemeen brand ik in iets meer dan 4 minuten een volle 700 mb data schijfje .... Alhoewel als ik bv erg veel aan het doen ben, bv downen, textverwerken, chatprogjes met een mp3 spelertje op de 8ergrond en een printje aan het maken ben duurt het soms wel 6 - 8 minuten, maar nooit langer ....
Link naar reactie
mmm kweet niet maar mijn pa heeft een plextor 16x en brand in 3.00 minuten 700 mb (heeft een 1 ghz amd athlon met WinOnCD 3.8 (!)) ik heb zelf 2 pc's: een 2.4 ghz van pentium en een athlon van 1 ghz. die lite-on zit in die amd, met nero, maar nero houdt die buffers dus echt niet vast! WinOnCD 3.8 van me vader wel, maar die is niet geschikt voor 52x branders, en om nou meteen WinOnCD 6.0 Power Edition aan te schaffen voor 55 euro....
Link naar reactie
[quote:265b03b088="AtiR9700"]mmm kweet niet maar mijn pa heeft een plextor 16x en brand in 3.00 minuten 700 mb [/quote:265b03b088]Een simpel rekensommetje leert dat daar niks van kan kloppen.; met een 16X brander kom je minimaal op een kleine 5 minuten uit bij 700MB. De brandsnelheid - nogmaals - is vooral afhankelijk van de door de drive gehanteerde schrijfstrategie. Daarnaast zit er soms een klein verschil in de brandprogramma's zelf; dezelfde brander kan in verschillnde programma's net wat langzamer of sneller zijn. Ik heb me laten vertellen dat bijv. Nero erg snel is. [quote:265b03b088]maar nero houdt die buffers dus echt niet vast![/quote:265b03b088]Doel je daarmee op burnproof ondersteuning? Die ondersteuning wordt bepaald door de brander, niet zozeer door Nero. Afgezien van het feit dat Nero de brander correct moet ondersteunen natuurlijk.
Link naar reactie
[quote:f9a5def82e="AtiR9700"]Misschien ligt het dan aan de cd's... kan het zijn dat bijvoorbeeld een aldi cd'tje slechter brand dan een hp?[/quote:f9a5def82e] Bedoel je soms dat je recorderbuffer leegloopt tijdens het branden? In dat geval zou ik eens checken of DMA wel aan staat bij je brander. [quote:f9a5def82e="AtiR9700"] Ik begrijp wat je bedoelt, maar die brander is echt zo snel (plextor) tis een scsi brander volgens mij, met een grote buffer (of hoe dat opslagding heet).[/quote:f9a5def82e] Ook al is het een SCSI-brander, dna kan het nog steeds niet. een brandsnelheid van 16x komt overeen met 2400 KB/s. Als je dus een cd van 700 MB geheel vol schrijft heb je hier dus 700/2,4= 292 sec. voor nodig (nu reken ik niet eens exact aangezien 1 MB eigen 1024 KB is). En 292 seconden is bijna 5 minuten. Het schrijven van de lead-in en lead-out heb ik dan niet eens meegenomen.
Link naar reactie
[quote:9f063e9c36="AtiR9700"]Misschien ligt het dan aan de cd's... kan het zijn dat bijvoorbeeld een aldi cd'tje slechter brand dan een hp?[/quote:9f063e9c36]Nee. De kwaliteit van een CD is alleen van invloed op de brandsnelheid: de brander bepaald de max. snelheid waarmee hij de CD wil bakken aan de hand van het 'dye' (schrijflaag) type die de fabrikant van de CD gebruikt. Dat is per drive fabrikant verschillend. Soms weigert een brander zelfs helemaal een bepaald merk CD-R te bakken, maar nooit 'half'. Maar zoals Mephi al aangeeft staat dat geheel los van het buffer verhaal. Verder is de kwaliteit van CD-R's van invloed op het aantal schrijffouten tijdens het branden. Iedere brander maakt schrijffouten (dat zit 'm nou eenmaail in de conversie van een digitaal meduim (PC) naar een optisch medium (CD)), maar daarom zit er ook een foutcorrectie in de 'CD standaard' verwerkt. Normale fouten worden dus keurig hersteld en daar merk je niks van, tenzij het echte kritische fouten zijn (onleesbare data door een kras bijv.) Soms is de kwaliteit van de dye van CD-R's zo slecht dat er zich idd van die kritische fouten voordoen bij het schrijven. Overigens heb ik zelf alleen maar goede ervaringen met Lifetec CD-R's (Aldi).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...