Ga naar inhoud

Hoe goed zijn die 'superkabels' voor audio nu werkelijk ?


Aanbevolen berichten

Wanneer je hoogwaardige apparatuur hebt (versterkers en luidsprekers in de 5000 euro klasse) dan hebben bv zilveren kabels nut. Heb je een setje van 2000 euro, dan kun je rustig bij Koper blijven, want dan heeft het geen nut. Het is wel nuttig om een lekker dikke koperdraad van goede kwaliteit aan te schaffen ipv. de vaak filterdunne draadjes die bij een dergelijk systeem geleverd worden. Vooral bass geluiden zijn dan wat krachtiger.
Link naar reactie
Het helpt wel, maar er wordt ook overdreven. Ik heb zelf enige tijd geleden van die dikke veeladerige koperkabels aangeschaft, en het geluid was beduidend beter. Dit kosste toen meen ik 5 gulden per meter. Daarvoor had ik ook van die dunne kabeltjes. Verder nog een interlink voor de cdspeler gekocht van 30 gulden. Is ook niet zo verwonderlijk. De spanningen waarmee audio werkt, zijn erg laag. Een fietslampje wil er vaak amper op branden. Die dunne kabels zijn best geschikt voor 220V, wat veel minder last heeft van weerstand. Maar voor audio kun je beter een lagere weerstand hebben. Er zijn ook veel duurdere kabels, honderden euro's per meter. Of interlinks van 750 euro of meer. Dat vind ik geld verspilling. De kwaliteit wordt misschien wel iets beter, maar 'de eerste stap' is de grootse. Alleen als je geld teveel hebt, en een highend installatie van tienduizenden euro's, is dat mogelijk het overwegen waard. Nog een aardig feitje. Bij een test werden dergelijke kabels uitelkaar gehaald. Wat bleek? Een zeer dure kabel was gewoon een stevige industriekabel van een paar tientjes per meter. Leuke stekkertjes eraan, mooi hoesje om de kabel getrokken, kassa!
Link naar reactie
[quote:ddcdab7f54="gerben"]Is ook niet zo verwonderlijk. De spanningen waarmee audio werkt, zijn erg laag.[/quote:ddcdab7f54] ...En dus is de stroomsterkte relatief hoog bij grotere vermogens. Vandaar dat dikke kabels een goede investering zijn. Een kennis van mij heeft een versterker van €2500,- á €3000,- met luidsprekers van €4500,- per stuk. Heeft ie 2e hands "zilveren" kabels gekocht. Dan wil ik best geloven dat het nut heeft 8)
Link naar reactie
Het is zeker zo dat duurdere kabels een groot voordeel hebben. Alleen hangt de materiaalkeuze en de dikte daarvan af van de omstandigheden. Die omstandigheden zijn meestal je speakers en de versterker. Het is altijd een goede zaak om een zo dik mogelijke (tot een bepaalde grens natuurlijk :D ) kabel te nemen. Koper is vaak meer dan voldoende maar daar bestaan wel enorm veel verschillende kwaliteiten in. En die bepalen de prijs. Het belangrijkste is de impedantie die de kabel heeft. Dat heeft ook te maken met de lengte en de dikte. Het hangt daarbij ook weer vanaf hoe de versterker daar mee omgaat. Vaak worden bij de speakers een advies voor de maximale impedantie opgegeven. Dat is zeker niet voor niets. Juist in het goedkope segment kan de ene kabel voor de andere toch al een duidelijk hoorbaar verschil maken. Wel zijn net zo belangrijk: de contactpunten. Die moeten het liefst verguld zijn en dus vrij van oxidatie en zeker ook van vet en ander vuil. Een normale degelijke (ongefectioneerde) kabel ligt tussen de 3€ en 10€/m afhankelijk van de dikte en op basis van koper. Zoals al gezegd gaan zilverkabels pas een rol van betekenis spelen bij de high-end series. Het staat natuurlijk ook leuk en wie weet is 20m 6,0 mm2 zilver kabel wel een belegging voor de toekomst... :lol: :wink:
Link naar reactie
Enkele dingen begrijp ik echt niet. Velen spenderen enkele duizenden euro's aan audio-hardware, met o.a. luidsprekerkabel aan € 5 de meter. Hierna worden MP3 en minidisk weergegeven via dit "superbe" systeem. Zodus: muziek die door sterk doorgedreven datareduktie gecomprimeert wordt naar MP3 en Minidisk, klinkt beter via een zilveren kabel ?? :o Kom nou; een beetje relativerend denken is hier wel van toepassing. Ben zelf al een aantal jaren professioneel bezig met muziek, die dure kabels maken echt geen verschil. Eddy
Link naar reactie
[quote:c791bd85c8="Eddy X"]Enkele dingen begrijp ik echt niet. Velen spenderen enkele duizenden euro's aan audio-hardware, met o.a. luidsprekerkabel aan € 5 de meter. Hierna worden MP3 en minidisk weergegeven via dit "superbe" systeem. Zodus: muziek die door sterk doorgedreven datareduktie gecomprimeert wordt naar MP3 en Minidisk, klinkt beter via een zilveren kabel ?? :o Kom nou; een beetje relativerend denken is hier wel van toepassing. Ben zelf al een aantal jaren professioneel bezig met muziek, die dure kabels maken echt geen verschil. Eddy[/quote:c791bd85c8] LOL da's idd een goeie ... Ik zou denken dat het 'kwaliteitsverlies' dat mp3 heeft vele malen groter is dan wat je bij een 'standaard' kabel zult hebben. ie : garbage in = garbage out. dit is een interessante link over soortgelijke 'nonsense' : http://signal.ece.utexas.edu/seminars/dsp_seminars/01fall/AudioMyths.pdf
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...