Ga naar inhoud

HD partities niet meer groter dan 2.1Gb???


Aanbevolen berichten

Een vriend van me heeft zijn Windows 98 opnieuw willen installeren en zijn hardeschijf is ingedeeld in 2 partities namelijk 5GB en 3,5GB.Nu had hij dus de partitie van 5GB opnieuw geformateerd en toen heeft hij met de 3 dosdiskettes Dos 6.22 willen installeren en in het begin vroeg de PC iets om de bootrecord van zijn HD aan te passen en toen heeft hij JA geklikt en nu is zijn partitie maar 2,1GB en hij krijgt dat niet meer weg, hij heeft ook al alles met Fdisk geprobeerd maar helpt niet en ook zijn ander partitie waar nog informatie staat krijgt hij niet meer te zien, ook na het opnieuw installeren van Windows 98 krijgt hij gewoon zijn één partitie van 2.1GB te zien die dus normaal 5GB moest zijn.Zou er iets kunnen misgelopen zijn met de boot op de Hardeschijf ofzo?
Link naar reactie
probeer eens te booten met een win98 disk en geef dan het commando fdisk /mbr. Dan zou er een nieuwe bootrecord aangemaakt moeten worden hopelijk met de juiste schijfindeling. Daarna moet je wel eerst nog die 2 GB partitie weghalen, herstarten en weer met fdisk een nieuwe partitie aanmaken, formatteren en dan win98 weer installeren. Door alleen het installeren van Win98 krijg je dus niet je grote schijf terug...... want Win 98 op een 2 GB is geen probleem, dus krijg je ook geen foutmelding....
Link naar reactie
Met fdisk /mbr krijg je echt geen FAT32 indeling terug. Maar het is helemaal geen probleem om met Fdisk een uitgebreide FAT32 partitie met logisch station te maken voor de rest van de harde schijf. Als je vervolgens Windows in die partitie (dat wordt dus D) installeert gebruik je gewoon je hele schijf en kun je ook DOS blijven gebruiken.
Link naar reactie
Mijn ervaring is dat je met het programma waarmee je iets (een FAT16 hier dus) aanmaakt het veiligste deze ook weer weg kunt halen. Maak met diskcopy even een exacte kopie van de opstartflop (=1e flop) van de DOS versie die je hebt en pas daarvan even de autoexec aan. Haal de regel even weg waarmee de setup gestart wordt (of REM ervoor zetten plus spatie). Dan fdisk draaien en de 2 GB partitie weghalen. PC herstarten en met Fdisk van Win9x weer die grote partitie aanmaken. In principe zou dit ook allemaal met PM moeten kunnen.

PS: Overigens kun je heel eenvoudig zelf een DOS 7.0 of 7.1 aanmaken. Maak een primaire partitie aan, met PM of met fdisk als je een BM gebruikt, zet die aktief, geef met de opstartdisk van win9x een sys naar die partitie toe zodat ie bootable is en herstart de PC in Windows dat je alles weer ziet. Kopieer dan de c:windowscommand map naar de dos partitie in een map dos of dos70 of dos71. Je mist dan nog enkele bestanden uit c:windows, zoals meen ik hymem.sys , emm386... (kijk zelf even verder). Maak een geschikte autoexec.bat en config.sys aan en zit die in de root van de DOS partitie. Als je nu met de BM opstart met de optie DOS die je er zelf ingezet had, heb je een "supermoderne" DOS. Sommige hulp-, help-programma's van DOS622 heb je niet maar voor de rest heb je alles. Plus........grote schijven ondersteuning waardoor je het probleem waarmee alle ellende ontstond niet meer krijgt.... Succes

Ad PS.... Een BM: ik heb deze week net een hele mooi MB gevonden, XOSL. Zeer eenvoudig te installeren. Wel effe de handleiding lezen voor de keuze van de paar belangrijke opties die gekozen moeten worden (kies in ieder geval voor installatie op een DOS partitie, en dat mag ook er een van win95/98 zijn, geen Ranisch PM en de Smart optie ook niet.) http://www.xosl.org

[This message has been edited by andre@home (edited 30-12-2001).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Binary: Maar het is helemaal geen probleem om met Fdisk een uitgebreide FAT32 partitie met logisch station te maken voor de rest van de harde schijf. Als je vervolgens Windows in die partitie (dat wordt dus D) installeert gebruik je gewoon je hele schijf en kun je ook DOS blijven gebruiken.

Dat is dus WEL een probleem. Met FDisk kun je maar één primaire DOS/Windows partitie maken en vervolgens alleen nog een extended partitie. Met enkel en alleen FDisk zal het je dus nooit lukken om een bootable DOS6 partitie (C : ) te maken en daarnaast een bootable Windows partitie (D : ). Daar is op zijn minst een bootmanager voor nodig.

't is overigens wel duidelijk wat er mis is gegaan. Je Windows partitie (5GB) was FAT32. Dit wordt in de partition table aangegeven. Door dat geknoei met DOS6 is daar een FAT16 partitie van gemaakt die niet groter kan zijn dan 2 GB. Die 3,5 GB zat in de extended partitie. Tussen je huidige 2 GB DOS6 (FAT16) partitie en de 3,2 GB extended partitie zit nu dus een gat van 3 GB dat nergens aan is toegewezen, waardoor ook je extended partitie niet meer gezien wordt. Voorzichtigheid is geboden, maar met een programma als partition magic is dit wel op te lossen lijkt me.

[This message has been edited by ebouma (edited 30-12-2001).]

Link naar reactie
quote:
Originally posted by andre@home: Mijn ervaring is dat je met het programma waarmee je iets (een FAT16 hier dus) aanmaakt het veiligste deze ook weer weg kunt halen.

Zijn probleem is juist dat de partitie niet is aangemaakt als FAT16 maar al bestond als FAT32 partitie. Door dat geknoei met DOS 6.22 is die al bestaande 5GB grote FAT32 partitie gewijzigd in een 2GB grote FAT16 partitie. Misschien dat het in dit geval wel lukt, maar met FDisk kun je normaliter niet de primaire DOS/Windows partitie verwijderen zolang er nog een extended partitie achter staat. Bovendien wil hij graag de data uit die 3,2GB extended partitie (die waarschijnlijk nog gewoon aanwezig is) behouden. De eerste (op dit moment 2GB grote) DOS partitie kan als verloren worden beschouwd, evenals de data in het gat tot aan de extended partitie. Dat is niet erg, want hij schrijft dat die 5GB net was geformatteerd (en dus leeg was). Met Partition Magic is de extended partitie naar voren te schuiven zodat hij weer aansluit op de huidige 2GB grote primaire DOS FAT16 partitie, zodat hij (de extended partitie) weer "gezien" wordt. Ook kun je met PM de bestaande 2GB FAT16 DOS partitie weer terugveranderen in een 5GB FAT32 partitie met hetzelfde resultaat. Met het verwijderen van partities moet je echt héél voorzichtig zijn. Weg is namelijk echt weg.

Link naar reactie
het is niet altijd eenvoudig dus. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is met PM die 2 GB FAT16 partitie resizen naar 10 tot 50 MB en met de bijna 5 GB die dan vrij is maak je een FAT32 van. Dan installeer je windows weer maar dan als D:Windows ipv C:Windows. op deze wijze raak je vrijwel zeker niets kwijt. De ruimte die over is op C gebruik je om kleine tools neer te zetten. Handig want als je D formatteert blijven ze staan. Een voordeel is dat de C-schijf ook niet gefragmenteerd raakt. Zo doe ik het al jaren en meestal zet ik er nog een 200-800 MB grote swap partitie bij ook (afh van systeem en RAM).

Link naar reactie
Wat ik in mijn vorige bijdrage bedoelde dat je eenvoudig met Fdisk een uitgebreide partitie kunt aanmaken en vervolgens hierin Windows installeren. Dat is dus GEEN probleem, want de bootbestanden komen gewoon in C te staan (FAT16) en de rest van Windows komt in D te staan (FAT32). Om de reeds bestaande uitgebreide partitie te redden zal inderdaad bv Partition Magic nodig zijn. Hiermee kun je D gewoon uitrekken zodat de hele schijf wordt gebruikt. Voor zo'n situatie is dus helemaal niet een bootmanager nodig, want de DOS komt gewoon beschikbaar in het opstartmenu van Windows (vorige DOS versie). Dit is denk ik dus hetzelfde als wat andre@home beschrijft.

[This message has been edited by Binary (edited 04-01-2002).]

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...