Ga naar inhoud

stroomverbruik voeding


Aanbevolen berichten

[quote:c6ed9f0013="J.A.Maurer"]Ja dat gebruikt hij niet . .[/quote:c6ed9f0013]Is het nou ja of nee? :D Nee, 300 watt is inderdaad het maximum vermogen dat hij kan afgeven. Het werkelijk verbruik kan enorm wisselen Ik wil het altijd nog eens opmeten onder verschillende omstandigheden, dus de getallen weet ik niet precies, maar neem gerust aan dat b.v. het branden van een CD behoorlijk vermogen vergt, en een situatie in rust, gewoon stilstaand beeld en geen verdere activiteit, relatief weinig. Ook het rendement van een schakelende voeding weet ik niet precies, maar ik schat dat bij volle belasting op ongeveer 90%. Dus moet je bij vollast rekenen op ongeveer 10% meer verbruik, dus die 300 W wordt dan ongeveer 330 W. Mogelijk komt de vraag voort uit de gedachte aan gestabiliseerde voedingen van vroeger. Deze waren niet schakelend, hadden vaak een zware trafo en waren aan de gelijkspanningskant voorzien van een enorme reserve, die bij lage belasting weggewerkt moest worden. Vergelijk het regelcircuit (zware vermogentransistor) met een snel regelbare serieweerstand waarin alle teveel aan spanning moest worden weggewerkt. Zulke voedingen verbruikten daardoor inderdaad ook in nullast al een aanzienlijk vermogen. Een schakelende voeding verbruikt daarentegen alleen wat hij nodig heeft. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...