Ga naar inhoud

Wat is een ASPI-driver?


Aanbevolen berichten

Ik heb een Pentium 4 machine met prima draaiende DVD-drive en bijgewerkte Windows XP. Met SmartRipper probeer ik een DVD naar mijn schijf over te zetten. Ik krijg de melding dat er geen ASPI-driver aanwezig is. Ik kan ASPI-driver v4.71.2 voor XP van de Adaptec site downloaden. Maar ik durf hem eigenlijk niet te installeren voordat ik weet wat het ding is. Nu werkt mijn Toshiba SDM1612 DVD-speler nog lekker. Wat is een ASPI-driver?
Link naar reactie
ASPI is een driver layer die zorgt voor comunicatie tussen windows en een scsi apparaat. Maar ik heb helemaal geen scsi zul je zeggen, dat klopt maar evengoed is de aspi layer een manier om data van een dvd of cd rom drive te lezen. Voor een x aantal programmas is dit de enigste manier waarop ze kunnen comuniceren dus zal je ze moeten installen. Normaal krijg je deze drivers alleen van adaptec en willen ze alleen installen als je een scsi app. in je pc hebt, de oplossing hiervoor is het proggie "force-ASPI" waarmee toch aspi drivers op een niet scsi pc kunnen worden geinstalleerd en goed werken. Op de site van smartripper vind je force-aspi wel en anders ff search met google
Link naar reactie
[quote:3f2da40d10]Waarom? Ik gebruik ze niet en bij mij werkt het gewoon.... [/quote:3f2da40d10] Lees het stukje wat RWILLIGEN schreef,zo is het en niet anders. Laatst heb ik opnieuw W2K geinstalleerd,tijdens het rippen met de VOB files stopte de rip spontaan kon het gevraagde niet vinden. Daarna de nieuwste ASPI drivers voor windows gehaald bij adaptec, en het probleem was verholpen.
Link naar reactie
Het schijnt naar ik heb gelezen (ergens) dat er ondertussen aspi drivers speciaal voo XP zijn en dat je deze gewoon bij adaptec kunt halen en installeren , het Force-aspi proggie zou daarmee niet meer nodig zijn (Voor XP en waarschijnlijk ook wel w2k). Anyway: last heb je er niet van ze verdwijnen geheel transparant in windows, dus baat het niet.... Zelf heb ik totaal nix met dit soort problemen te maken, ik heb al heeeel lang een adaptec 2940U2W scsi kaart en die regelt het hele hapje voor me bij installatie van windows.
Link naar reactie
Het lijkt er wel op... Nogmaals ,ik hoef me zelf nooit in aspi te verdiepen en heb dat dus ook nooit gedaan, mijn kaartje regelt het wel :D Om de pret weer wat te drukken: ik had ook gelezen dat deze nieuwe serie aspi drivers niet zo heel best zijn in vergelijking tot de oude (die waar je een scsi kaart voor moet hebben of force aspi gebruiken) maar ja, zo lees je wel meer eens wat...... :-?
Link naar reactie
Ik heb een nikon coolscan LSIII negatief/dia scanner en deze is( er alleen maar in) scsi vandaar dat ik wel "moet". Dit is van voor de firewire/usb2.0 tijd en scsi was toen de enigste knappe manier om snel in hoge resolutie te scannen. En ja, als je dan eenmaal scsi hebt ga je vanzelf ook wel meer scsi app. kopen, het voordeel is dat het minder cpu belasting geeft dan IDE. Ik heb er dus toen ook maar een Plextor cd-rom bij gekocht, toen (en ik denk nu nog steeds) een superieure cd-rom drive die vooral uitblinkt in audio extractie maar ook bv perfect op 1x(weinig lawaai!) een vcd of divx cd kan afspelen. Tja en daarna volgde nog een Pioneer scsi DVD drive(fabrieks-regiovrij!) om dvd-tjes te bekijken, 6x dvd en nix stotteren of haperen op een p2-350 omdat de cpu bijna geheel vrijblijft van belasting en zich dus kan bezig houden met het decoderen van de dvd. Bij een IDE dvd drive moet de cpu zich ook bezig houden met het datatransport waardoor er dus minder cpu overblijft om de dvd-video te decoderen---> stotteren... Maar ja..., met P4-2 GHZ en meer is het ondertussen een beetje achterhaald geworden alhoewel het nog steeds een aantal voordelen heeft waar ide niet aan kan tippen, zo kan ik op mijn ene U2W aansluiting 15 (!) apparaten aansluiten met 80 MB/sec. Ok ik heb er maar 3 maar evengoed is het leuk om te weten... :wink: Aangezien die Nikon (wwarschijnlijk) een levenlang meegaat houd ik dus alleen daarom nog wel een tijdje scsi. Die DVD drive die slijt ik wel op, sneller dan 6x dvd is miz zinloos zolang er geen data dvd's zijn, en evengoed dan nog.... En die plextor zal ik waarschijnlijk net als die nikon niet opslijten want die dingen zijn ook onverwoestbaar.... Met video heeft scsi nix te maken, als je dan ook geen absolute noodzaak er voor hebt zoals ik destijds met die nikon scanner dan zou ik er 2x over nadenken voordat je er aan begint, of je moet een server hebben, het is duur, de app zijn duurder en het snelheids verschil tov ata 133-firewire-usb2 is verwaarloosbaar(het prijsverschil niet waard) met scsi3 (160 MB/s) Het advies zoals je nog wel eens leest dat je voor knap video bewerken scsi harde schijven en bij voorkeur in raid nodig hebt is al een jaar of tig achterhaald... Mijn 6 jaar geleden gekochte Seagate 4.3 GB IDE-ata33 schijfje voldoet vandaag de dag kwa snelheid nog steeds uitstekend om video op te capturen met een dc10+ of een DV-firwire combo.
Link naar reactie
Sorry dat ik een beetje blijf aandringen (of zeuren zo jullie willen), ik ben natuurlijk onervaren, heb al twee dvd's geript :) Maar bij werkt het gewoon zonder ASPI driver. Terwijl ik volgens de berichten in deze boom een niet werkende smartripper zou moeten hebben. Is dit nu toeval is zijn er andere dingen aan de hand? Sjon
Link naar reactie
Dat jij ze niet hebt geinstalleerd wil niet persee zeggen dat je ze niet hebt.... Nero installeerd bv zijn eigen aspi drivers, deze zijn dus niet van adaptec maar werken net zo goed. En zo zijn er nog wel meer proggies die ze installeren. Je hebt ze meestal nodig bij programma's van een kleine software bouwer (hobbyist), de reden weet ik ook niet zo maar ik vermoed dat op die manier het programma eenvoudiger te schrijven is en mogelijk ook de communicatie betrouwbaarder of uitgebreider is. Want er zijn meerdere manieren om een cd of dvd drive te benaderen, zo kan een software bouwer meerdere manieren in zijn programma bouwen terwijl aspi toch de voorkeur heeft. wat ik wel weet is dat aspi geheel systeem onafhankelijk is en altijd werkt , of je nou xp,nt,w98 of dos draait ,met een aspi layer is er communicatie met de drive. Het kan mogelijk zo zijn dat smartripper niet persee aspi nodig heeft als het met jouw os werkt (XP?) maar met w2000 weer wel aspi nodig heeft (om maar een voorbeeld te geven)
Link naar reactie
RWILLIGEN : bedankt over de uitleg over de scsi :D Lerou : om zeker te zijn of er aspi drivers in je pc aanwezig zijn, kan je gebruik maken van nero info tool. Deze geeft aan welke drivers je hebt, hij geeft ook aan welke aspi versie aanwezig is. Nero info tool is gratis te downloaden bij de nero site, zoek even onder downloads op die site. Als blijkt dat je toch aspi drivers hebt zonder het te weten wil ik het toch graag weten. :roll:
Link naar reactie
[quote:5e59b821ab]met aspichk.exe van adaptec kan je zien welke aspi driver versie je hebt[/quote:5e59b821ab] Dat klopt Bosje , alleen heeft deze mij een verkeerde indruk gegeven. Ik had een keer de aspch.exe gedownload en opgeslagen deze controle heb ik later nog een keer gedaan en toen bleek dat mijn aspi niet in orde was , toen heb ik een nieuwe gedownload voor W2K , en deze zij dat ze wel goed waren , een verwisseling tussen W98se en W2K :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...