Ga naar inhoud

Wat is tegenwoordig de gangbare LAN netwerksnelheid?


Aanbevolen berichten

Dit in het kader van dit topic van mij: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=216180 Ik ga waarschijnlijk voor een redelijke 5.1 home cinema set en tv en laat de HTPC misschien even zitten voorlopig. Wel ga ik dan tussentijds 'n media speler aanschaffen. Hoe zit het tegenwoordig met de netwerksnelheden? Ik heb al enkele jaren naar volle tevredenheid een Linksys WRT54G router die ik helemaal kan tweaken met diverse open source firmware. Echter is ie maar 54 Mbps. Kan ik zo'n ding upgraden naar sneller? En wat is tegenwoordig een redelijke snelheid voor intern in huis i.v.m. streamen en zo? En hoe verhoudt bekabeling (LAN) met 100 Mbps zich tot draadloos? Ik zie routers met wel snelheden tot 300 Mbps, dus die zijn dan sneller dan draad LAN?
Link naar reactie
De snelste zijn zelfs 450Mbps. Dit zijn dual band routers, die naast 2.4Ghz tegelijkertijd ook op 5Ghz werken. In de praktijk haal je die snelheid nooit. Denk dat je je handen mag dichtknijpen als je constant 150Mbps haalt. Je huidige router is niet te upgraden, je zult deze moeten vervangen, evenals de netwerkkaarten. Overigens zou ik het eerst maar eens proberen. Een full hd stream is meen ik maximaal 50Mbps. Wat je downloadt aan mkv's is 720p 25/30fps, wat beduidend minder verstookt. Ik meen slechts 6Mbps.
Link naar reactie
Ik heb ze wel groter ;) Mijn grootste MKV film is 44 GB, een film van ruim drie uur, Full HD, DTS master audiotrack. goed voor 4 MB aan data voor elke seconde film. Aangezien je toch alles in een kast plaatst, trek even een netwerk kabeltje. Draadloos hapert mij teveel. Ja, een 300 mbit draadloos netwerk zou meer dan voldoende moeten zijn, maar bedraad is gewoon stabieler.
Link naar reactie
54 Mb/s is waarschijnlijk te krap om alles te kunnen streamen. Maar kijk bij upgraden naar 'n' goed uit. Zowel zender als ontvanger dienen 'full-specs' te zijn om er flink van te kunnen profiteren. (De laagste modus geeft slechts een linkspeed van 72 Mb/s!). Met een goede 'n' zender en ontvanger kun je effectief zoals Gerben al stelt over de 100 Mb/s komen. 5 GHz zend/ontvang is te prefereren als de te overbruggen afstand niet te groot is en je niet door obstakels moet.
Link naar reactie
[quote:0bafaa0862="Anjo"]Bij mijn weten zijn er niet of nauwelijks mediaplayers die gigabit lan aan boord hebben, dus je bekabelde netwerk op de linksys is in je plannen niet de zwakke schakel[/quote:0bafaa0862] 100 MBIT is meer dan voldoende voor de zwaarste streaming toepassingen. Het grote voordeel van bekabeld is dat het vrij ongevoelig is voor diverse storingen. Draadloos heeft vaak last van externe factoren, als muren (bewapening in betonnen muren is helemaal een ramp), andere draadloze netwerken, en diverse andere draadloze apparaten. Deze beinvloeden de stabiele werking van de draadloze netwerk, terwijl bedraad van die factoren geen last heeft. Tuurlijk is gigabit fijner, als de mediaplayer voorzien is van een harddisk, en je wilt er 10 films van 10+ Gigabyte naartoe kopieren, maar voor streamen is het meer dan voldoende.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...