Ga naar inhoud

welke (kleur) telefoondraden worden er gebruikt bij ADSL


Aanbevolen berichten

Hallo, Binnenkort hoop ik dat ook mijn telefoonlijn (weer) geschikt is voor ADSL. Nu heb ik zojuist in het februari nummer het artikel gelezen waarin staat uitgelegd hoe je zelf ADSL kunt aanlsluiten. Wat ik voor mijn situatie echter mis is welke kleur draden er worden gebruikt van de telefoonlijn en later, als de splitter is geplaatst welke er dan gebruikt worden voor ADSL. Misschien is het handiger om te weten welke positie de gebruikte draden hebben in het insteekplugje. En moet er een crosskabel gemaakt worden of is de verbinding 1 op 1? En geldt dat ook voor de kabel tussen de modem en netwerkkaart? Alvast bedankt voor de info!
Link naar reactie
Dat kan verschillen. In het algemeen zijn het de blauwe en rode draad (A en B) die nu voor de huidige aansluiting gebruikt worden. Echter als er (ooit) twee aansluitingen zijn (geweest), of als het gewoon anders is, tja dan is dat even puzzelen. Kern van de zaak is de twee draden vinden die nu voor de telefoon worden gebruikt. De fase schijnt er niet toe te doen. In een rj11 steker gaat het om de middelste twee draden. Ik ga niet bevestigen dat het makkelijk is. Ik heb geen standaard aansluiting dus dan wordt het sowieso iets meer puzzelen. Verder zet ik vraagtekens bij de veiligheid, ik denk dan aan overspanning en (indirecte) bliksem inslag. Een ander punt is dat KPN als service de modems ook geconfigureerd kan leveren. Scheelt toch nog wat instelwerk. Het enige echte probleem dat ik heb gehad is dat de modem configuratie alleen goed ging met één netwerkkaart in de PC. Na de configuratie maakte het verder niet meer uit.
Link naar reactie
Zoals gezegd, zit er tussen de splitter en de modem gewone telefoonkabel. De middelste twee draden worden gebruikt. Voor de huidige generatie telefoontoestellen maakt het in principe niet uit dat de A en B verwisseld worden. Dus dat crosslinked, daar zou ik geen zorgen over maken. Heb je nog zo'n T65, o.i.d, dan is dat misschien wel een probleem.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...