Ga naar inhoud

DVD branden en welk formaat?


Aanbevolen berichten

Wat is dat toch met breedbeeld... Anyway: als je bronmateriaal een 4:3 verhouding heeft (cam materiaal?) dan kan je daar alleen maar breedbeeld van maken door er onder en boven een stuk vanaf te snijden zodat het materiaal 16:9 wordt. Vervolgens zal je in je encoder ergens moeten opgeven dat het bronmateriaal 16:9 is, bij TMPGenc kies je gewoon eenvoudig voor de 16:9 pal dvd template en alles komt vanzelf goed. Wil je dit correct doen dan zal je moeten beginnen met in breedbeeld te filmen, vaak, maar niet altijd, is dit in te stellen op je videocamera. Het bron materiaal wordt dan dus al 16:9 zonder dat je er wat aan hoeft te doen. Voor de duidelijkheid: een dvd is in principe ALTIJD 720x576, wat scheelt is een instelling in de dvd file die aangeeft dat de pixels in de breedte X% moeten worden opgerekt. Het originele bestand wordt dus bij de mpeg2 compressie indien nodig in de breedte in elkaar geperst om het te laten passen in de 720x576. Als je een 4:3 bestand codeert dan hoeven de pixels niet veel /in elkaar geperst te worden, immers het aspect van een dvd is 1.25 en je bron was 1.3333, de pixels zelf krijgen dan dus een ar (aspect ratio) 1.3333/1.25=1.0666666 Bij een 16:9 (1.777) worden de pixels dus echt rechthoekjes met een ar van 1.777/1.25=1.42 Om het nog verder te verduidelijken: de pixels op de dvd zelf hebben een ar van 1, deze zijn dus gewoon vierkant, maar in de dvd structuur wordt ergens een instelling opgeslagen die de afspeelsoftware(of hardware) verteld dat om een correcte ar te krijgen de pixels x% moeten worden opgerekt.
Link naar reactie
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het gaat mij erom dat ik, met Ulead DVD-factory, een normale dvd kan branden. Hij geeft standaard inderdaad die maten aan. Ik heb nu eenmaal een breedbeeld tv (ben er ook niet blij mee, maar goed) en ben dus benieuwd of de gebrande dvd dan beeldvullend is. Maar ik ga het gewoon met die standaard maten proberen. De originele AVI is overigens geen 16.9...
Link naar reactie
Denk er zelf maar goed over na: hoe kan een file die 4:3 is nu een breedbeeld vullen: dat gaat niet. Als je dat wel zou doen dan moet het beeld dus in de breedte uitgerekt worden met als resultaat dat personen in de film een in de breedte uitgerekt hoofd krijgen. Als je een 4:3 file afspeeld op een breedbeeld tv dan zijn er twee opties: of je ziet het gehele beeld met links en rechts ernaast een zwarte balk of de 4:3 wordt zover opgeblazen dat ie breedbeeld vult maar dan mis je dus van de onder en bovenkant van het beeld een stuk.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...