Ga naar inhoud

wederom TV kaart vraag


Aanbevolen berichten

Ik heb net even via de zoek optie gezocht naar TV kaart artikelen, maar ik heb toch niet het antwoord kunnen vinden op mijn vraag, terwijl deze toch vrij simpel is: welke TV kaart geeft het 'beste'/scherpste beeld? Ik heb nu een oud model van de WinTV Primio serie, maar die gaat waarschijnlijk naar mijn vader. Ik heb nu de WinTV Theater op het oog, of de PCTV Pro van Pinnacle. Ik begrijp dat het grootste verschil tussen deze 2 is dat de WinTv een dolby surround optie heeft, terwijl de PCTV Pro hardware matig mpeg op kan nemen? Even voor de duidelijkheid: veel extra opties die de huidige TV kaarten hebben, zijn voor mij niet zo belangrijk. Het allerbelangrijkst vind ik de kwaliteit van het beeld (full screen op 17" TFT) en het kunnen kijken in een venster. Op dit moment ben ik ook niet geinteresseerd in het Dolby gebeuren, maar ik zal in de toekomst waarschijnlijk een Home Cinema Theater kopen, en dan kan de Dolby optie op de TV kaart van pas kunnen komen. Wie kan mij advies geven?
Link naar reactie
Het maakt (bijna) geen drol uit welke je koopt (wat betreft de beeldkwaliteit) , op allen zit een Connexant/Brooktree BT8xx chipset met een philips tuner en philips videograbber. De enigste uitzondering is Matrox, deze gebruikt (dacht ik)Zoran chips icm philips chips en heeft inderdaad, door mij zelf geconstateerd ,een (ietsje) beter beeld, erg groot is het verschil niet. Je zit dan ook vast aan een nogal oude kaart: de marvel G450. Wat veeeeel belangrijker is dat de tv kaart op een goed,snel en stabiel bord zit en een mooi schoon en voldoende sterk antenne signaal krijgt. Vooral aan het laatste mankeert nogal eens wat , zeker als er meer doelen op 1 kabelaansluiting zitten. Een antenne versterker, bij voorkeur 1 met instelbare versterking is dan ook meestal aan te raden. Deze monteer je overigens zo dicht mogelijk bij de signaal bron, dat is bij kabel dus daar waar de kabel je huis binnen komt. Met voldoende signaal kan een Hauppauge kaart een smetteloos beeld leveren,en dat is bij mij op een 21" monitor inderdaad het geval. Heb je ook nog voldoende cpu reserves over dan kan je een realtime de-interlacer inschakelen zoals Descaler, info vind je hierover op de hauppauge site, je hebt wel toch zeker een p3-800 hiervoor nodig om het soepel te laten werken. Ik heb onlangs een wissel gedaan van een wintv primo(allergoedkoopste monokaart) naar een Theater(allerduurste stereo-dolby-radio enz) , het verschil was nul... Sterker nog: omdat recent mijn BX440 bord(met p3-550) geploft is zit ik nu met een SIS-PCchips bord met amd p500-k3 te kijken: de beeldkwaliteit is om te huilen :cry: Strepen,ruis,crashen,groene/paarse lijnen noem het maar op... Overigens: dat het mobo van invloed is op de beeldkwaliteit komt doordat de videodata van de tvkaart over de pci bus naar de videokaart moet worden getransporteerd om daar in de framebuffer terecht te komen. Als de pci-bus niet soepel werkt/te kort doorvoer heeft/geen dma draait enz enz dan daalt dus de beeldkwaliteit.
Link naar reactie
bedankt voor jullie reacties ik heb nu ook een Primio, maar die gaat naar mijn vader ik zit nu te twijfelen tussen de Theater of de PCTV Pro dat Theater lijkt me wel wat als ik ooit zo'n Home Cinema Setje in huis haal Over je mobo verhaal, dat zit bij mij wel goed, ik heb een P4T533-C, 512 MB RIMM, P4 2.26 GHz/533 FSB. Ik zal nog maar ff op et net gaan zoeken naar reviews, al zijn er daar denk ik niet al te veel van :S toch bedankt voor jullie reacties
Link naar reactie
Het wordt inderdaad een Hauppauge nou twijfel ik alleen tussen de WinTV Theater en WinTV PVR 250. De Theater lijkt me handig om de Dolby optie achter de hand te hebben, bij de PVR is het hardwarematig mpeg opnemen ook erg handig. Van beide heb ik goede en minder goede ervaringen gelezen in reviews. Heeft iemand hierover nog advies?
Link naar reactie
De pvr 250 is een (low) budget uitvoering van de pvr. Deze kan inderdaad hardware mpeg opnemen maar het scheen (ergens gelezen in test) dat je evengoed nog een behoorlijk rappe pc nodig hebt aangezien er toch nog het eea in software gecodeerd wordt. Verder kan deze kaart NIET capturen in avi formaat, iets om over na te denken als je zou willen gaan capturen want dat betekent dat je vastzit aan de ingebakken maximale kwaliteit die de kaart kan leveren. Bij capture in avi kan je de kwaliteit zo hoog maken als je zelf wilt, de kwaliteit van de tv-tuner wordt dan de beperking. Ik heb zelf de theater en ik ben er wel happy mee. Ik zou evt wel de pvr-full willen hebben, deze kan mpeg opnemen(handig om als videorecorder te gebruiken maar hij kan ook in avi opnemen wat kwalitatief meer ruimte laat(voor bv het maken van een dvd), deze kaart is echter veel duurder.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...